فراز و فرود فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا

فراز و فرود فروش محصولات پتروشیمی در بورس کالا
(شنبه ۲۰ اَمرداد ۱۳۹۷) ۰۹:۵۸

افزایش جدی حجم معامله محصولات شیمیایی از روزهای رونق این بازار خبر می‌دهد اگرچه شاهد کاهش حجم معامله پلیمرها در بورس کالا هستیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا ، حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا درجریان معامله های هفته گذشته به شدت کاهش یافت و شاهد افت نزدیک به 11 درصدی این حجم بودیم اگرچه در شرایطی قرار داریم که تقاضا بیش از هر زمان دیگری خودنمایی می‌کند. به عنوان مثال در وضعیتی حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا به کمترین رقم در 9 هفته اخیر کاهش یافته که در برابر هر تن عرضه ، 9.2 تن تقاضا ثبت شده است. این رقم بالاترین نسبت تقاضا به عرضه‌ها در تاریخ بازار پلیمرها در سال‌های اخیر است که نشان می‌دهد بازار به شدت به عرضه بیشتر پلیمرها محتاج بوده و هست.
کارشناسان اعتقاد دارند که معاملات بورس کالا دیگر حالت طبیعی را رها کرده و اکثر گریدها با سقف قیمتی مورد معامله قرار می‌گیرند. این شرایط کلی به معنی آن است که دیگر شرکت های پتروشیمی تمایلی به عرضه در بورس کالا نداشته و مشخص نیست که با این حجم از عرضه‌ها ؛ آیا کف عرضه در بورس کالا به منظور صادرات رعایت می‌شود و یا خیر. این نکته را باید به دقت مورد توجه قرار داد زیرا نیاز به رعایت کف عرضه‌ها در کنار آغاز به کار بازار ثانویه ارزی دو فاکتور مهمی هستند که یکی شرط صادرات و دیگری جذابیت بیشتر صادرات را نشان می‌دهد. با توجه به این موارد به احتمال قوی برای هفته پیش‌رو شاهد افزایش حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا خواهیم بود و همچنین بازار آزاد می‌تواند با آرامش بشتری همراه شود. البته در طول هفته گذشته قیمت‌ها در بازار آزاد افزایش یافت که نشان می‌دهد بازار به عرضه‌های بیشتری نیاز دارد.
در کنار شرایط سخت بازار پلیمرها ، بازار محصولات شیمیایی در حال کسب موفقیت‌های بزرگی است که می‌تواند از حجم تولید در صنایع تکمیلی حمایت کند. به عنوان نمونه به رغم کاهش 11 درصدی حجم عرضه پلیمرها ؛ محصولات شیمیایی در بورس کالا با رشد 21.5 درصدی حجم عرضه‌ها روبه رو شده و در نهایت حجم معاملات در این گروه کالایی با 26.75 درصد رشد به بیش از 51 هزار و 600 تن رسیده است. این رقم از آن جهت اهمیت بسیاری دارد که بیشترین حجم معامله در سال‌های اخیر در بورس کالا برای این گروه کالایی است.
رشد حجم معاملات در گروه محصولات شیمیایی در بورس کالا از رشد تولید در صنایع میان‌دستی و پایین دستی حکایت دارد و همچنین نشان می‌دهد که وضعیت تولید در صنایع بالادستی پتروشیمی نیز به نسبت گذشته تغییر چندانی نداشته و هنوز هم تولید با حجم مطلوبی در جریان است اگرچه این ادعا تنها یک گمانه‌زنی است. حال در شرایطی که می‌توان از شرایط مثبت اقتصادی در فاز تولید در زنجیره ارزش در صنایع پتروشیمی صحبت کرد شاید حمایت از این صنعت بتواند به خودنمایی روزهای بسیار درخشانی در این بازار منجر شود.

تعداد بازدید : ۱,۷۹۳