ادامه روند نزولی شاخص بورس تهران

ادامه روند نزولی شاخص بورس تهران
(یکشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۴) ۱۶:۰۷

شاخص بورس با ریزش ۱۲۳۸ واحدی منفی ترین روز خود در سال ۹۴ را با یک رکورد منفی به ثبت رساند و یک روزه دو کانال را از دست داد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، دوازدهمین روز کاری بورس در سال جدید با ریزش قیمت ها و افت شدید شاخص شروع و به پایان رسید و با ثبت منفی ترین روز شاخص همراه شد.

بر اساس این گزارش، کارشناسان ریزش دور از انتظار امروز قیمت ها و شاخص را ناشی از عواملی چون حاکم بودن نگاه کوتاه مدت اکثر سرمایه گذاران، نامعلوم بودن آینده لغو تحریم ها و اظهارنظرهای متفاوت، عرضه های اولیه اخیر و روشن نشدن زمان و شرایط کاهش نرخ سود بانکی اعلام کرده اند.

گروهی دیگر علاوه بر این عوامل به نقش روزهای گذشته برخی حقوقی های بزرگ و کم تعداد و جامانده از رونق هفته های اخیر بورس اشاره می کنند که با عرضه سنگین سهام و با هدف پایین آوردن قیمت ها، تا حدودی در شکل گیری شرایط دو روز اخیر بورس موثر بوده اند.

بورس تهران که هفته گذشته روزهای خوبی را تجربه کرده بود نتوانست دیروز و امروز رشد شاخص را تجربه کند و سهامداران همچنان در انتظار بازگشت رونق به بازار هستند.

از نگاه اهالی بازار سرمایه یکی از مهمترین عواملی که نوسان دوباره را در پی داشته حاکم بودن نگاه کوتاه مدت بیشتر سهامداران حقیقی است و باید سهامداران حقیقی صبور باشند و با مطالعه اقدام به خرید و فروش سهام کنند

در این میان باید در نظر داشت که توجه ویژه فعالان بازار به اخبار سیاسی به دلیل اثر این حوزه بر مسائل اقتصادی یکی از عوامل نوسان است و اخبار منتشره با تعبیر و تفسیرهای شخصی فعالان همراه است

تحلیلگران بر این اعتقادند که شرایط فعلی بازار سرمایه طبیعی بوده و نوسان جزء اجتناب‌ ناپذیر بورس است، زیرا از ابتدای سال تاکنون بازار سرمایه طی ١٠ روز کاری بازدهی ١٣ درصدی را نصیب سهامداران کرده که این میزان در مقایسه با زیان ٢٠ درصدی بورس در سال گذشته بسیار مطلوب است.

برپایه این گزارش، ارزش روز بازار به ٣٠٧ هزار میلیارد تومان رسید، معامله‌گران بورسی امروز بیش از یک میلیارد و ١٣٦ میلیون برگه بهادار شامل سهام و حق تقدم در قالب ١٠٩ هزار و ٦٣٧ نوبت معامله و به ارزش ٢٠٦ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

همچنین در فرابورس هم شاخص کل افت قابل توجه داشته و با ١٣ واحد کاهش به ٧٥٠ واحد رسید و ارزش بازار اول و دوم فرابورس به ٦١ هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران فرابورسی امروز ١٩٦ میلیون و ٧٦٨ هزار برگه بهادار در قالب ٢٣ هزار و ٧٩٤ نوبت معامله و به ارزش ١٠٨ میلیارد تومان داد و ستد کردند.

نمادهای پر بیننده فرابورسی امروز در شرکت‌های پالایش نفت تهران، پالایش نفت لاوان، بانک دی، توسعه خدمات دریایی و بندری سینا، فولاد هرمزگان جنوب، گروه پتروشیمی سرمایه ایرانیان و بانک حکمت ایرانیان بوده است.

امروز نمادهای مارون، پترول، زاگرس، خراسان در کاهش شاخص فرابورس اثرگزار بوده و نمادهای پالایش نفت تهران، فولاد هرمزگان جنوب و شرکت پالایش نفت لاوان در تقویت شاخص فرابورس اثرگذار بوده‌اند.

تعداد بازدید : ۲,۸۴۳