نمایشگاه کِی (K)، گذشته، حال، آینده

نمایشگاه کِی (K)، گذشته، حال، آینده
(یکشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۳) ۱۱:۳۳

نمایشگاه کِی با بیش از 50 سال فعالیت در کشور آلمان (دوسلدورف)، نمایشگاهی تراز اول در سطح بین‌المللی در صنعت پلاستیک و لاستیک است که هر سه سال یک‌بار در این کشور برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه به‌طورکلی سه گروه عمده که در بازار جهانی پلاستیک و لاستیک فعالیت دارند، شرکت می‌کنند. گروه اول از تولیدکنندگان شاخص مواد اولیه که در بازار مواد اولیه در گروه تولیدکنندگان تأثیرگذار بوده و نقشی رهبرگونه در این بازار ایفا می‌کنند. گروه دوم،  شرکت‌های پردازش‌کننده مواد اولیه و درنهایت گروه سوم را شرکت‌های فعال در حوزه تولید ماشین‌آلات تشکیل می‌دهند.

این سه گروه اصلی با شرکت در نمایشگاه K این مجال را پیدا می‌کنند تا به معرفی آخرین پیشرفت‌های تکنیکی، تولید‌کنندگان موجود در صنعت، روش‌های فعلی تولید و ساخت پرداخته و همچنین چشم‌اندازی هر چه شفاف‌تر در این حوزه خاص را نشان دهند. این نمایشگاه با رویکردی مبتنی بر نوآوری پایدار خدمات متعددی را به فعالان این حوزه ارائه می‌دهد.

علاوه بر ویژگی‌های اشاره‌شده در بالا، تعامل نزدیک و هماهنگی برگزارکنندگان این نمایشگاه با صنایع و انجمن‌های مختلف و برنامه‌ریزی‌های دقیق نمایشگاهی، استقلال کامل در تمامی تصمیم‌گیری‌ها و تدوین استراتژی‌های لازم برای تک‌تک نمایشگاه‌ها، خطرپذیری و خود‌گردانی در خصوص مباحث مالی، پوشش 105 کشور از طریق 65 نمایندگی فعال و پوشش کامل بخش‌های صنعت پلاستیک و لاستیک و  حضور تمامی شرکت‌های موفق،  این نمایشگاه را در انطباق کامل با بازارها و چالش‌های آینده قرار می‌دهد. همچنین فرصت تبادل اطلاعات مابین طراحان و سازندگان  در بخش‌های مختلف صنعتی همچون خودروسازی، مهندسی الکترونیک، بخش نظامی، کالاهای مصرفی و تکنولوژی پزشکی ایجاد می‌کند.

با نگاه به تجربه عملیاتی شرکت برگزارکننده این نمایشگاه و مشاهده نتایج حاصل از هریک از نمایشگاه‌های شاخص برپاشده در یک دهه اخیر یعنی از کِی 2010  و کِی 2013  می‌‌توان ویژگی‌های اشاره‌شده در بالا را به‌طور دقیق بررسی کرد و نتایج حاصل از این دریافت‌ها را به‌عنوان راهکاری برای نیل به موفقیت در اجرای نمایشگاه‌های بین‌المللی در ایران به اجرا گذاشت. 

نمایشگاه کی 2010

تعداد نفرات بازدیدکننده بیش از200,000 نفر بوده‌است. سؤالی که در ابتدا به ذهن می‌رسد چگونگی ارائه خدمات جانبی سوای اهداف تجاری، به بازدیدکنندگان است. برای تأمین نیاز‌های جانبی بازدید‌کنندگان، گروهی مشتمل بر 30,000  نفر به کار گرفته شدند که به‌طور فعال در طول دوره برپایی نمایشگاه به فعالیت و خدمت‌رسانی به شرکت‌کنندگان پرداختند. تعداد بازدیدکنندگان با بیشترین تعداد متعلق به آسیا با بیش از 30,000 بازدیدکننده بوده است. در این میان هند با بیش 11000 متخصص اعزامی به این نمایشگاه برای بازدید از غرفه‌های نمایشگاه، بزرگ‌ترین سهم را در میان کشورهای آسیایی داراست. همچنین در K2010 بازدیدکنندگان بسیاری از کشورهای مصر، برزیل و امارات متحده عربی شرکت داشته‌اند. تقریباً دو سوم فضای کلی نمایشگاه به بخش ماشین‌آلات و تجهیزات اختصاص یافته است. 635 تأمین‌کننده مواد خام و 371 تولید‌کننده محصولات نیمه‌تمام به همراه تولیدکنندگان قطعات فنی در این بخش به نمایش محصولات خود می‌پردازند.

برای تأمین فضای موردنیاز برای حضار، مسوولین برگزاری این نمایشگاه با تعیین مهلت ثبت‌نام برای متقاضیان غرفه‌ها و همچنین در اختیار گذاشتن زمان و وقت کافی برای ثبت‌نام، برنامه‌ریزی دقیق و کارآمدی برای تخصیص بهینه غرفه‌ها داشته‌اند.  

ازمحصولات ارائه‌شده در این نمایشگاه، می‌توان به این موارد اشاره کرد:  چسب‌ها، ماشین‌آلات قالب‌ریزی و پرس، خطوط استروژن، کف، ماشین‌های قالب‌گیری تزریق، وسایل اندازه‌گیری، افزودنی‌های پلاستیک، قالب‌ریزی و سازه‌های پلاستیکی، قطعات پلاستیکی، محصولات پلاستیکی، تجهیزات بازیافت پلاستیک، ابزارهای پلاستیکی، پلاستیک، مواد پلاستیک، ماشین‌آلات پردازش پلاستیک، لاستیک، الیاف مصنوعی، دستگاه‌های جوش، ...

 علاوه بر ابعاد ذکرشده، درآمدزایی این نمایشگاه از قِبل حضور بازدیدکنندگان نکته‌ای است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. هزینه بلیط ورودی یک‌روزه 55 یورویی با توجه به تعداد بالای شرکت‌کنندگان، درآمدی بالغ‌بر یازده میلیون یورو برای شرکت برگزارکننده خلق می‌کند که با احتساب درآمد حاصل از اجاره غرفه‌ها این مبلغ گوشه ناچیزی از درآمدهای کسب‌شده است. امتیازی که برای خرید اینترنتی بلیط‌های نمایشگاه وجود دارد، تخفیف 6 یورویی قیمت بلیط و ارسال رایگان مرسولات پستی است که به خریداران آنلاین تعلق می‌گیرد. همچنین در صورت خرید بلیط برای بازدیدهای سه‌روزه، هزینه کل ورودی از 165 یورو به 120 یورو کاهش یافته که در صورت خرید اینترنتی این مبلغ با احتساب تخفیف مجدد به 108 یورو می‌رسد و کماکان خریدار آنلاین مشمول خدمات پستی رایگان باقی می‌ماند. از دیگر موارد تشویقی برای جذب شرکت‌کنندگان ارائه تخفیف‌های ویژه به گروه‌های خاص مانند دانش‌آموزان، دانشجویان و کارآموزان است که از تخفیف 15 یورویی برخوردار بوده‌اند.

طرح شعار خاص برای هریک از نمایشگاه‌ها ازجمله ابداعات دیگری است که هم نشانگر محور اصلی و اهداف موردنظر نمایشگاه است و هم عاملی جهت جلب‌توجه بیشتر مخاطبین و فعالان حوزه صنعتی. طرح شعار با عنوان «زمان نمایشگاه K2010  فرا رسیده است»، به‌نوبه خود پیام و علامتی به مخاطبین خاص می‌دهد و شروع این نمایشگاه را به‌عنوان واقعه‌ای بسیار مهم در ذهن خواننده یا شنونده این شعار به تصویر می‌کشد.

نمایشگاه کِی 2013

بیش از 3000 شرکت در این نمایشگاه شرکت کرده‌اند که می‌توان فعالیت آن‌ها را در سه گروه اصلی طبقه‌بندی کرد:

·        ماشین‌‌آلات و تجهیزات مختص صنعت لاستیک و پلاستیک

·        مواد خام و واسطه‌ای

·        کالاهای نیمه ‌آماده، قطعات تکنیکی و پلاستیک‌های تقویت‌شده

در این نمایشگاه کشورهای آمریکا، آلمان، ایتالیا، اتریش و سوییس مانند گذشته نقش و حضور بسیار پررنگی داشته‌اند و در کنار این کشورها حضور تولیدکنندگان آسیایی نیز در مقایسه با نمایشگاه کی2010 افزایش‌یافته بود.

شعار نمایشگاه کِی در سال 2013 «با کِی تفاوت را احساس کنید» بود. نتایج حاصل از اقدامات صورت گرفته در این نمایشگاه 8 روزه به‌درستی اهداف این شعار را محقق می‌کند.

طی نظرسنجی انجام‌شده از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه، 86 درصد از آن‌ها اعلام کرده‌اند که به علت حضور در این نمایشگاه به موفقیت‌های تجاری دست‌یافته‌اند که این رقم بالایی است. 82 درصد از این غرفه‌داران همچنین نسبت به کسب‌وکارهایی که پس از اتمام نمایشگاه‌ها به وجود می‌آیند انتظارات مثبت و مساعدی نشان داده‌اند. نکته درخور توجه در نظرسنجی‌ها، نظرات مشابهی است که هر دو طرف حاضر در این نمایشگاه نسبت به هم اعلام کرده‌اند. غرفه‌داران به میزان 93 درصد از مهارت‌های تخصصی بازدید‌کنندگان اعلام رضایت کرده‌اند و در آن‌سو 96 درصد از بازدیدکنندگان ضمن اعلام رضایت از بازدید از غرفه ‌ها اذعان داشته‌اند که تمامی اهداف آن‌ها از بازدید‌های انجام‌شده محقق شده است.

تا بدین جا سخن از هرگونه نوآوری منحصر بود به شرکت‌کنندگان در این نمایشگاه و این‌که چگونه این نوآوری‌ها در قالب قراردادهای منعقدشده بین شرکت‌کنندگان به خود جامه عمل می‌پوشانند. اما نکته‌ای که نباید مورد غفلت واقع شود نوآوری‌های انجام‌شده توسط متولیان و برگزارکنندگان این نمایشگاه است. یکی از این ابداعات پخش فیلمی در پایان مراسم نمایشگاه است که عنوان آن نقش و اهمیت صنعت پلاستیک را در آینده نه‌چندان دور در ابعاد مختلف ازجمله زندگی روزمره افراد مورد تأکید قرار می‌‌دهد و با ترسیم ضمنی نقشه راهی برای آینده این صنعت به مدد هنر و این قبیل ابزار‌ها، جرقه‌ای در ذهن نوآوران برای دنبال کردن نیاز‌های جدید مشتریان ایجاد می‌کند. این اهداف از عنوان فیلم که به این مضمون است دور از ذهن نیست:   «پلاستیک دنیا را به حرکت درمی‌آورد».

خدمات و تسهیلات:

طراحی بهینه درگاه اینترنتی مربوط به نمایشگاه با ویژگی‌های خاص و امکان جستجوی محصولات، خدمات، غرفه‌داران، اخبار مرتبط با شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و یا نام اشخاص از اقدامات بسیار مفید مربوط به پیش از افتتاح است. همچنین  اطلاعات سفر و اقامت، ساعت شروع نمایشگاه، نحوه تهیه بلیت و مطلع شدن از تخفیف‌ها، نقشه نمایشگاه، آگاهی از نوآوری‌ها و ابداعات جدید در نمایشگاه، قرار دادن تمامی اطلاعات مرتبط با خدمات شهری (بانک‌ها، مراکز خرید، تاکسی، .....) که تمامی این اطلاعات در بخش «خدمات بازدیدکنندگان» قرارگرفته است.

به‌علاوه بخش دیگری بر روی سایت تحت عنوان  «خدمات به غرفه‌داران» قرار داده‌شده است. اگر غرفه‌داران به اطلاعاتی درباره بخش‌های مختلف نمایشگاه (ساخت جایگاه، کاتالوگ، ارتباطات، مطبوعات، تبلیغات، خدمات غرفه یا مدیریت پروژه) نیاز داشته‌ باشند، اطلاعات موردنیاز برای تماس با کارشناسان این بخش‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد.

در بخش مطبوعاتی سایت، عکس‌های مرتبط با دوره‌های مختلف برگزاری به همراه اخبار، مقالات و گزارش‌های رادیویی و تلویزیونی مربوط به هر دوره،‌ وجود دارد. این بخش برای متقاضیانی که تاکنون در این نمایشگاه شرکت نکرده‌اند بسیار مفید واقع‌شده و چشم‌اندازی از خطوط کلی این نمایشگاه را به آن‌ها ارائه می‌کند.

 از دیگر تسهیلات ارائه‌شده، کاهش زمان جستجوی غرفه یک شرکت یا کالای خاص به حداقل ممکن است. برای مثال با کلیک بر روی لینک «شرکت‌ها و محصولات»، بازدیدکنندگان می‌توانند اطلاعات مرتبط با غرفه‌داران، محصولات، خدمات یا اخبار شرکت‌ها را دریافت کنند. گزینه دیگری که برای بازدیدکنندگان سایت تعبیه شده است گزینه «جستجوی پیشرفته» بوده که امکان تعیین شرکت‌ها بر اساس کشور مبدأ و یا کدپستی را امکان‌پذیر می‌نماید. علاوه بر این، امکان دستیابی به لیست غرفه‌داران که محصول  یا خدمات خاصی را ارائه می‌دهند وجود دارد. لینک دیگری در سایت قرار داده‌شده که این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌دهد تا درخواست‌ها و سؤالات خود را ارسال کرده و پاسخ مناسب را دریافت کنند. نصب برنامه جهت‌یاب نمایشگاه بر روی موبایل‌های بازدیدکنندگان و قرار دادن این نقشه بر روی سایت دائمی نمایشگاه از دیگر اقداماتی است که مانع از سردرگمی شرکت‌کنندگان شده و درنتیجه آن زمان بیشتری برای آن‌ها به‌منظور بازدید از غرفه‌های مختلف باقی خواهد ماند.

برگزاری میزگردهای روزانه با حضور دانشمندان عالی‌رتبه درباره چشم‌اندازهای پیش‌رو در سالن‌های خاص و در زمان‌های مشخص و به‌صورت چندرسانه‌ای از دیگر اقداماتی است که در جهت ارتقای کیفیت نمایشگاه و همچنین سطح تبلیغات نمایشگاه به‌خوبی عمل می‌کند.

تعیین رویکردهای کلی برای نمایشگاه و تأکید ویژه بر روی موضوعات صرفه‌جویی در انرژی و حفاظت از منابع نیز از جمله اقداماتی است که در مجموعه نمایشگاه‌های کِی به چشم می‌خورد و  در این حوزه‌ها چشم‌انداز خوبی در انتظار صنعت پلاستیک خواهد بود.

معرفی و ایجاد فرصت‌های شغلی با اختصاص یک روز از میزگردها به نسل جوان تحت عنوان «ملاقات با جوانان» نیز از کارکردهای دیگر این نمایشگاه است.  هدف از این بحث‌ها، آشنا کردن و علاقه‌مند کردن جوانان با فرصت‌های شغلی موجود در صنعت لاستیک و پلاستیک است. متخصصین این حوزه، اطلاعات موجود درباره دوره‌های کارآموزی، کارآفرینی و فرصت‌های پیش رو را به همراه  تحلیلی از وضعیت بازار کار در این حوزه را در اختیار جوانان قرار می‌دهد.

تسهیلات ارائه‌شده در نمایشگاه کِی، نه‌تنها به داخل نمایشگاه محدود نیست، بلکه به خارج از آن نیز تعمیم می‌یابد. ثبت‌نام و خرید بلیط‌های بازدید از نمایشگاه یا ارائه هرگونه مدرکی دال بر حضور در این نمایشگاه، امکان استفاده از حمل‌ونقل عمومی شهر را به‌صورت رایگان در اختیار بازدیدکنندگان قرار می‌دهد. این امر ناشی از هماهنگی بسیار منسجم مجریان نمایشگاه با بخش‌های حمل‌ونقل عمومی است و نتیجه این همکاری ایجاد زمینه‌ای برای گردشگری رایگان برای شرکت‌کنندگان در ساعتی خارج از ساعات نمایشگاه‌ را فراهم می‌نماید.

نمایشگاه کِی 2016

همان‌طور که در ابتدای بحث مطرح شد، نمایشگاه کِی هر سه سال یک‌بار برگزار می‌شود اما نکته‌ای که پیش از برگزاری این نمایشگاه درخور توجه است فاصله زمانی بین دو نمایشگاه است. در این فاصله زمانی سه‌ساله اقدامات اساسی و مهمی برای شناسایی شرکت‌کنندگان و نوع فعالیت آن‌ها صورت می‌گیرد و از سوی دیگر زمان کافی و قابل‌توجهی برای متقاضیان باقی می‌گذارد تا برنامه‌ریزی و زمان‌بندی منسجمی برای شرکت در این نمایشگاه داشته باشند. با مشاهده صفحه اصلی وب گاه این نمایشگاه، زمان‌سنجی که در این صفحه قرار داده شده است و شمارش معکوس شروع کی 2016 را نشان می‌دهد، موید نقش و اهمیت زمان برای برگزار کنندگان این نمایشگاه است.

با نگاه به روند رو به رشد بازدیدکنندگان نمایشگاه کِی در دو دوره گذشته و همچنین نظرسنجی‌های صورت گرفته از شرکت‌کنندگان و نتایج مطلوب و حداکثری آن‌ها، انتظار تداوم موفقیت نمایشگاه کِی در دوره آتی در سال 2016 دور از ذهن نخواهد بود. بررسی موشکافانه و دقیق اقدامات انجام‌شده توسط مجریان، دقت در زمان‌بندی و برنامه‌ریزی منسجم توسط آنان و همچنین توجه به ابعاد مختلف خدمات و تسهیلات ارائه‌شده که صرفا محدود به مکان نمایشگاه نیست همگی مانند نقشه راه و خطوط کلی در جهت نیل به موفقیت یک نمایشگاه بین‌المللی عمل کرده و تداوم اعتبار و اثرگذاری آن را در سطح بین‌المللی تضمین خواهد کرد.

 

 

نمایشگاه کِی در یک نگاه

 

پیش از برپایی نمایشگاه

 

· ارائه اطلاعات در مورد مهلت ثبت‌نام برای شرکت در نمایشگاه و ارسال به موقع دعوت نامه ها

· اطلاعات مربوط به قیمت بلیط برای بازدیدکنندگان و شرایط مربوط به برخورداری از تخفیف‌های ویژه

· ارائه اطلاعات دقیق در مورد زمان و مکان برپایی نمایشگاه و همچنین تاریخ و ساعت شروع و پایان هرروز

· اطلاعات مربوط به تعداد غرفه‌ها، متراژ، فرم تقاضا و نقشه نمایشگاه

· ارائه جدول زمان‌بندی برنامه‌ها در طول دوره 8 روزه

· بارگذاری اطلاعات مربوط به شرکت‌های حاضر در نمایشگاه و حوزه فعالیت هریک از آن‌ها

· ارائه اطلاعات مربوط به نمایشگاه‌های گذشته و مطالب مرتبط با آن‌ها

· بارگذاری لینک‌های مفید برای متقاضیان در وب گاه

· شناسایی دقیق نیازهای شرکت‌کنندگان

· جذب حداکثری مدیران ارشد و میانی برای شرکت در نمایشگاه

· زمان‌بندی منسجم و ایجاد فرصت و قدرت تصمیم‌گیری برای متقاضیان

· طرح رویکرد و خطوط کلی و همچنین شعار مربوط به هر نمایشگاه

· هماهنگی با سیستم حمل ونقل عمومی و خدمات شهری

· هماهنگی با نمایندگی‌های پست

· تسهیلات مربوط به امور روادید

 

  

در حین برپایی نمایشگاه

 

· ارائه اطلاعات در مورد محل غرفه‌ها و موضوع فعالیت هریک از آن‌ها

· نصب نرم‌افزارهای جستجو در تلفن‌های همراه شرکت‌کنندگان

· تسهیل در امر مدیریت زمان برای بازدیدکنندگان

· درآمدزایی از اجاره غرفه‌ها و فروش بلیط های بازدید

· تسهیلات رایگان حمل‌ونقل در خارج از نمایشگاه برای شرکت‌کنندگان

· امکان تماس با کارشناسان و مجریان نمایشگاه از طریق آنلاین

· برگزاری نشست‌های تخصصی

· برگزاری نشست‌های کارآفرینی و جذب نیروی کار جوان و متخصص

· نظرسنجی از شرکت‌کنندگان برای دستیابی به استانداردهای لازم و بهبود کیفی

· تلاش در جهت دستیابی حداکثری اهداف مستتر در شعار مربوط به هر نمایشگاه

· استخدام پرسنل کافی برای ارتقای سیستم پاسخگویی و خدمت رسانی

  

پس از اتمام نمایشگاه

 

· ارائه گزارش های متنی و تصویری از نمایشگاه پس از اتمام آن

· ارائه اطلاعات نمایشگاه دوره بعدی

· اقدام به طراحی خدمات جدید برای دوره‌های آتی

· به‌روزرسانی وب گاه و تعیین مهلت ثبت‌نام برای دوره آتی

· تعیین خطوط کلی و صنایع و بخش‌های مورد هدف برای نمایشگاه بعدی

· اصلاح و ارتقای کیفی پس از بررسی نتایج نظرسنجی از شرکت‌کنندگان

 

تعداد بازدید : ۲,۴۵۹