شعری مقدم در نشست خبری: جهش دوباره صنعت پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی هدف ماست

شعری مقدم در نشست خبری: جهش دوباره صنعت پتروشیمی با سرمایه بخش خصوصی هدف ماست
(جمعه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۳) ۱۱:۳۴

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست خبری در حاشیه نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی از تاسیس صندوق توسعه صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری در طرح های این صنعت خبر داد.

مهندس عباس شعری مقدم در آخرین روز برگزاری نوزدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی با حضور در جمع اصحاب رسانه گزارشی از عملکرد هشت ماه خود در سمت مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارائه کرد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با اشاره به اینکه شایسته سالاری اولویت اصلی او در انتخاب مدیران و اعضای هیات مدیره بوده است افزود: اجرای برنامه های جانشین پروری اولویت دیگر روش مدیریتی من بوده است.

وی ایجاد جهش دوباره در صنعت پتروشیمی ولی با تکیه بر سرمایه بخش خصوصی را هدف شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانست و افزود: برای رسیدن به این هدف ضمن شناسایی وضع موجود و تدوین وضعیت مطلوب صنعت، برنامه ریزی های لازم برای انجام اقدامات اصلاحی آغاز شده است.

عباس شعری مقدم ضمن تشریح وضع موجود شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: قبل از اجرای خصوصی سازی در صنعت پتروشیمی ، ما دهها میلیون دلار محصول صادراتی داشتیم و این اعتبار کمک می کرد تا از بانک های بین المللی برای توسعه این صنعت اعتبار بگیریم و حتی شرکت های خصوصی را هم تضمین می کردیم. ما پیش از واگذاری در بین یکصد شرکت برتر پتروشیمی در جهان مقام 39 را داشتیم و در بین یکصد شرکت برتر کشور هم اول بودیم اما امروز دیگر تولید نداریم که در این رده بندی ها دسته بندی شویم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی وظیفه امروز پتروشیمی را توسعه این صنعت در کشور دانست و افزود: ما درحالی مسئول توسعه این صنعت هستیم که نه پول این کار را داریم ونه اختیارات قانونی لازم و باید برای تغییر شرایط تلاش کنیم تا بتوانیم زمینه تکمیل طرح های نیمه تمام و اجرای طرح های جدید را فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه امروز بخش خصوصی برای توسعه صنعت پتروشیمی در ایران با مشکلاتی دست به گریبان است افزود: پیش از این با 10 درصد سرمایه گذاری در یک طرح و دریافت 90 درصد تسهیلات امکان اجرای یک طرح پتروشیمی برای بخش خصوصی فراهم بود و به این ترتیب بخش خصوصی با سرمایه  50 میلیارد تومان می توانست کار را پیش ببرد اما امروز باید 30 درصد سرمایه یک طرح را تامین کند و آن هم با نرخ ارز 3000 تومان به این ترتیب باید450 میلیارد تومان آورده بخش خصوصی باشد که چندان مقدور نیست.

عباس شعری مقدم مشکل دیگر بخش خصوصی را باز کردن اعتبار اسنادی نزد بانک ها دانست و افزود: پیش از این با سپردن 30 درصد سرمایه اعتبار اسنادی باز می شد اما امروز سرمایه گذار باید 130 درصد سرمایه را سپرده گذاری کند که این امر نیز برای بخش خصویی مقدور نیست.

وی مشکل دیگر را عدم امکان تضمین طرح های پتروشیمی توسط بخش خصوصی اعلام کرد و افزود: قبلا شرکت ملی صنایع پتروشیمی طرح ها را تضمین می کرد اما امروز از لحاظ قانونی این امکان را نداریم و طرح های بخش خصوصی بدون تضمین مانده اند و بانک ها هم تضمین شرکت ملی صنایع پتروشیمی را قبول می کنند و تضمین دیگری را نمی پذیرند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی عدم امکان تامین مالی از منابع بین المللی را از دیگر مشکلات امروز صنعت پتروشیمی دانست و افزود: در حال حاضر 60 طرح نیمه تمام با 60 میلیون تن ظرفیت نیمه تمام مانده است وبرای تکمیل به 38 میلیارد دلار سرمایه نیاز دارد.

وی گفت: در شرایط موجود تنها به 60 درصد اهداف سند چشم انداز دست خواهیم یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه صنعت پتروشیمی صنعتی خوداتکا بود که باری بر دوش دولت نبود و حتی بار دولت را هم در توسعه کشور به دوش می کشید از خصوصی سازی سریع این صنعت پیش از صنایع غیرمولد ابراز تعجب کرد و افزود: نحوه خصوصی سازی در پتروشیمی درست نبوده است و تنها حسن این نوع خصوصی سازی رد دیون دولت بوده است.

عباس شعری مقدم افزود با این کار پتروشیمی به جای طلب، به افراد  یا نهادها واگذار شده است و به همین علت بسیاری از خریداران دنبال توسعه یا استفاده بهینه از این سرمایه نیستند وقصد دارند سریعتر این کارخانه ها ا تبدیل به پول کنند و در این راه حتی اگر لازم بدانند که مجتمع را تعطیل و زمین ان را بفروشند این کار را می کنند.

وی در تبیین اقدامات اصلاحی انجام شده برای فائق آمدن بر این مشکلات گفت: جلوگیری از تسلط نگاه حزبی و فرد گرایی و تسری نگاه شایسته سالاری و استفاده از نیروهای توانمند برای اداره امور شرکت از نخستین کارهایی بود که برای سامان دادن به امور انجام شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی برنامه های خود برای جهش دوباره در صنعت پتروشیمی را برشمرد و گفت: اولویت ما تکمیل طرح های موجود است. مهمترین برنامه ما کمک به اتمام خط لوله اتیلن غرب و آماده کردن آن تا پایان سال است زیرا طرح های کاویان، لرستان، کردستان و مهاباد هم امسال به بهره برداری می رسد و این خط را تغذیه می کنند یا از آن تغذیه می شوند وبرای فعالیت آنها تکمیل این خط ضروری است. 

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی از توقف اجرای خطوط لوله دنا و مرکز برای ایجاد هماهنگی در تکمیل خط و مجتمع های در مسیر خط خبر داد و افزود: برای جلوگیری از هدر رفت منابع باید این خطوط و مجتمع های در مسیر آنها همزمان پیشرفت کنند. ضمن اینکه وضع تامین خوراک آنها هنوز مشخص نیست و باید ابتدا زمان به تولید رسیدن مجتمع های تامین خوراک آنها مشخص شود.

وی افزود قرار است که این خطوط لوله به همراه طرح های جانبی و واحد تامین کننده خوراک آنها به صورت یکپارچه توسط بخش خصوصی اجرا شود.

وی از وجود 24 طرح پتروشیمی در فاز دوم عسلویه خبر داد وافزود: این طرح ها منتظر دریافت فاینانس هستند که با پیگیری های انجام شده فاینانس سه طرح بوشهر، هنگام و مرجان در مرحله فعال شده اعتبارات اسنادی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه طرح هایی هم در ماهشهر و داخل کشور وجود دارد مانند کرمانشاه و ایلام که به تولید رسیده اند افزود: طرح هایی مثل گلستان، زنجان، لردگان و گچساران و سیراف در انتظار تخصیص منابع فاینانس هستند.

وی از برنامه ریزی برای توسعه پتروشیمی  در 4 قطب جدید در کشور خبر داد و افزود: این قطب های جدیدی در چابهار، پارسیان، ایرانشهر و چابهار قراردارند.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی کاهش طرح های اوره و آمونیاک در توسعه جدید و توجه بیشتر به GTP را از برنامه های شرکت ملی صنایع پتروشیمی دانست و افزود: حسن این طرح این است که صنایع پایین دستی بیشتری را پوشش می دهد البته اشکال هم دارد که نیاز به آب و منابع مالی زیاد دارد.

عباس شعری مقدم با اشاره به اقدامات انجام شده برای جذب سرمایه گذار افزود: با کمک اقتصاد دادنان و بورس مشغول تدوین اساسنامه صندوق توسعه صنعت پتروشیمی هستیم تا با تجمیع سرمایه  های خرد و کلان بخش خصوصی و مردم در قالب بورس زمینه توسعه صنعت را فراهم کنیم.

وی رفع برخی محدودیت های قانونی به منظور بهبود شرایط سرمایه گذاری را از دیگراقدامات انجام شده برشمرد و افزود: تلاش کرده ایم از مجلس محترم مجوز تضمین طرح ها را کسب کنیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی حفظ 20 درصد باقیمانده هلدینگ خلیج فارس را از دیگر برنامه های خود اعلام کرد وافزود: برای توسعه این صنعت به این 20 درصد نیاز داریم و با اعتبار آن می توانیم طرح های بخش خصوصی را تضمین کنیم.

وی مشکل دیگر صنعت پتروشیمی را عدم مشخص بودن قیمت خوراک برای یک دوره 10 تا 15 ساله دانست وافزود: در تلاشیم زمینه تعیین قیمت عادلانه برای یک دوره 15 ساله را فراهم کنیم.

عباس شعری مقدم افزود: البته با اتکا صرف به صندوق توسعه ملی و فاینانس چین امکان اجرای همه طرح های پتروشیمی وجود ندارد و لازم است سرمایه های خارجی برای توسعه صنعت جذب شود.

وی افزود: به این منظور همایش بین المللی IPF با حضور شرکت های صاحب نام پتروشیمی جهان در تهران برگزار خواهد شد.

تعداد بازدید : ۲,۵۶۵
Loading