معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی خواستار شد:

تشکیل کارگروه های متخصص تجهیزات دوار صنایع نفت و نیرو

تشکیل کارگروه های متخصص تجهیزات دوار صنایع نفت و نیرو
(سه شنبه ۱ بهمن ۱۳۹۲) ۱۴:۰۰

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تجهیزات دوار یکی از مهم‌ترین‌ها ارکان توسعه صنعت پتروشیمی است.

به گزارش نیپنا، عباس شعری مقدم امروز سه شنبه اول بهمن 1392 در پنجمین کنفرانس تجهیزات دوار در صنایع نفت و نیرو که در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: با توجه به عمق دانش نهفته در فناوری ساخت تجهیزات دوار به عنوان حساس‌ترین تجهیزات صنایع نفت و نیرو، نیازمند رعایت استانداردهای بین‌المللی و ملی است.
وی افزود: صنعت پتروشیمی به عنوان یک صنعت ارزش آفرین چه در بُعد صنعتی و چه در بُعد ملی، آماده همکاری با سازندگان، پیمانکاران و مهندسین مشاور در جهت تدوین سیاست‌های اصولی و پایدار در حوزه تجهیزات دوار است.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی با بیان اینکه کاهش منابع مالی و محدودیت شدید انتخاب سازندة تجهیزات دوار، عواقب پیش‌بینی نشده‌ای را در برخواهد داشت، افزود: در این راستا همکاری مسئولین بالادستی و همچنین کارشناسان در راستای تصمیم‌گیری بهینه جهت رفع مشکلات ضروری است.
وی افزود: تأمین بسیاری از تجهیزات و قطعات با توجه به شرایط ویژه کشور به زنجیره‌ای از چالش‌ها منجر گردیده است که امیدواریم با گشایش‌های پیش رو امکان رفع آنها نیز فراهم آید.
شعری مقدم با اشاره به اینکه توسعه نه تها حق ما بلکه وظیفه ما نیز محسوب می شود تاکید کرد: موهبت‌های الهی همچون فرصت‌های زودگذر در صورت بکارگیری اندیشه و تلاش ما امکان نتیجه بخشی خواهند داشت.
وی افزود: امروز توسعه به شکل پایدار مدنظر جوامع و کشورهاست و هدف توسعه پایدار توسعه‌ای متوازن، مستمر، عادلانه و بدون داشتن عوارض جانبی مانند تخریب محیط زیست، از بین بردن اخلاق و معنویات در جامعه است.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: صنعت پتروشیمی که با شعار تلاش، آفرینش و بالندگی در دهه اخیر به عنوان یکی از پیشروترین صنایع کشور چه در حوزه‌های فنی و چه در حوزه‌های مدیریتی فعالیت خود را آغاز نموده امروزه دوران تحول خود را شاهد است.
وی با اشاره به اینکه روند خصوصی‌سازی صنعت پتروشیمی علی‌رغم انتقادهای فراوان طی شده است، خاطرنشان کرد: این صنعت همچنین با طرح‌های بسیاری با درصدهای مختلف پیشرفت که توسط بخش خصوصی در حال اجرا است مواجه است.
شعری مقدم گفت: در تمام این طرح ها تجهیزات دوار به عنوان قلب تپنده این صنایع نقش کلیدی داشته و دارد و یکی از دغدغه های مهم اساسی مدیران جهت توسعه صنعت پتروشیمی است.
وی با بیان اینکه بهره‌برداری و نگهداری بهینه از تجهیزات موجود با چالش‌های فراوانی روبرو است، اظهار داشت: مجتمع‌های فعال پتروشیمی به دلیل منفک شدن از بدنه اصلی خود از لحاظ سیاست‌گذاری و رعایت دستورالعمل‌ها و فرآیندهای موجود تا حد زیادی مستقل عمل می کنند.
معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی افزود: این مستقل عمل کردن منجر به افزایش ریسک‌های عملیاتی شده و در بازه زمانی بلندمدت تبعات منفی فراوانی برای کشور به جا خواهد گذاشت.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه تاکنون نگاه حاکم در رابطه با تجهیزات دوار بسیار محدود و تنها مبتنی بر تجهیز بوده است افزود: با توجه به سرفصل‌های این کنفرانس، برای اولین بار در کشور مبحث مدیریت تجهیزات دوار به عنوان یک شاخص راهبردی در فرآیند انتخاب و ساخت تجهیزات دوار و سپس بهره‌برداری، نگهداری و تعمیرات بهینه آنها مدنظر قرار گرفته است.
شعری مقدم خاطرنشان کرد: اهمیت ذاتی تجهیزات دوار برای صنایع نفت و نیرو بر کسی پوشیده نیست اما تدوین راهبردهای جامع با مشارکت دست اندرکاران این صنعت اعم از سازندگان، پیمانکاران، مهندسین مشاور و شرکت‌های تعمیراتی و خدمات فنی مهندسی را کمتر شاهد بوده ایم.
وی بر مدیریت تجهیزات دوار در شاخه‌هایی مانند اقتصاد مهندسی، مدیریت بهروری، اهمیت آموزش، مدیریت ریسک، نقش استانداردها و مدیریت دانش تاکید و پیشنهاد کرد: کارگروه‌هائی با هدف اشتراک دانش و آگاهی از یافته ها و راهکارهای این دو حوزه وسیع تشکیل و نتایج آن جهت سیاست‌گذاری بهینه و تصمیمات کلان به مدیران ارشد صنایع نفت و نیرو ارائه شود.

تعداد بازدید : ۲,۶۰۹