گزارش تحلیلی عرضه و تقاضای بورس در هفته منتهی به 19 آبان 1391

گزارش تحلیلی عرضه و تقاضای بورس در هفته منتهی به 19 آبان 1391
(سه شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۱) ۱۲:۲۶

به گزارش گروه اقتصاد تحلیل پتروناب؛ در هفته منتهی به 19 آبان ماه در بازار بورس 72 قلم کالا معامله گردید. با بررسی تقاضا و عرضه و تحلیل بازار ذکر موارد زیر از اهمیت بالایی برخوردار است:

الف) آشفتگی در مجوزهای  صادراتی: در هفته گذشته کمیته تنظیم بازار نسبت به تصویب چند مورد از مصادیق مجوز صادرات (کامل و مشروط) اقدام نمود که هر چند این کار اقدامی مثبت بشمار می رفت، ولی بدلیل وجود بروکراسی اداری در گمرکات؛ محموله های بسیاری صادرکنندگان از جمله کشتی هایی که در صف حمل محمولات بوده اند با مشکل صدور مجوز روبرو گردیدند. از سوی دیگر توقف ناگهانی صادرات پلی اتیلن نیز علاوه بر خدشه وارد ساختن بر اعتبار صادر کنندگان منجر به  خسارات و افزایش جرائم صادراتی شرکت های تولیدی گردیده است.

ب) در هفته گذشته به دنبال صدور بخشنامه  توقف صادرات محصولات پتروشیمی در جهت تامین نیاز بازار داخل، رکود در بازار حاکم فرما بود. از سوی دیگر به دلیل نبود فضای لازم برای انبارش محصولات و کالاهای صادراتی، برخی از شرکتها تا مرز توقف مدار تولید خود پیش رفته اند. لذا ضروری است  هر چه سریعتر نسبت به ایجاد ساز و کار مناسبتری در عرصه کنترل بازار و تامین نیاز بازار اقدام لازم مبذول گردد. از سوی دیگر بنظر می رسد که گمرکات کشور در اعمال قوانین باید از توان کارشناسی به صورت فعال تری استفاده  و تصمیم سازی نمایند.

ج) در هفته گذشته با کاهش 20درصدی حجم عرضه محصولات پتروشیمی ، حجم معاملات به 964 میلیارد ریال کاهش یافت. با ادامه چنین شرایطی انتظار می رود در هفته جاری روند نزولی تقاضا به پلی پروپیلن نیز تسری یابد. بنابراین پیش بینی می گردد  تا زمانی که قیمتها کاهش نیافته است، انتظار بهبود وضعیت بازار هم بی ثمر خواهد بود. با این وجود بازار 
پی وی سی  تقریبا" متعادل بوده است و جز در مورد پی وی سی امولسیونی که از عدم واردات و تولید داخلی رنج می برد مشکل خاصی مشلاهده نمی شود.

رکود سنگین در بازار محصولات نهایی مصرفی خانوار به عدم تمایل خرید محصولات پلیمری انجامیده و این امر در کنارعدم هماهنگی در صادرات  کمبود شدید در آمد و میزان نقدینگی را در صنعت پتروشیمی سبب خواهد گردید.

د)تاثیرات متقابل کاهش فروش و استمرار تولید :  در شرایط کنونی که فروش محصولات به حداقل رسیده و امکان صادرات متناسب و منظم کالا در کوتاه مدت با اختلالاتی همراه گردیده است، عوامل کاهش نقدینگی و کاهش یا توقف تولید می توانند بصورت زنجیره علت و معلولی عمل کنند.  در شرایط حاضر کمبود ارتوزایلین، DOP ، PVCامولسیون در بازار مشهود است و ضروری است هماهنگی در تخصیص خوراک شرکتهای پتروشیمی و در ادامه برنامه ریزی جهت تولید و ذخیره سازی زایلینها در اولویت کاری قرار گیرد. بدیهی است جهت تداوم تولید در صنایع پایین دستی استان مرکزی به ویژه صنایع شوینده ، صنعت نساجی و صنایع سراج و کفش، صنایع بسته بندی کشاورزی  و لبنیات، استمرار تولید و سیستم توزیع مناسب از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

نتیجه آنکه: جهت گیری های سیاستهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی با محورهای ذیل در برنامه قرار گیرد:

* شرکت ملی صنایع پتروشیمی با هماهنگی کامل  ستاد تنظیم بازار و بر اساس مصوبات قانونی نسبت به اجرایی شدن محدودیت ها و ارائه راهکار صدور مجوز ها در جهت تسهیل صادرات محصولاتی که در بازار بورس به مچینگ رفته اند و در عین حال جلوگیری از صادرات پلیمرهای مورد نیاز کشور اقدام عاجل نماید.

** تامین نقدینگی  و برنامه ریزی در جهت تنظیم خوراک مایع و گازی  دغدغه فوری شرکت ملی صنایع پتروشیمی می باشد و با توجه به حاشیه اندک تولید بر مصرف گاز در میادین گازی ضروریست در تامین گاز و میعانات خوراک و تولید حمایتی ( تولید آب ، برق و بخار مجتمع هایی تولیدی)، برنامه ریزی در جهت تامین خوراک شرکت ها ، تامین قطعات یدکی و نیازهای تعمیراتی شرکت ها در جهت اطمینان از تولید مسمتر در هفته های آتی تاکید گردد. واحد های حمایتی

*** در مواردیکه کالاهای داخلی تکاپوی مصرف را نمی کند و تا زمان ورود کالاهای وارداتی ، قیمت این  محصولات روند افزایشی قیمت ادامه خواهد داشت و ضروریست شرکت ملی صنایع پتروشیمی با استفاده از توان و منابع مالی و با استفاده از ارز صادراتی به ورود محصولاتی از جمله  پی وی سی امولسیون، یورتان و فوم و افزودنیهای صنایع تکمیلی پلاستیکها  اقدام نماید.


تعداد بازدید : ۱,۵۴۲