نشست خبری مهندس نژادسلیم

مصوبه هیئت مدیره پتروشیمی برای اصلاح الگوی مصرف در پتروشیمی در همه زمینه ها

مصوبه هیئت مدیره پتروشیمی برای اصلاح الگوی مصرف در پتروشیمی در همه زمینه ها
(جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۸۸) ۱۱:۵۹

دومین نشست خبری مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به تشریح برنامه های جدید این شرکت در سال 88، نحوه تامین مالی طرحهای جدید و میزان سرمایه گذاری خارجی اختصاص یافت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این نشست خبری از برنامه ریزی پنج ساله این شرکت برای اصلاح الگوی مصرف خبر داد و گفت: با مصوبه هیئت مدیره در همه زمینه ها از جمله مصرف انرژی، اجرای طرح ها ، فناوری اطلاعات، قراردادها،مالی، پژوهش و فناوری، تولید، بهداشت و ایمنی و کیفیت،  تبلیغات و همایش ها و ... اصلاخ الگوی مصرف مد نظر قرار می گیرد.
مهندس نژاد سلیم میزان تولید این شرکت در سال 87 را 27 و 8 دهم میلیون تن اعلام کرد و گفت این رقم با احتساب تولیدات شرکت های خصوصی مثل اراک و خارگ و آبان و ... به حدود 30 میلیون تن می رسد.
وی ارزش کل فروش شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سال 87 را حدود 103 هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت :‌این میزان افزایش 28 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.
مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ارزش فروش داخلی و صادرات سال 87 را به ترتیب 41 هزار میلیارد ریال  و 7 و 2 دهم میلیارد دلار اعلام کرد و افزود : این فروش به ترتیب 30 و 40 درصد افزایش را نشان می دهد.
وی پس از ارائه توضیحات مفصلی درباره نحوه اجرای اصل 44، پیش‌بینی تولید سال آینده، واحدهایی که امسال به تولید می‌رسند و ... به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.
 مشروح مطالب ارائه شده توسط مهندس نژاد سلیم شامل اهدف و برنامه های سال 88  در تصاویر ذیل آمده است.

اطلاعات ارائه شده در نشست خبری مهندس نژادسلیماطلاعات ارائه شده در نشست خبری مهندس نژادسلیم

ایسنا – شما در توضیح اسلایدهای نمایش داده شده گفتید که از مشارکت خارجی به جای فاینانس استفاده کرده اید، ممکن است بعضی نمونه های آن و این که چه زمانی محقق می شود را بفرمایید؟
ما مذاکرات را برای جذب حدود 3/3 میلیارد دلار منابع ارزی به صورت مشارکتی انجام دادیم و چون مشارکت به صورت پنجاه – پنجاه است، خودمان هم همین میزان سرمایه گذاری می‌کنیم.
این 3/3 میلیارد دلار در 4 سال مصرف خواهد شد. در زمینه کل سرمایه گذاری هم باید بگویم که براساس سند چشم انداز بیست ساله باید 50 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود که از این میزان تاکنون حدود11 میلیارد دلار  (حدود 22 درصد) انجام شده است و در طول برنامه پنجم هم 50 میلیاد دلار دیگر سرمایه گذاری خواهد شد.

شانا- علت کند پیش رفتن مذاکرات چیست؟ آیا شمابا طرف های خارجی به تفاهم کامل رسیده اید؟
البته ما تفاهم نامه ها را امضا کرده‌ایم و روند مذاکرات هم طبیعی است اما  آنچه که مذاکرات را کمی می تواند کند کند نامشخص بوده قیمت گاز است. تا زمانی که این قیمت مشخص شود ما باید منتط بمانیم و بعد قرارداد امضا کنیم. همچین روند کاتر به این صورت است که ما بعد از امضای تفاهم نامه شرکت مشترک مجری پروژه را تسکیل می دهیم و بعد وارد فاز بعدی که امضای قرارداد مهندس است می شویم. و اکنون هم درحال تشکیل شرکت‌های مشارکتی با طرف ترک، هندی و ... هستیم.

ایرنا - درباره اوراق مشارکت خارجی و بین المللی هم توضیح دهید که کی و در چه بازاری عرضه خواهد شد؟‌
چون این کار تجربه اول ما است و ما خوشبختانه توانستیم برای اولین بار مجوز این کار را از ممجلس بگیریم گروهی را به سرپرستی آقای شاددل مامور بررسی این موضوع کردیم تا این موضوع را پیگیری کنند . من امیدوارم تا پایان نیمه اول سال اوراق را منتشر کنیم. ولی محل انتشار و اینکه در کدام بازار انحام می شود هنوز مشخص نیست و بعد از بررسی های این گروه اعلام خواهد شد. در این زمینه هم پس از مشخص شدن همه جزئیات به صورت خوبی اطلاع رسانی خواهد شد.‌

شانا - درخصوص آخرین وضع خط لوله اتیلن غرب و مجتمع های در طول آن هم توضیح دهید.
این خط لوله تاکنون 60 درصد پیشرفت داشته است و از عسلویه تا سقز لوله‌گذاری شده.  اولویت اول ما رساندن خوراک اتیلن به کرمانشاه است . واحدی که تاکنون 71 درصد پیشرفت کرده و ان شاء ا... در نیمه دوم سال هم افتتاح می شود. این واحد تولید کننده پلی اتیلن سنگین است. با توجه به مطال و حرف و حدیث های پیرامون این مجتمع با راه اندازی یک واحد از این خط لوله همه حرف ها هم تمام می شود و دیگر نگرانی وجود ندارد. درباره توجیه اقتصادی هم که مرتب مطرح می شود باید بگویم که این یک پروژه ملی است که بحث های گسترده اقتصادی، فنی، محرومیت زدایی و ... دارد.
 کاویان که تامین کننده اصلی خوراک این خط است است پایان سال 89 به سرویس می‌آید و تا آن زمان پتروشیمی مروارید تامین کننده نیاز اتیلن این خط لوله خواهد بود. درباره کاویان که تاکنون 53 درصد پیشرفت کرده است این را هم باید با افتخار بگویم که 70 تا 75 درصد تجهیزات این مجتمع ساخت داخل است.

مهر: برای واحدهای لرستان و کردستان که در خط لوله هستند چه برنامه ای برای تامین مالی دارید؟‌برای کردستان چطور؟
این واحدها سهامداران خود را دارند و لرستان هم اکنون خط اعتبارش گشایش شده و سی درصد هم مصرف کرده است. ما فقط برای تامین مای مهاباد دچار مشکل بودیم که با توافق با شریک ترک این مسئله هم برطرف شد.  ما حتی آماده هستیم واحدها را کاملا به بخش خصوصی بدهیم به طور مثال اکنون پتروشیمی میاندواب یک شرکت کاملا خصوصی است و ما اصلا در آن سهم نداریم. ‌در زمینه کردستان هم ما LC بازکردیم و کار را پیش بردیم اما بانک مرکزی پیشنهاد کرد که این وام را پس بدیهیم و کار را با منابع حساب ذخیره ارزی پیش ببریم که با بررسی دولت و مخالفت ما این پیشنهاد رد شد.
 
درباره خط لوله بحث هایی مطرح بود که این خط به تبریز هم وصل شود ، نتیجه بحث چه شد ؟
واحد اتیلن تبریز نیاز به اتیلن دارد. اما خط لوله اتیلن غرب برای این واحد طراحی نشده است  و اتیلنی که در آن تزریق می شود در طول مسیر مصرف خواهد شد. اما قرار شد این خط لوله به تبریز هم وصل شود تا مازاد اتیلن که درصورت تعمیرات یت خروج یک واحد از تولید اتفاق می افتد به تبریز اختصاص یابد.

یکی از مسائلی باعث غیر اقتصادی شدن این خط می شود این است که باید حجم عظیم تولید آنها برای صادارت تا بنادر حمل شود. برای حل این مشکل چه کرده اید؟‌‌
ما سیاستمان این است که مصرف داخل کشور را از واحدهای داخلی و مرکزی کشور تامین کنیم  و تولید واحدهای کنار آب مثل ماهشهر و عسلویه را صادرات اختصا دهیم.
بررسی های ما نشان می دهد که مصرف و صادرات پلی اتیلن‌ها و اتیلن و متانول در‌آینده رو به افزایش است. با توجه به اینکه تولید اتیلن در سایر کشورها مقرون به صرفه نیست ما می توانیم با افزایش تولید سود خوبی به دست آوریم. در زمینه متانول هم اخیرا مصرف به علت افزایش کاربرد در بنزین افزایش یافته است.
در زمینه واحدهای پایین دستی هم ما آماده هز گونه همکاری هستیم تا این واحدها با سرمایه ها اندک و ایجاد ارزش افزوده بالا و برای کمک به استغال کشور شکل بگیرند.
اکنون هم یک پارک استایرن توسط بخش خصوی در عسلویه در دست احداث است که می تواند تا انتهای زنجیزه تولید محصولات پتروشیمی پیش رود و صحبت از ایجاد یک پارک شیمی در سبزوار هم شده است. ‌

موج – درباره تویجه اقتصادی واحدهای استانی و اینکه اینها با چه بودجه ای ساخته می شوند هم توضیح دهید؟‌
براساس مصوبه دولت این واحدها باید با مشارکت بخش خصوصی اجرا شوند و ما در مناطق معمولی حداکثر 20 و در مناطق محروم حداکثر 49 درصد می توانیم سهم داشته باشیم. این هم به خاطر این است که بخش خصوصی با دلگرمی حمایت فنی و مهندسی و مدیریتی ما که تجربه 0 ساله داریم وارد کار شود. ما هم همه نوع حمایت می کنیم تا آنها موفق شوند و حتی مجتمعی از بخش خصوصی از ما درخواست مدیرعامل متخصص کرد که ما یکی از مدیران خوب خودمان را برای کار به آنها دادیم.‌بودجه این واحدها هم براساس تکلیف دولت توسط بانک های داخلی تامین می شود که خوشبختانه با رفع شدن مشکلات بانک ها این کار هم کانون در حال انجام است.  البته در شرایطی که مشکلات اقتصادی آمریکا را به زانو درآورده نباید انتظار داشته باشید که ما هیچ مشکل مالی نداشته باشیم به هر حال ما هم مشکل داریم اما به علت عدم وابستگی و مشکلات ما بسیار کمتر است و با برنامه ریزی های انجام شده توسعه را هم به صورت پرشتاب ادامه می دهیم. ‌

برنا - گویا اختلافی بین شما و سازمان خصوصی سازی درباره فروش شرکت ها وجود دارد این اختلاف ناشی از چیست؟‌
ما با آنها اختلاف نداریم. آنها براساس قانون مسئول واگذاری هستند.  با چند جلسه درباره نحوه واگذاری پتروشیمی به نتیجه رسیدیم. سهام پتروشیمی در واحدها  نه از صندوق ارزی بوده و نه از بودجه عمومی . بنابراین ما معتقدیم وقتی واحدهای ما واگذار می شوند باید رد دیون آن به ما تعلق گیرد تا بتوانیم اقساط واحدهایی که فروخته می شوند را بپردازیم و توسعه را هم ادامه دهیم و به مشکل مالی برخورد نکنیم. در این زمینه و نحوه انجام این کار مشغول مذاکره با سازمان خصوصی سازی هستیم.‌

ایران- با توجه به اینکه قصد دارید منابع مالی جذب کنید، شما چه پیامی به متقاضیان سرمایه گذاری دارید؟
ما با توجه به مزیت نسبی نفت و گاز که داریم و با توجه به مصارف داخلی و منطقه ای و موقعیت استراتژیک ، زمینه خوبی برای سرمایه گذاری مطمئن،‌اقتصادی و سودآور داریم. ما به خوبی از سرمایه گذار حمایت می کنیم و زمین و امکانات و دانش در اختیارشان می گذاریم تا کار را پیش ببرند. خوشبختانه اخیرا درخواست های طرف های خارجی برای مذاکره و حضور در صنعت پتروشیمی ما بسیار زیاد شده است.  و ما در تمام موارد در خدمت سرمایه کذارا نهستیم و زمین می دهدیم کمک فنی می کنیم و الان هم خیلی مشارکت داخلی و خارجی دذاریم واخیرا خیلی از خارجی ها هم دنبال مشارکت هستند.

ایسنا- درباره تامین گاز واحدهای پتروشیمی توضیح دهید؟‌
ما خوشبختانه امسال مشکلی برای گاز نداشتیم و بر عکس سال 86 که قطعی گاز و توقف تولید داشتیم ، پارسال هیچ کمبودی نداشتیم.  عمده مسئله ای که داریم وباید مشخص شود قیمت گاز است. من اینطور متوجه شده ام که مجلس تعیین قیمت را بر عهده دولت گذاشته و وزارت نفت هم مشغول بررسی است و ما هم پیشنهاد خودمان را دادیم و تبعات وضع انواع قیمت‌ها را ارائه کرده ایم و امیدواریم قیمتی ارائه شود که مشکلی نداشته باشیم.

تعداد بازدید : ۱,۵۱۵