صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت (12)

صنعت پتروشیمی در مسیر تعالی

صنعت پتروشیمی در مسیر تعالی
(دوشنبه ۱۳ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۰۰

صنعت پتروشیمی در مسیر تعالی، به آخرین ماه سال رسید که همزمان با برگزاری مراسم جایزه تعالی صنعت پتروشیمی بود؛ نماد مناسبی برای پایان سال پرشکوه صنعت پتروشیمی

مراسم دهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی روز چهاردهم اسفندماه با حضور سیدصولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، مهدی علی‌مددی، معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزیر نفت، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با شعار «رشد تولید با رویکرد تقویت زنجیره تأمین» در مرکز همایش‌های صداوسیما برگزار و از برگزیدگان این دوره از جشنواره قدردانی شد.

در این مراسم مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به برنامه‌های راهبردی دولت سیزدهم برای تکمیل زنجیره ارزش، بومی‌سازی و خودکفایی کاتالیست‌ها، کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت پتروشیمی گفت: وزارت نفت دولت سیزدهم ارزش بالایی برای سازندگان و تولیدکنندگان داخلی قائل شده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تأکید بر اهمیت تعالی شرکت‌ها و سازمان‌ها گفت: در کنار ارزیابی شرکت‌ها، کیفیت حکمرانی شرکت‌ها و سازمان‌های اجرایی نیز بسیار مهم است و باید تعالی حکمرانی‌ها نیز در صنعت پتروشیمی ارزیابی شود.

دبیر جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با اشاره به افزایش ۷۳ درصدی ارزیابان در این دوره نسبت به دوره گذشته گفت: مشارکت شرکت‌ها در فرآیند جایزه تعالی از ۳۹ شرکت در سال ۱۴۰۱ به ۶۷ شرکت در سال ۱۴۰۲ رسید.

علی‌محمد بساق‌زاده، رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه تعالی صنعت پتروشیمی نیز در این رویداد تکمیل زنجیره ارزش را یکی از اولویت‌های دبیرخانه جایزه تعالی صنعت پتروشیمی دانست و گفت: سند توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی با جایزه تعالی به مرحله اجرا می‌رسد.

اما فعالیتهای دیگر صنعت پتروشیمی هم در این ماه جریان داشت.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نخستین نشست هم‌اندیشی CAPTURE CO۲ که روز دوم اسفندماه برگزار شد، گفت: ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم، اما شرایط دوران تحریم سبب شکوفایی نبوغ ایرانی‌ها شد و امروز با تکیه بر توان داخلی در حال توسعه و پیشرفت صنعت پتروشیمی هستیم.

روز دوم اسفند، مرتضی شاهمیرزایی با صدور حکمی سید مرتضی اشرفی‌شهری را به‌عنوان مدیر بهینه‌سازی مصرف انرژی این شرکت منصوب کرد.

هشتم اسفندماه، نخستین نشست تخصصی نگهداری و تعمیرات در صنایع پتروشیمی با حضور مدیران شرکت ملی صنایع پتروشیمی و مدیران اداره تعمیرات پتروشیمی‌های منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس (عسلویه) در مجتمع پتروپالایش کنگان برگزار شد.

در این نشست مدیران نگهداری و تعمیرات به تبادل‌نظر، تجارب، چالش‌ها و راهکارهای لازم برای پیشبرد اهداف شرکت‌های پتروشیمی پرداختند.

نخستین همایش ملی توسعه آینده‌نگری در صنعت پتروشیمی نیز روز هفدهم اسفند در دانشگاه امام صادق (ع) با حضور معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی و مدیران عامل شرکت‌های پتروشیمی و نمایندگان هلدینگ‌های فعال در صنایع پتروشیمی کشور برگزار شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این همایش گفت: براساس برنامه هفتم توسعه مجتمع‌های پتروشیمی که می‌خواهند از ۵ درصد تخفیف خوراک بهره‌مند شوند باید ۴۰ درصد از درآمد خود را به توسعه صنعت پتروشیمی تخصیص دهند.

مرتضی شاهمیرزایی عصر روز چهارشنبه، ۲۳ اسفندماه در نشستی با اصحاب رسانه عملکرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ را تشریح و از کارگران و فعالان این صنعت در همه مناطق کشور قدردانی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی تا پایان سال 1402 به ۸۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: برآورد می‌شود که در مجموع تا پایان سال ۲۹ میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: تا پایان سال مقدار عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی به ۸۰ هزار میلیارد تومان خواهد رسید که موققیت بزرگ و بی‌نظیری ثبت می‌شود و این اقدام راهبردی افزون بر اینکه نقش بسزایی در مهار تورم و رشد تولید داشته، سبب از بین بردن بخشی از سوداگری‌ها در بازار محصولات پتروشیمی شده است.

شاهمیرزایی همچنین با ارائه آماری اعلام کرد که خوشبختانه افزایش ظرفیت تولید صنعت پتروشیمی مطابق با برنامه سال انجام شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۱۴