صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت (11)

ایجاد آرامش در بازار با عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی

ایجاد آرامش در بازار با عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی
(یکشنبه ۱۲ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۰۰

دهم بهمن ماه معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پنجمین نشست شورای عالی مسئولیت اجتماعی صنعت پتروشیمی با اشاره به دیپلماسی موفق صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم، گفت: فرصت بسیار مطلوبی برای گسترش همکاری‌ها با کشورهای همسایه و همسو به‌وجود آمده و روابط با این کشورها در ابعاد مختلف در حال گسترش است.

در بهمن ماه، مرتضی شاهمیرزایی با صدور احکامی جداگانه، دبیر و اعضای شورای راهبردی مدیریت مصرف انرژی صنعت پتروشیمی را منصوب کرد.

این شورا با هدف راهبری نظام‌مند مدیریت مصرف انرژی در صنعت پتروشیمی به‌منظور کاهش ناترازی، ایجاد ارزش افزوده، تولید پایدار و جلوگیری از آلودگی‌های محیط زیستی تشکیل شده است.

مرتضی شاهمیرزایی روز ۱۴ بهمن‌ماه در دیدار با علیرضا مهاجر، معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی و حمید رسولی، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به‌عنوان تنظیم‌گر و متولی صنعت اهتمام دارد نیازهای کشاورزان به کود در موعد مقرر تأمین شود.

وی اعلام کرد که کارگروه مشترکی میان شرکت ملی صنایع پتروشیمی و وزارت جهاد کشاورزی برای توسعه زنجیره ارزش کود اوره و تنوع‌بخشی به سبد محصولات پتروشیمی مورد نیاز بخش کشاورزی ایجاد می‌شود.

روز 18 بهمن ماه اعلام شد رکورد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی جابه‌جا شد.

عباس غلامی مدیر توسعه صنایع پایین‌دستی شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: ۸.۲ هزار میلیارد تومان محصولات پتروشیمی در دی‌ماه ۱۴۰۲ در بورس‌های کالایی عرضه اعتباری شده است که بیش از ماههای قبل است و نشان از شکست رکورد عرضه اعتباری ماهانه دارد. این رشد در بهمن ماه هم ادامه پیدا کرد و به 9 هزار میلیارد تومان رسید.

در همین راستا، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به افزایش خیره‌کننده تأمین مواد اولیه و خوراک مورد نیاز صنایع پایین‌دستی و تکمیلی در سال ۱۴۰۲، گفت: «اجرای راهبرد عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی سبب افزایش تولید، ایجاد امنیت و آرامش در بازار شده است.»

فروش اعتباری افزون بر احیای واحدهای صنعتی، سبب شتاب‌دهی توسعه محصولات نهایی، ایجاد حداکثر ارزش افزوده و افزایش اشتغال‌زایی در کشور شده است.

روز جمعه بیستم بهمن‌ماه، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه بازدید از دومین نمایشگاه روایت پیشرفت که با موضوع تشریح دستاوردهای دو ساله دولت مردمی سیزدهم در محل نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی برگزار شده بود گفت: صنعت پتروشیمی ایران با بومی‌سازی و تجاری‌سازی ۹۷ درصد کاتالیست‌های مورد نیاز خود، اکنون در تراز صادرکنندگان فناوری کاتالیست که در انحصار کشورهای غربی بود، قرار دارد.

روز 28 بهمن، عبدالحسین بیات رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت از آغاز تولید محصول راهبردی «پنتااریتریتول» در پتروشیمی نخل آسماری پس از ۲۰ سال بلاتکلیفی خبر داد.

وی گفت: این پتروشیمی پس از ۲۰ سال از زمان آغاز و حدود ۱۴ سال رکود و توقف، روز یکشنبه ۲۲ بهمن‌ماه (سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی) خوراک دریافت کرد و روز چهارشنبه (۲۵ بهمن‌ماه) مقارن با اعیاد گرانقدر شعبان، برای نخستین مرتبه در کشور موفق به تولید محصول راهبردی پنتااریتریتول شد.

در اواخر بهمن ماه، حسن عباس زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اختصاص بخش بیشتری از منابع خارجی، همچنین آورده سهامداران به توسعه طرح‌های جدید پتروشیمی تأکید کرد و گفت: هلدینگ‌های بزرگ پتروشیمی بخشی از سود سالانه خود را به توسعه طرح‌ها اختصاص دهند.

عباس‌زاده همچنین با اشاره به اینکه برای تحقق اهداف برنامه هفتم توسعه، سالانه ۵ تا ۷ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی باید سرمایه‌گذاری شود، گفت: در سال‌های گذشته با بهره‌گیری از روش‌های مختلف، به‌طور متوسط سالانه حدود ۳.۵ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری شده است.

و سرانجام در آخرین روز از بهمن ماه 1402، سومین جشنواره و نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت در محل نمایشگاه بین المللی تهران برگزار شد.

رونمایی از واحدهای تولیدی مانع زدایی شده، معرفی ۳۰۰ محصول بومی‌سازی شده، معرفی و الگوسازی نوآوران و فناوران برتر عرصه صنعت و معدن، معرفی و الگوسازی شرکت‌های دانش بنیان پیشرو در حل مسائل اولویت دار وزارتخانه‌های مرتبط با عرصه صنعت و معدن، رونمایی از شبکه اندیشه ورزی بسیج، معرفی و تقدیر از کانون‌های تخصصی و گروه‌های جهادی برتر بسیجی وزارتخانه و همچنین نشست هم اندیشی بانوان متخصص و مهندس بسیجی، از برنامه‌های سومین جشنواره و نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت، بود.

در این جشنواره از مهندس مرتضی شاهمیرزایی معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان مدیر سرآمد و جهادی تقدیر به عمل آمد.

تعداد بازدید : ۹۲۹