صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت (10)

تلاش برای جذب منابع مالی در پتروشیمی

تلاش برای جذب منابع مالی در پتروشیمی
(شنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۰۰

روز سوم دی ماه 1402، مرتضی شاهمیرزایی در جمع دانشجویان و نخبگان دانشگاه علم و صنعت بار دیگر رویکرد محوری صنعت پتروشیمی در حمایت از تولید داخل را نشان داد و گفت: باید نیازهای فناورانه صنعت پتروشیمی را به‌وسیله شرکت‌های توانمند ایرانی تأمین کنیم و از وابستگی به خارج بی‌نیاز شویم.

دو روز بعد در آستانه روز پتروشیمی، نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی آغاز شد.

شاهمیرزایی در نخستین روز همایش با اشاره به اینکه این همایش برای عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی برگزار شده است، گفت: این موضوعات باید به‌صورت جدی در نشست‌های تخصصی این همایش بررسی شود تا به نتایج مثبتی برای سرمایه‌گذاران این صنعت دست یابیم.

وی تاکید کرد: اگر اقدام‌های تخصصی در زمینه تأمین مالی در صنعت پتروشیمی انجام شود می‌توان از همه موانع حتی تحریم‌ها نیز عبور کرد.

رضا نکویی مدیر سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در این همایش با اشاره به اینکه تحقق رشد ۸ درصدی اقتصادی مورد تأکید مقام معظم رهبری و رسیدن به اهداف توسعه‌ای صنعت پتروشیمی تا پایان برنامه هشتم توسعه نیازمند سالانه ۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است، اظهار کرد: این رقم بیانگر ظرفیت بالای این صنعت برای جذب منابع مالی داخلی و خارجی است.

وی با بیان اینکه این همایش همسو با بازطراحی ساختار تأمین مالی طرح‌های صنعت پتروشیمی برگزار می‌شود، افزود: طرح‌های صنعت پتروشیمی در دو سال گذشته با برگزاری ۴۰ کمیته بازنگری، بازبینی و طرح‌های جایگزین متناسب با نیاز کشور به سرمایه‌گذاران معرفی شد و بعضی طرح‌ها نیز از ادامه فعالیت انصراف دادند.

همچنین مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در این همایش با تأکید بر اینکه انسان‌هایی که برای سرمایه‌گذاری تفکر کنند، آینده را خلق می‌کنند، گفت: صنعت پتروشیمی مزیت ملی است و سرمایه‌گذاری در این عرصه سودآوری بالایی دارد. در همین راستا ارائه راهکارهای نوآورانه تأمین مالی آینده صنعت پتروشیمی را می‌سازند.

بسته سرمایه‌گذاری ویژه صنعت پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش پتروشیمی در نخستین همایش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی صنعت پتروشیمی از سوی مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی رونمایی شد.

با اجرای طرح‌های زنجیره ارزش این بسته سرمایه‌گذاری محصولاتی تولید خواهد شد که تاکنون در کشور تولید نشده و نیاز صنایع پایین‌دستی هستند، در بازار با التهاب روبه‌رو بوده و پیش از این طرحی برای آنها مجوز نگرفته است، با ریسک بالا و فناوری جدید باشند، یا سبب ایجاد ارزش‌افزوده بالا از محصولات نیمه‌خام شوند.

در حاشیه این همایش، همچنین تفاهم‌نامه همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و کانون مشاوران اعتباری و سرمایه‌گذاری بانکی به‌منظور سوق دادن منابع سرمایه به سوی صنعت پتروشیمی امضا شد.

روز ششم دی ماه در بازدید مرتضی شاهمیرزایی مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و اصحاب رسانه از شهرک پتروشیمی مکران، مدیرعامل شرکت توسعه پتروشیمی نگین مکران از برنامه‌ریزی‌ها برای حدود ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در شهرک پتروشیمی مکران خبر داد و گفت: دو واحد متانول به‌عنوان نخستین واحدهای تکمیل شده این شهرک در دولت سیزدهم و در سال ۱۴۰۴ عملیاتی می‌شوند.

علیرضا منیری ابیانه گفت: بر مبنای سیاست‌های وزارت نفت و شرکت‌ ملی صنایع پتروشیمی تکمیل زنجیره خوراک در این منطقه مورد تأکید است.

هشتم دی ماه، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پیامی فرارسیدن «روز صنعت پتروشیمی» را تبریک گفت و یادآور شد: این صنعت یکی از سنگرهای اصلی در شکست و بی‌اثر کردن تحریم‌های ظالمانه است.

یک روز بعد، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی تربت‌حیدریه با تأکید بر اینکه تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد ارزش‌ افزوده سبب مقاوم‌سازی اقتصاد کشور می‌شود، گفت: راهبرد و تمرکز شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم، تولید محصولات نهایی با ارزش افزوده بالا، تأمین نیاز بازار داخلی و توسعه و تقویت صادرات است.

روز 26 دی ماه نیز نخستین موزه صنعت پتروشیمی کشور در پتروشیمی بندر امام همزمان با پنجاه سالگی این شرکت، با حضور مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گشایش یافت.

تعداد بازدید : ۹۸۰