صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت (8)

اجرای راهبرد یکپارچه‌سازی صادرات محصولات پتروشیمی

اجرای راهبرد یکپارچه‌سازی صادرات محصولات پتروشیمی
(پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۰۰

نیپنا گزارش می دهد: روز هفتم آبان ماه، حسن عباس زاده مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعلام اینکه ۳۶ موافقت‌نامه اصولی برای طرح‌های تکمیل زنجیره ارزش صادر شده است ابراز امیدواری کرد که عملیات اجرایی بیشتر این طرح‌ها تا پایان دولت آغاز شود.

وی همچنین از افزایش ظرفیت صنعت پتروشیمی به ۱۱۰ میلیون تن تا پایان دولت سیزدهم خبر داد و گفت که سرمایه‌گذاری انجام‌شده در صنعت پتروشیمی تا پایان این دولت به ۱۰۰ میلیارد دلار خواهد رسید.

جدای از افزایش سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی، آنچه بیش از گذشته در این دولت مورد توجه قرار گرفته هدایت صنعت پتروشیمی به سمت تکمیل زنجیره ارزش است.

روز هشتم آبان ماه، مرتضی شاهمیرزایی در سومین نشست مشترک بهره‌وری انرژی با پژوهشگاه نیرو و مرکز مطالعات انرژی وزارت نفت، با تأکید بر هم‌افزایی دانشی و اجرایی بین وزارت نیرو و صنعت پتروشیمی گفت: در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی و اجرای طرح‌های تازه به‌دنبال تأمین انرژی پایدار با همکاری وزارت نیرو هستیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سالی که گذشت جمعه های پرکاری را تجربه کرد، روز جمعه ۱۲ آبان‌ماه در آیین آغاز عملیات اجرایی طرح پتروشیمی بیجار حضور یافت و از افزایش ظرفیت تولید سالانه صنعت پتروشیمی به حدود ۱۳۰ میلیون تن تا پایان برنامه هفتم توسعه و تا برنامه هشتم توسعه به ۱۸۰ میلیون تن خبر داد.

«اجرای سیاست یکپارچه‌سازی صادرات محصولات پتروشیمی در بازارهای هدف» یکی از نیازهای مهم صنعت پتروشیمی پس از خصوصی سازی این صنعت بوده که مورد توجه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی قرار گرفت.

مرتضی شاهمیرزایی بیستم آبان ماه در حاشیه حضور در ششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی واردات چین CIIE گفت: محصولات مختلف تولیدی مجتمع‌های پتروشیمی ایران با بالاترین کیفیت در کشورهای مختلف جهان عرضه می‌شود و در این مسیر هم‌گرایی میان صادرکنندگان ضروری است.

وی گفت: یکپارچگی و همکاری صادرکنندگان محصولات پتروشیمی می‌تواند زمینه‌ساز حضور موفق‌تر و پایدار ایران در بازارهای جهانی باشد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بخش دیگری از سخنان خود، به روند توسعه صنعت پتروشیمی ایران در برنامه‌های هفتم و هشتم توسعه اشاره کرد و با تأکید بر حمایت کامل از سرمایه‌گذاری‌های خارجی در طرح‌های جدید پتروشیمی، افزود: هاب‌های جدید توسعه پتروشیمی در مناطق مکران، انرژی‌بر پارسیان، فاز دوم منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر)، دیر، کنگان و قطب جدید لامرد ظرفیت بالای تولید انواع محصول پتروشیمیایی دارد.

در برنامه‌های توسعه پیش‌رو منطقه جاسک به قطب پتروپالایشگاه‌های کشور تبدیل خواهد شد که با جذب سرمایه‌های تازه ضمن افزایش ظرفیت تولید در بالادست، با پیاده‌سازی سیاست تکمیل زنجیره ارزش و ایجاد شهرک‌های صنعتی و پتروشیمیایی، صنایع پایین‌دست نیز در منطقه رشدی قابل‌توجه خواهد کرد.

وی همچنین گفت: هم‌اکنون ۱۱۰ طرح توسعه‌ای در صنعت پتروشیمی در حال اجراست که با سرمایه‌گذاری‌های تازه، سبد تولید محصولات پتروشیمی ایران متنوع‌تر خواهد شد.

روز 21 آبان ماه معاون برنامه‌ریزی وزارت نفت از ابطال موافقت‌نامه احداث پتروشیمی میانکاله به‌دلیل دریافت نکردن مجوز محیط زیستی و ناترازی گاز طبیعی در کشور خبر داد تا یکی از دغدغه های زیست محیطی شمال کشور رفع شود.

پیش از این، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، اجرای این پروژه را منوط به دریافت مجوزهای زیست محیطی و سایر مجوزهای موردنیاز کرده بود.

در راستای تحقق هدف تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی، روز 25 آبان ماه مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از اجرای ۴.۲ میلیارد دلار طرح‌های ملی خودکفایی با هدف تکمیل زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی همسو با شناسایی فرصت‌ها و معرفی سرمایه‌گذاری اقدام به مطالعه جامع زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در قالب ۲۰ بسته طرح‌های زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در زیرشاخه‌های تولید محصولات پروپیلن، متانول، اتیلن، آروماتیک و بوتیلن کرده است که مجموع ظرفیت اسمی اجرای این طرح‌ها سالانه ۳.۸ میلیون تن است.

مرتضی شاهمیرزایی همچنین شامگاه جمعه ۲۶ آبان‌ماه در حاشیه نمایشگاه روایت پیشرفت و خدمات دوساله دولت مردمی در شهر قم گفت: در زمینه تأمین کالا و تجهیزات عمده مورد نیاز صنعت پتروشیمی در ۵ تا ۶ سال آینده به خودکفایی می‌رسیم.

تعداد بازدید : ۹۷۱