صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت (3)

فعالیت های برون مرزی پتروشیمی؛ از روسیه تا ونزوئلا

فعالیت های برون مرزی پتروشیمی؛ از روسیه تا ونزوئلا
(شنبه ۴ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۰۰

نیپنا گزارش می دهد: روز چهارم خردادماه معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در نشست «بررسی راهبردهای توسعه همکاری های بین‌المللی در صنعت پتروشیمی» که با حضور سفرا و سرکنسول ‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف برگزار شد، گفت: با آماده بودن بسته‌های سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران، از دستگاه دیپلماسی کشورمان می‌خواهیم روند ورود سرمایه‌گذاران علاقه‌مند به صنعت پتروشیمی را تسهیل و تسریع کند.

شاهمیرزایی گفت: «راهبرد اصلی صنعت پتروشیمی ایران تسخیر بازار و مقاصد جدید صادراتی است.»

روز شانزدهم خردادماه 1402، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حاشیه برگزاری سیزدهمین نمایشگاه روس‌پلاست گفت: بسیاری از شرکت‌های روس علاقه‌مند سرمایه‌گذاری در بخش صنایع پایین‌دست پتروشیمی در ایران هستند که در این زمینه بسته‌های متفاوت و جذاب سرمایه‌گذاری آماده و معرفی شده است.

وی گفت: پیشنهاد شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت‌های روس در خصوص همکاری و سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران بیشتر در حوزه تبادل خدمات فنی و مهندسی، صدور فناوری و به‌ویژه کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی این کشور است.

پس از برگزاری نمایشگاه روس پلاست، کاظم جلالی سفیر جمهوی اسلامی ایران در روسیه به عدم شناخت روس‌ها به توانمندی شگفتی‌آور ایران در حوزه پتروشیمی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون چشم آنها به توانمندی ایران باز شده و فرصت مطلوبی برای توسعه همکاری‌ها به‌وجود آمده است.

صنعت پتروشیمی ایران پس از انقلاب رشد بسیار خوبی داشته و دارای ظرفیت تولید سالانه بالای ۹۰ میلیون تن است و در دنیا بسیار شناخته شده است و در موضوع صادرات گاها نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز مشتریان بسیار باشیم.

وی گفت: باید از چند منظر قدردان پتروشیمی کشور باشیم. یکی به‌دلیل توانمند کردن خودشان که امروز پتروشیمی ایران در دنیا می‌درخشد، دوم اعتماد به دولت و حضور پر رنگ در این نمایشگاه. شرکت‌های پتروشیمی گام بسیار بلندی برداشتند و به‌رغم بازار بزرگی که در دنیا داشتند، باز هم برای توسعه بازار در روسیه اقدام کردند.

روز بیستم خردادماه، سیدامیرحسین مدنی، نماینده معاون اول رئیس‌جمهوری در نهضت احیای واحدهای اقتصادی درباره فروش اعتباری پتروشیمی‌ها اظهار کرد: تأمین مواد اولیه از طریق تأمین مالی اعتباری سبب احیای چند کارخانه و شتاب‌دهی در رشد تولید و اشتغال‌آفرینی شده است.

وی افزود: در روش تأمین مالی مواد اولیه از طریق خط اعتباری پیش از این می‌توانستیم ۱۰۰ میلیارد تومان در ماه تأمین مواد اولیه به‌صورت اعتباری را محقق کنیم، اما با همکاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی و برگزاری تورهای احیا توانستیم رکورد تأمین مالی اعتباری را بشکنیم و فقط در اردیبهشت‌ماه امسال مبلغ ۵۴۰۰ میلیارد تومان برای تأمین مواد اولیه اعتبار تخصیص یافت.

روز 22 خرداد مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی مأموریت داد تا ضمن تولید کاتالیست‌های پتروشیمی، فناوری‌های نوین صنعت پتروشیمی را شناسایی و نسبت به بومی‌سازی آن اقدام کند.

یک روز بعد، نخستین قرارداد بازسازی و نوسازی پتروشیمی‌های فراسرزمینی در دولت سیزدهم برای نوسازی یک مجتمع تولید آمونیاک در ونزوئلا امضا شد.

گروه کارشناسی صنعت پتروشیمی ایران ۲ ماه کار کارشناسی مفصل روی این واحد پتروشیمی انجام داده و به‌طور کامل نیازسنجی آن انجام شد. با تعمیر این مجتمع صادرات خدمات فنی‌ مهندسی و تجهیزات ایرانی انجام خواهد شد و این موضوع کمک بسیار زیادی به دیگر خدمات فنی مهندسی و تجهیزات و کالاها و تجارت شرکت‌های خصوصی ایرانی در سطح بین‌الملل خواهد کرد.

وزیر نفت هم که در نشست کمیسیون مشترک ایران و ونزوئلا در کاراکاس شرکت کرده بود با یادآوری اینکه تاکنون بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه و تجهیز ساخت ایران در پالایشگاه‌های نفتی ونزوئلا به‌کار رفته است، گفت: پس از حوزه پالایشی سراغ مجتمع‌های پتروشیمی این کشور که به‌دلیل تحریم‌ها از کار افتاده بودند، رفته‌ایم، این کشور بیش از ۱۲ میلیون تن ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی همچون آمونیاک، اوره و پلی‌اتیلن دارد که تنها دو میلیون تن از آن فعال است و حالا ایران قصد دارد ظرفیتهای غیرفعال پتروشیمی ونزوئلا را فعال کند.

مرتضی شاهمیرزایی روز ۲۹ خردادماه در نشستی با حضور علیرضا ضیغمی، مشاور وزیر نفت و مدیران عامل مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان، هلدینگ پتروفرهنگ و هلدینگ انرژی سپهر، تلاش برای کاهش خام‌فروشی را راهبردی مهم در مسیر توسعه صنعت پتروشیمی دانست و گفت: تمام هلدینگ‌ها و شرکت‌های پتروشیمی باید به سوی ایجاد ارزش افزوده بیشتر گام بردارند. وی گفت: زیرساخت‌های مورد نیاز تکمیل زنجیره ارزش در حوزه‌های دانش‌فنی، طراحی، ساخت، پیش‌راه‌اندازی و بهره‌برداری فراهم شده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۵۰