معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

صنعت پتروشیمی ایران بر لبه ی فناوری های جدید جهان در حوزه مواد شیمیایی است/ شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی نگاه خود را به قدرت و توان داخلی معطوف کنند

صنعت پتروشیمی ایران بر لبه ی فناوری های جدید جهان در حوزه مواد شیمیایی است/ شرکت ها و هلدینگ های پتروشیمی نگاه خود را به قدرت و توان داخلی معطوف کنند
(دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲) ۱۶:۳۶

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب به ما فرمان داده اند که علم را باید به صورت فنی و تخصصی عملیاتی کنیم و این رویکردی است که مورد تاکید دولت سیزدهم است، گفت: امروز تولید کاتالیست در صنعت پتروشیمی، بر لبه ی فناوری های جدید در حوزه مواد شیمیایی و واکنش های شیمیایی در جهان است و لازم است شرکت ها، هلدینگ ها و صاحبان سرمایه با درک جایگاه فناوری ایران، نگاه خود را تنها به قدرت و توان داخلی معطوف کنند و از واردات پرهیز کنند.

به گزارش نیپنا؛ مرتضی شاهمیرزایی امروز (دوشنبه، ۱۴ اسفندماه) در دهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با تاکید بر جایگاه ممتاز صنعت پتروشیمی در کشور، گفت: عملکرد صنعت پتروشیمی در تراز اتقلاب اسلامی بسیار هوشمندانه و هدفمند بوده است.
رئیس جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با بیان اینکه برگزاری این جشنواره ما را هرچه سریع‌تر به لبه‌های دانش و سودآوری و تکمیل زنجیره ارزش می‌رساند، اظهار کرد: حضور و مشارکت شرکت‌های پتروشیمی در برگزاری جشنواره جایزه تعالی افرون بر اینکه به نفع خود شرکت‌هاست، راه را برای آینده و اقتصاد کشور هموار می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: صنعت پتروشیمی درمناطق مختلف کشور مانند مکران، انرژی بر پارسیان، ماهشهر، عسلویه و نیز امتداد خط لوله اتیلن غرب در مسیر تعالی و توسعه قرار دارد.

زمینه حضور گسترده طرح ها و مجتمع های پتروشیمی در جایزه تعالی فراهم شود

مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه باید زمینه حضور گسترده طرح ها و مجتمع های پتروشیمی در جایزه تعالی فراهم شود، گفت: شرکت های فعال صنعت پتروشیمی به عنوان صنایعی پیشرو در توسعه اقتصادی و صنعتی و ایجاد اشتغال نقش مهمی را دارند و ما به عنوان صنعتگران وظیفه داریم تا با بهره گیری از تمام ظرفیت های موجود به صورت هدفمند، هوشمند و در تراز انقلاب اسلامی تلاش کنیم.
مرتضی شاهمیرزایی ادامه داد: در نمایشگاهی که به مناسبت دهه فجر برگزار شده بود مقام معظم رهبری از بومی سازی فناوری ها و ابداعاتی که انجام شده است ابراز رضایت داشتند و باید با عزمی جدی تلاش کنیم تا به سوی کاهش خام فروشی و داخلی سازی نیازهای صنعت حرکت کنیم.
معاون وزیر نفت با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب به ما فرمان داده اند که علم را باید به صورت فنی و تخصصی عملیاتی کنیم و این رویکردی است که در دولت سیزدهم مورد تاکید قرار دارد، گفت: امروز تولید کاتالیست در صنعت پتروشیمی، لبه ی فناوری های جدید در حوزه مواد شیمیایی و واکنش های شیمیایی است و لازم است شرکت ها، هلدینگ ها و صاحبان سرمایه با درک جایگاه فناوری ایران، نگاه خود را تنها به قدرت و توان داخلی معطوف کنند، و از واردات پرهیز کنند.
شاهمیرزایی تصریح کرد: امروز انتقال کالا و تجهیزات اروپایی و آمریکایی به کشور ارزش نیست، بلکه ساخت آنها در کشور ارزش است.

به دوران وابستگی 113 ساله کاتالیست های متنوع صنعت نفت خاتمه می دهیم

معاون وزیر نفت با بیان اینکه 97 درصد از کاتالیست های مورد نیاز صنعت پتروشیمی از لحاظ وزنی در داخل کشور تولید می شود، گفت: ما متعهدیم تا پایان دولت به دوران وابستگی 113 ساله کاتالیست های متنوع صنعت نفت خاتمه بدهیم.
وی افزود: یکی از راهبردهای شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان راهبر و سیاست گذار کلان صنعت پتروشیمی این است که زنجیره تمامی محصولات پتروشیمی که در جهان تولید می شود، باید در داخل کشور تولید و تکمیل شود.
وی تصریح کرد: اصلی ترین برنامه‌های راهبردی صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم بر تکمیل زنجیره ارزش، بومی‌سازی کاتالیست‌های صنعت پتروشیمی، خودکفایی در کالا و تجهیزات و دستیابی در دانش‌ فنی‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی استوار است.

در پله ۸۵ درصدی بومی‌سازی کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی قرار داریم

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه امروز در پله ۸۵ درصدی بومی‌سازی کالا و تجهیزات صنعت پتروشیمی قرار داریم، اظهار کرد: از پارسال برنامه پنج‌ساله داخلی‌سازی همه کالا و تجهیزات این صنعت آغاز شد و چهار سال دیگر تا پایان این مسیر باقی مانده است.

ضرورت سرمایه گذاری هلدینگ ها در زمینه احداث پارک های پتروشیمی

شاهمیرزایی با اشاره به ۱۲۵ طرح پتروشیمی در کشور در حال اجرا است، افزود: عملیات احداث ۱۳ پارک پتروشیمی نیز از سوی هلدینگ خلیج فارس با جدیت پیگیری می‌شود و هلدینگ‌های دیگر نیز می‌توانند در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند.
وی به بومی سازی کلد باکس پتروشیمی جم، 4 ردیف بویلر های طرح پتروشیمی دنا و نخستین بازوی بارگیری کراژونیک ساخت داخل اشاره کرد و گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از تمام سازندگان توانمند ایرانی که در زمینه ساخت کالاها و تجهیزات صنعت فعالیت دارند حمایت می کند.
معاون وزیر نفت ادامه داد: طرح های پتروشیمی گلستان، زنجان و ابن سینای همدان پس از سال ها بلاتکلیفی اکنون در مسیرساخت قرار گرفته اند و طرح های پتروشیمی باید با استفاده از ظرفیت های موجود در کشور بر اساس برنامه ریزی های انجام شده ساخته شوند.
مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به ارزآوری ۱۶ میلیارد دلاری صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۱، افزود: این رقم امسال به‌ دلیل کاهش قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و عرضه بیشتر محصولات پتروشیمی از طریق عرضه اعتباری به واحدهای صنعتی داخلی کاهش خواهد داشت.

بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی از ابتدای امسال تاکنون

شاهمیرزایی گفت: از ابتدای امسال تاکنون بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی انجام شده و ۱.۳ میلیون تن از محصولات که مستقیم صادر می‌شد، به داخل عرضه و سبب رونق واحدهای داخلی شده است.
دهمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی با حضور سید صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، وحیدرضا زیدی‌فرد، معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزیر نفت، عبدالحسین بیات، رئیس هیئت‌رئیسه صندوق‌های بازنشستگی صنعت نفت، عبدالعلی علی‌عسکری، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) با شعار «رشد تولید با رویکرد تقویت زنجیره تأمین» در مرکز همایش‌های ببن‌المللی صداوسیما برگزار و از برگزیدگان این دوره از جشنواره قدردانی شد.


تعداد بازدید : ۱,۲۳۴