معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

برنامه تکمیل زنجیره ارزش تا یک‌ماه آینده ارائه می شود/ صنعت پتروشیمی از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند، اما منتظر نمی‌ماند

برنامه تکمیل زنجیره ارزش تا یک‌ماه آینده ارائه می شود/ صنعت پتروشیمی از سرمایه‌گذاری خارجی استقبال می‌کند، اما منتظر نمی‌ماند
(سه شنبه ۲۶ دی ۱۴۰۲) ۱۳:۱۲

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: برنامه تکمیل زنجیره ارزش با توجه به خوراک‌های بالادستی موجود تا یک‌ماه آینده نهایی و ارائه می شود تا با اجرای آن صنعت پتروشیمی ایران به جایگاه واقعی خود در جهان برسد.

به گزارش نیپنا؛ مرتضی شاه میرزایی امروز (سه‌شنبه، ۲۶ دی‌ماه) در آیین بزرگداشت 50 سالگی شرکت پتروشیمی بندر امام با تبریک فرارسیدن این روز به مهندسان و متخصصان به‌ویژه کارگران این شرکت، اظهار کرد: شرکت پتروشیمی بندر امام با توان این متخصصان به هدف‌گذاری تکمیل زنجیره ارزش و متنوع‌سازی تولید خواهد رسید.

معاون وزیر نفت تأکید کرد: در آینده صنعت پتروشیمی ایران از شکوفاترین صنایع دنیاست،زیرا کشور دارای اصلی‌ترین مؤلفه‌های توسعه این صنعت یعنی خوراک فراوان، نیروی انسانی متخصص و دسترسی به منابع آبی و سواحل است.

وی تصریح کرد: رشد ۲۰ ساله صنعت پتروشیمی از سال ۱۳۳۷ از آغاز عملیات اجرایی نخستین طرح پتروشیمی در ایران تا سال ۱۳۵۷ در کشور بسیار ناچیز بود، به‌طوری که ظرفیت صنعت پتروشیمی حدود ۳ میلیون تن با تنوع محصول ۸ تا ۹ نوع با وابستگی کامل در طراحی، تأمین تجهیزات و راه‌اندازی در پیش از انقلاب اسلامی بود.

شاه میرزایی با بیان اینکه تا سال ۲۰۵۰ مصرف حامل‌های فسیلی در حوزه سوخت در جهان محدود می‌شود و با وجود ذخایر نفتی و گازی باید این منابع به‌عنوان خوراک برای توسعه به صنعت پتروشیمی هدایت شود، گفت: امروز بالغ بر ۵۵۰ گرید محصول پترشیمی در کشور تولید می‌شود و بر اساس برنامه تا پایان برنامه هشتم توسعه ظرفیت سالانه صنعت پتروشیمی ایران از مرز ۱۸۰ میلیون تن عبور می‌کند.

وی با اشاره به جذب سرمایه گذاری های خارجی در صنعت پتروشیمی، تصریح کرد: ما از ورود سرمایه‌گذاری خارجی استقبال و حمایت می‌کنیم ولی برای توسعه این صنعت منتظر شرکت‌های خارجی نمی‌مانیم و این صنعت را با توان داخلی توسعه می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به اینکه در این صنعت با وجود تحریم‌ها سربلندیم، اظهار کرد: ۹۵ درصد صنایع آینده وابسته به تولیدات صنعت پتروشیمی خواهد بود، بنابراین توسعه این صنعت بسیار بااهمیت است.

شاه میرزایی با اشاره به رونمایی از سند جامع تکمیل زنجیره ارزش در سال ۱۴۰۱ از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای سرمایه‌گذاران و دستیابی به هدف‌گذاری انجام شده، افزود: براساس وعده داده شده در دی‌ماه ۱۴۰۰، در دولت سیزدهم با همت شرکت‌های داخلی به وابستگی کاتالیست‌ها خاتمه داده خواهد شد.

وی ادامه داد: توانمندی متخصصان داخلی در تأمین تجهیزات صنعت پتروشیمی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه کمپرسورها، ولوها، انواع پمپ‌ و توربین‌ افزایشی خیره‌کننده دارد و به سمت خودکفایی گام برمی‌داریم.

معاون وزیر نفت با تأکید بر افزایش سرمایه‌گذاری‌ها برای کسب دانش‌های ‌فنی صنعت پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش صنعت گفت: ۲۱ محصول راهبردی که ما را به انتهای زنجیره نزدیک‌ می‌کند پارسال از سوی شرکت ملی صنایع پتروشیمی به هلدینگ‌ها ارائه شد و هلدینگ‌ها باید سریع‌تر در این مسیر حرکت کنند.

شاه میرزایی به نشست روز گذشته وزیر نفت و معاونان وزارت نفت با معاون اول رئیس‌جمهوری اشاره ‌و اظهار کرد: در این نشست مقرر شد برنامه تکمیل زنجیره ارزش با توجه به خوراک‌های بالادستی موجود تا یک‌ماه آینده ارائه شود تا با اجرای آن صنعت پتروشیمی ایران به جایگاه خود در جهان برسد.

وی به آمادگی صنایع پتروشیمی برای سرمایه‌گذاری در توسعه میدان‌های نفتی به‌منظور تأمین خوراک پایدار گفت: انتظار می‌رود اهتمام اول شرکت ‌ملی نفت ایران، تأمین خوراک مجتمع‌های پتروشیمی باشد و مازاد آن صادر شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، عرضه اعتباری محصولات پتروشیمی در ۹ ماه امسال در بورس را بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: عرضه اعتباری پتروشیمی‌ها به واحدهای پایین‌دستی به یک انقلاب صنعتی با تصمیم شرکت ملی صنایع پتروشیمی منجر و سبب حل مشکل تامین نقدینگی واحدهای پایین‌دستی در وزارت صنعت شده است.

 

تعداد بازدید : ۱,۲۱۶