معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی اعلام کرد:

سرمایه گذاری 20 میلیارد یورویی در هاب سوم پتروشیمی با نگاه ویژه به توسعه زنجیره ارزش

سرمایه گذاری 20 میلیارد یورویی در هاب سوم پتروشیمی با نگاه ویژه به توسعه زنجیره ارزش
(شنبه ۹ دی ۱۴۰۲) ۱۷:۲۶

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: تا پایان برنامه هشتم توسعه در منطقه مکران به عنوان سومین هاب صنعت پتروشیمی به دلیل مجاورت با دریای عمان و نزدیکی به بازارهای بین المللی، حدود ۲۰ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در این منطقه انجام شود.

به گزارش نیپنا؛  مرتضی شاه میرزایی  مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بازدید عملیاتی از شهرک پتروشیمی مکران با تبریک هشتم دی ماه؛ سالروز صنعت پتروشیمی به همه فعالان و ذی نفعان صنعت پتروشیمی، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: هشتم دی ماه، روز ملی صنعت پتروشیمی مقارن با شصت و پنجمین سال آغاز مسیر توسعه صنعت پتروشیمی در ایران است، چرا که در سال 1337 شمسی کلنگ نخستین واحد پتروشیمی کشور به زمین خورد.

وی با بیان اینکه، به معنای واقعی روند توسعه صنعت پتروشیمی در کشور، در دوران پس از انقلاب اسلامی آغاز شد، افزود: به معنای واقعی تمامی بخش های این صنعت در دوران قبل از انقلاب از دانش فنی، ساخت تجهیزات، تأمین کالاها کاملا" وابسته به خارج از کشور بود، اما امروز صنعت پتروشیمی با پیروی از منویات مقام معظم رهبری با راهبرد جلوگیری از خام فروشی و بومی سازی و ساخت داخل، به صنعتی خودکفا و توانمند تبدیل شده است.

شاه میرزایی، راهبرد اصلی توسعه صنعت پتروشیمی را  تکمیل زنجیره ارزش خواند و اظهار کرد: ظرفیت کنونی صنعت پتروشیمی کشور با 75 مجتمع فعال در حدود 94 میلیون تن در سال است که این ظرفیت تا پایان امسال از مرز 95 میلیون تن عبور خواهد کرد.

وی افزود: مجموع تولید صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم از 61.2 میلیون تن به 69.7 میلیون تن رسیده‌ است.

معاون وزیر نفت، با اشاره به برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای بهره برداری از 10 تا 12 طرح پتروشیمی در سه ماهه پایانی امسال، ادامه داد: یکی از طرح های مهم صنعت پتروشیمی در حوزه زیست محیطی که امسال به بهره برداری رسید، طرح NGL 3200 است که با بهره برداری از این واحد عمده گازهای غرب کارون جمع آوری می می‌شود که متان آن به شبکه گاز سراسری و +C2 آن به عنوان خوراک به واحدهای پتروشیمی تزریق می‌شود.

وی با بیان اینکه، با جمع آوری گازهای همراه گاز و فرآورش آن علاوه بر جلوگیری از گازسوزی و جلوگیری از تبعات زیست محیطی آن، ارزش اقتصادی فراوانی برای کشور ایجاد خواهد شد، گفت: با بهره داری از واحد  NGL3100 که یکی دیگر از واحدهای مهم با تأثیر بالای زیست محیطی است، بقیه گازهای همراه منطقه غرب کارون نیز جمع آوری خواهد شد.

توسعه صنعت پتروشیمی در مجاورت دریای عمان

مرتضی شاه میرزایی، در ادامه با بیان اینکه سومین هاب صنعت پتروشیمی در منطقه مکران در دست ساخت است، افزود: این هاب، نسبت به هاب های عسلویه و ماهشهر، به دلیل مجاورت با دریای عمان به بازارهای بین المللی بسیار نزدیک تر است.

معاون وزیر نفت در خصوص توسعه صنعت پتروشیمی در منطقه مکران گفت: منطقه مکران ویژگی های ممتازی برای توسعه پتروشیمی دارد و برنامه ریزی شده در طول برنامه هفتم توسعه بتوانیم 20 میلیارد یورو سرمایه گذاری پتروشیمی در این منطقه داشته باشیم.

وی افزود: با توجه به ویژگی های ممتاز مکران پیش بینی می شود در طول برنامه هفتم توسعه بتوانیم 20 میلیارد یورو سرمایه گذاری در این منطقه داشته باشیم.

شاه میرزایی نگاه ویژه به توسعه زنجیره ارزش را یکی دیگر از ویژگی های دیگر توسعه پتروشیمی در مکران دانست و گفت: در این منطقه، شهرک های پایین دستی در کنار مجتمع های پتروشیمی احداث می شود تا محصول نهایی زنجیره ارزش پتروشیمی به بازارها عرضه شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به زیرسازی مناسب توسعه پتروشیمی در این منطقه، اذعان داشت: بازچرخانی پساب شهرک پتروشیمی مکران بدون بازگشت به دریا، استفاده از فناوری سیستم تصفیه آب بدون پساب (ZLD)، طرح تحقیقاتی جذب و ذخیره‌سازی کربن در نیروگاه برق شهرک پتروشیمی مکران و نزدیکی به مقاصد صادراتی از ویژگی‌های بارز این شهرک است.

شاه میرزایی تصریح کرد: با اجرای شهرک پتروشیمی مکران، ضمن توجه به موضوع مسئولیت های اجتماعی، و ایجاد اشتغال پایدار برای بیش از 20 هزار نفر، شاهد دگرگونی اقتصادی و توسعه در این منطقه کمتر برخوردار خواهیم بود.

وی با بیان اینکه شهرک پتروشیمی مکران به بزرگترین صنعت در استان سیستان و بلوچستان تبدیل خواهد شد، گفت: الگوی توسعه شهرک پتروشیمی مکران منطبق بر منویات مقام معظم رهبری در راستای پرهیز از خام‌فروشی و تکمیل زنجیره ارزش است.

 

 

تعداد بازدید : ۱,۴۶۸