مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات مطرح کرد:

توازن در بازار با عرضه ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما

توازن در بازار با عرضه ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما
(سه شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۷) ۱۱:۵۶

فعالیت سامانه نیما آغازی برای جراحی اقتصاد کشور است که توانسته موجب ایجاد توازن دربازار داخلی و خارجی شود.

سیدکمال سید علی مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران در گفتگو با خبرنگار پایگاه نیپنا اظهار کرد: قیمت‌گذاری در تمام حوزه های صنعتی اثر مستقیمی را بر بخش های مختلف تاثیرگذار اقتصاد کشور اعمال می‌کند؛ بنابراین برخی از صنایع به علت وجود یارانه‌ها و قیمت‌گذاری های به دور از نرخ واقعی دچار ضعف و بی تعادلی می‌شوند.
سیدعلی تشریح کرد: حجم عظیمی از منابع درآمدی کشور از طریق فروش و صادرات محصولات پتروشیمی ها تامین می‌شود، از‌این‌رو با عرضه ارز حاصل از فروش و صادرات منبع مذکور تعادلی در تخصیص ارز برای تمام جنبه‌های وارداتی و صادراتی ایجاد می‌شود. در واقع با کمک سامانه نیما علاوه بر تمرکززدایی نسبت به درآمد های نفتی، ارز حاصل از صادرات به تقویت دیگر صنایع و امکان حضور محصولات تولید داخلی در بازار های خارجی ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: با تداوم فعالیت سامانه نیما، خرید و فروش ارز به طور شفاف انجام می‌شود و منابع ارزی در چرخه مشخصی گردش پیدا می‌کند که این امر گام بزرگی برای رفع مشکلات تامین ارز کشور است. با تقویت و تعمیق این زیرساخت و گذر زمان، نقد‌هایی که تاکنون به فراه‌آوری ارز مورد نیاز تجار وارد بود بر طرف می‌شود.
معاون پیشین ارزی بانک مرکزی تصریح کرد: در گذشته فعالیت های سوداگران بازار ارز باعث بی ثبات و غیر قابل پیش بینی شدن اقتصاد کشور می‌شد که با راه اندازی این سامانه، اعمال سیاست و همچنین قدرت نظارت بانک مرکزی افزایش یافته است و این امر به خودی خود نقش بسزایی در سامان‌دهی اقتصاد کلان دارد.
سیدعلی ادامه داد: البته برخی از صنایع و کالا ها بر مایحتاج و نیازهای زندگی شهروندان تاثیرگذار است و دولت با حمایت و ارائه یارانه، رفاه و کمک بلاعوضی را برای مردم به وجود می‌آورد و در واقع این‌گونه یارانه ها ابزاری در جهت کنترل توان خرید خانوارها و تنظیم نظم بازار است.
وی با اشاره واقعی نبودن نرخ ارز در گذشته و اثر مخربی که در آن زمان متوجه صنعت نفت و همچنین صادرات پتروشیمی شده بود، افزود: پیش از به کارگیری سامانه نیما در سازوکارها، نرخ ارز به قدری غیر واقعی بود که بیشتر و فراتر از یارانه ها اختلال در توازن اقتصاد کلان ایجاد می کرد. این خلاء باعث بهره گیری سواستفاده گران و افزایش قاچاق سوخت و مشتقات آن و همچنین محصولات مختلف پتروشیمی شده بود.
وی اظهارکرد: نا متناسب بودن قیمت ارز با واقعیت‌های اقتصاد کشور باعث توجیه پذیر شدن قاچاق محصولات پتروشیمی نیز شده بود و دولت با راه اندازی سامانه نیما ضمن تنظیم بازار ارز و ارائه مزیت هایی به تجاراز قاچاق سوخت و همچنین فسادی نظیر رانت تا حد زیادی جلوگیری کرده است.
مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات بیان کرد: برخی از صنایع مواد اولیه را با قیمتی بسیار ارزان خریداری می‌کردند و پس از واقعی شدن نرخ ارز متضرر شدند و پس از گذر برهه زمانی مربوطه، سامانه نیما توانست تعادلی را بین حفظ بازار داخلی و همسان‌سازی قیمت ها و استانداردهای کشور با سایر جهان شد.
معاون ارزی اسبق بانک مرکزی مطرح کرد: تمامی اقشار جامعه باید صبر خود را در برابر جراحی اقتصاد کشور و تناوب قیمت‌ها افزایش دهند تا ضمن پیشرفت های اقتصادی، قابلیت‌ها و مزیت‌ها، ابزارها و سازوکارهایی همانند سامانه نیما ارتقاء یابد.

تعداد بازدید : ۱,۳۵۴