خرید پتروشیمی های آمریکایی برای تنوع بخشی به اقتصاد عربستان

خرید پتروشیمی های آمریکایی برای تنوع بخشی به اقتصاد عربستان
(چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۷) ۱۳:۱۵

خرید و ادغام های تازه جایگزین ساخت مجتمع های جدید در عربستان و سرمایه گذاری در بخش هایی از جهان خواهد بود که از مزیت خوراک ارزان برخوردارند.

به گزارش نیپنا به نقل پایگاه اینترنتی آی سی آی اس (ICIS)، حسن احمد، رئیس تحقیقات شرکت المبیک گلوبال ادوایزرز (Alembic Global Advisors) به تازگی عنوان کرد: شرکت های عربستان سعودی می توانند با خرید شرکت هایی مانند لیوندل باسل، وست لیک کمیکال و شرکت مواد دوپونت (materials company of DowDuPont) اهداف خود را در راستای افزایش ظرفیت پتروشیمی این کشور محقق سازند.

وی خاطرنشان کرد: شرکت دولتی سعودی آرامکو در نظر دارد تا سال 2030 میلادی ظرفیت تولید پتروشیمی خود را تا حدود سه برابر افزایش دهد. در صورتی که این شرکت بخواهد تعداد مجتمع لازم برای واقعیت بخشیدن به این هدف را بسازد؛ برای تامین خوراک آن ها با مشکل مواجه خواهد شد.

احمد گفت: در حال حاضر عربستان تقریبا تمام اتان تولیدی خود را به مصرف می رساند. از طرفی، بیشتر گاز کشف شده در این کشور خشک است و سهم اتان و دیگر مایعات گاز طبیعی (NGLs) در آن بسیار کم است. بنابر این، هر ظرفیت تازه ای در عربستان سعودی متکی به خوراک سنگین تر خواهد بود که از هزینه به مراتب بالاتری نسبت به اتان برخوردار است.

او افزود: جایگزین دیگر برای ساخت مجتمع های جدید در عربستان، روی آوردن به خرید و ادغام های تازه (M&A) در بخش هایی از جهان خواهد بود که از مزیت خوراک ارزان قیمت برخوردارند.

در گذشته نیز شرکت هایی مانند سابک اقداماتی از این دست صورت داده و گام هایی در راستای کسب مالکیت های جدید برداشته اند.

 

تعداد بازدید : ۱,۵۸۵