106

سهم اروپا از صنعت پتروشیمی جهان

سهم اروپا از صنعت پتروشیمی جهان
(جمعه ۱۵ دی ۱۳۹۶) ۰۸:۰۰

تحلیل صنعت پتروشیمی حاکی از این است که در طول بیست سال گذشته جایگاه اتحادیه اروپا در صنعت پتروشیمی جهان تضعیف شده است.

در سال 1996، میزان فروش اتحادیه اروپا 334 میلیارد یورو بوده است که این رقم 5/32 درصد کل فروش جهانی پتروشیمی از نظر ارزش بوده است. از آن زمان تاکنون فروش محصولات پتروشیمی همواره در حال افزایش بوده است و از نظر ارزش فروش اتحادیه اروپا 52 درصد رشد کرده است.

فروش کل جهان نیز در این دوره بیست ساله به طور قابل توجهی افزایش یافته است و از 1.029 میلیارد یورو در سال 1996 به 3.360 میلیارد یورو در سال 2016 رسیده است. در نتیجه سهم اتحادیه اروپا کمتر از نصف شده است و از 32.5درصد در سال 1996 به 15.1 درصد در سال 2016 رسیده است.

این یک اثر کاهشی است که انتظار می رود در آینده نیز همین روند ادامه داشته باشد. تحلیل داده ها حاکی از افزایش شدید تقاضا در چین و سایر اقتصادهای نوظهور در طول این بیست سال است در حالی که میزان تقاضا در اروپا و آمریکای شمالی کاهش یافته است، مناطقی که اروپا محصولات پتروشیمی خود را در آنها می فروشد. رشد کلی تقاضا و تولید محصولات پتروشیمی و نیز رشد سریع تقاضا در اقتصادهای نوظهور اتفاقی است که انتظار می رود در آینده نیز ادامه داشته باشد. در دوره پس از رکود اقتصادی در اروپا رشد تقاضا همچنان در اروپا بسیار اندک است و دلیل آن هم بازارهای بالغ و جمعیت سالخورده این منطقه است.

بر اساس تحقیقی که توسط گروه مطالعاتی آکسفورد بر روی صنعت پتروشیمی اتحادیه اروپا صورت گرفته است این روند نزولی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آنها عبارتند از: قیمت های بسیار بالای انرژی، تاخیر در نوآوری، افزایش ارزش پول مشترک اتحادیه اروپا، هزینه بالای نیروی کار، مقررات و نرخ مالیات.

در سطح اتحادیه اروپا، صنعت پتروشیمی (به جز محصولات داروئی) پنجمین صنعت بزرگ این منطقه است که سهم آن از کل تولید ارزش افزوده در اتحادیه اروپا حدود 7 درصد است. پنج صنعت پیشرو در این منطقه عبارتند از صنعت ماشین آلات و تجهیزات، وسائط نقلیه موتوری، صنایع غذایی، مصنوعات فلزی و صنعت پتروشیمی.[1]

نمودار 1- سهم اروپا از بازار جهانی پتروشیمی

نمودار 1

منبع: CeficChemdata International

میزان فروش محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا به تفکیک بخش

محصولات تولید شده در صنعت پتروشیمی اتحادیه اروپا را می توان در سه زیرگروه اصلی طبقه بندی کرد: محصولات پتروشیمی پایه، محصولات تخصصی پتروشیمی، محصولات پتروشیمی مصرفی.

محصولات پتروشیمی پایه نیز شامل محصولات پتروشیمی و مشتقات آنها  و نیز محصولات غیر ارگانیک پایه می شود. محصولات پتروشیمی که به عنوان کالا در نظر گرفته می شوند در حجم بسیار بالا تولید می شوند و در صنعت پتروشیمی یا سایر صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. فروشمحصولات پتروشیمی پایه در اتحادیه اروپا در سال 2016 حدود 59.2 درصد از فروش محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داد. محصولات پتروشیمی تخصصی شامل محصولاتی مانند انواع رنگ و جوهر، انواع ضدآفت و دانه های رنگی است. محصولات شیمیایی تخصصی در حجم کمتر تولید می شوند اما با این وجود در سال 2016 حدود 27.2 درصد از فروش محصولات پتروشیمی را در اتحادیه اروپا داشته است.

محصولات پتروشیمی مصرفی مانند صابون، انواع شوینده ها، عطر و لوازم آرایشی به مصرف کنندگان نهایی فروخته می شوند. این محصولات نیز در سال 2016 در حدود 13.6 درصد از کل فروش محصولات پتروشیمی را به خود اختصاص داده اند. محصولات پتروشیمی و مواد شیمیایی تخصصی نیز بیشترین میزان فروش یعنی 53.1 درصد از فروش محصولات پتروشیمی را تشکیل داده اند.

نمودار 2- میزان فروش محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا به تفکیک بخش

نمودار 2

منبع: CeficChemdata International

فروش محصولات پتروشیمی اتحادیه اروپا به تفکیک کشور

آلمان و فرانسه بزرگترین تولیدکنندگان محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا هستند و پس از آنها ایتالیا و هلند در رتبه های بعدی قرار دارند. مجموع فروش محصولات پتروشیمی در این چهار کشور 61.7 درصد از کل فروش پتروشیمی اتحادیه اروپا به ارزش 321.8میلیارد یورو را تشکیل می دهد.

نمودار 3- فروش محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا به تفکیک کشور

نمودار 3

منبع: CeficChemdata International

اگر اسپانیا، بریتانیا و بلژیک را به این فهرست اضافه کنیم، این سهم به 82.6 یا 419 میلیارد یورو می رسد. بقیه کشورهای عضو اتحادیه اروپا 17.4 درصد از فروش محصولات پتروشیمی به ارزش 88 میلیارد یورو را به خود اختصاص داده اند.

در آلمان صنعت تولید مواد شیمیایی و دارویی سومین صنعت بزرگ این کشور است. اگرچه گردش مالی صنایع خودروسازی و ماشین آلات و تجهیزات بیشتر از پتروشیمی است، اما از صنایعی مانند صنایع غذایی، تجهیزات الکترونیکی و صنایع فلزی فروش بیشتری دارد.

ساختار فروش محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا به تفکیک مقصد

کل فروش صنعت تولید محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا را می توان در سه دسته جا داد: فروش داخلی، فروش داخل اتحادیه اروپا، صادرات به خارج از اتحادیه اروپا

فروش کل

همانطور که در نمودار 4 به خوبی نشان داده شده است، در دوره رکود اقتصادی در سال 2009 فروش محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا به شدت کاهش یافت. به بیان دیگر می توان گفت که صنعت پتروشیمی اتحادیه اروپا به طور غیرمستقیم تحت تاثیر بحران مالی و اقتصادی قرار گرفت. در سال 2009، ارزش درآمد حاصل از فروش محصولات پتروشیمی به یک پنجم سال 2008 رسید. سال 2010 سال رونق اقتصادی بود و صنعت پتروشیمی نیز به دنبال این رونق جان گرفت اما روند بهبود آن در سال 2012 متوقف شد. در سال 2016 ارزش فروش محصولات پتروشیمی اتحادیه اروپا بالغ بر 507 میلیارد یورو بود، که این رقم کمترین مقدار از سال 2010 تا کنون بوده است. به همین دلیل صنعت پتروشیمی اروپا به سالها زمان نیاز دارد تا به دوران پیش از رکود اقتصادی بازگردد.

نمودار 4- فروش محصولات پتروشیمی اتحادیه اروپا به تفکیک مقصد

نمودار 4

منبع: CeficChemdata International

فروش داخلی

فروش داخلی میزان فروش شرکت های پتروشیمی در کشور محل اقامت را نشان می دهد. در فاصله سال های 2006 تا 2016 میزان فروش داخلی محصولات پتروشیمی به طور متوسط به میزان 7.9درصد در سال کاهش یافت. میزان فروش داخلی شرکت ها در سال 2016 نیز نصف میزان فروش آنها در سال 2006 بود.

فروش داخل اتحادیه اروپا

حذف موانع تجاری و غیرتجاری در داخل اتحادیه اروپا باعث بهبود رشد و رقابت پذیری در صنعت پتروشیمی اتحادیه اروپا شد. فروش داخل اتحادیه اروپا که از آن تحت عنوان «صادرات به کشورهای اتحادیه اروپا» هم یاد می شود، از 219 میلیارد یورو در سال 2006 به 280 میلیارد یورو در سال 2016 رسید یک افزایش 28 درصدی در یک دوره ده ساله.

صادرات به خارج از اتحادیه اروپا

صنعت پتروشیمی اتحادیه اروپا یک صنعت صادرکننده است و 30 درصد از تولیدات خود را صادر می کند. در دوره بین سال های 2006 تا 2016، صادرات محصولات پتروشیمی به خارج از اتحادیه اروپا به طور متوسط سالانه 3.7 درصد افزایش یافت.

نمودار 5- مقایسه ساختار فروش محصولات پتروشیمی در اتحادیه اروپا در سال های 2006 و 2016

نمودار 5

منبع: CeficChemdata International


 



 


 



[1]منبع: Eurostat SBS

تعداد بازدید : ۴,۱۹۱