یک هفته با پتروشیمی (11 تا 17 آبان ماه)

یک هفته با پتروشیمی (11 تا 17 آبان ماه)
(جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۶) ۰۹:۰۶

هفته ای که پشت سر گذاشتیم برای صنعت پتروشیمی یک هفته آرام بود، مراسم تودیع و معارفه مدیران عامل سابق و کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی که با حضور وزیر نفت، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، دستیار ویژه رئیس جمهور در حقوق شهروندی، قائم مقام وزیر نفت و مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده در وزارت نفت برگزار شده بود را شاید بتوان شاخص ترین اتفاق خبری این هفته دانست. در ادامه بخش هایی از گزیده اخبار هفته را مرور می کنیم.

پایان کار اجلاس بیست و نهم

مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت در پایان اجلاس بیست و نهم مدیران عامل شرکت های پتروشیمی بر لزوم رعایت اصول و دستورالعمل های HSE از سوی مجتمع های پتروشیمی تأکید کرد. وی همچنین توجه به نیروی انسانی، تعیین تکلیف آن ها با در نظر گرفتن طرح طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت کار و امور اجتماعی و رضایت کارکنان را مورد تأکید قرارداد و به ضرورت تأمین خوراک پایین دست صنایع پتروشیمی و نیز تکمیل زنجیره محصولات پتروشیمی اشاره کرد.

عادل نژاد سلیم، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این جلسه که روز پنجشنبه (11 آبان) به کار خود پایان داد، با بر شمردن رقبای صنعت پتروشیمی ایران در منطقه گفت: رقابت در منطقه بر سر جذب سرمایه خارجی است و برای برنده شدن در این رقابت باید ثبات قوانین، وجود قوانین حمایتی، چشم انداز مشخص همراه با برنامه اجرایی، معقول بودن ریسک های سیستماتیک و جذابیت ذاتی سرمایه گذاری را مد نظر قرار داد.

خبرهای خوب افزایش خوراک پتروشیمی

رضا امیری، مدیرعامل شرکت پتروشیمی بندر امام، روز شنبه (13 آبان) در مصاحبه با پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با اشاره به تصویب ساخت NGL3200 به منظور جمع آوری گازهای همراه نفت گفت: با توجه به اینکه خروجی NGL3200 ظرفیت تولید اتان را 640 هزار تن افزایش می دهد، پتروشیمی بندر امام قصد دارد از محل تولید این اتان طرح جدید یک میلیون تنی تولید اتیلن در پتروشیمی بندر امام را در دستور کار قرار دهد.

همچنین در همین شنبه از شرکت ملی گاز ایران خبر رسید که دوره تعمیرات اساسی پالایشگاه های پارس جنوبی به اتمام رسیده و تولید روزانه اتان به رکورد جدید 9100 تن رسید که برای تأمین خوراک مجتمع های پتروشیمی یک نوید مسرت بخش است. ضمن آنکه افزایش تولید اتان در پارس جنوبی اندک اندک به تراز عرضه و تقاضا می رسد و با بهره برداری از 5 فاز جدید در سال آتی باید برای عرضه بیشتر اتان از تقاضا برنامه ریزی کرد.

خبرهایی از بازار بورس کالا هم حاکی از آن است که در هفته گذشته عرضه پلیمر رشد 10 درصدی داشته و به رقم 78 هزار و 831.2 تن رسید که بیشترین مقدار از اواسط مردادماه تا کنون به شمار می رود و همین عرضه بیشتر رشد 8 درصدی حجم معاملات آن را به دنبال داشت که بیشترین حد در 11 ماه اخیر به شمار می رود. در همین حال عرضه پلی پروپیلن رشد نسبی را نشان می دهد که با توجه به کاهش تقاضا در هفته گذشته می توان نتیجه گرفت که واسطه گری از این کالا رخت بسته و بازار آن شفاف تر شده است.

مراسمی با تمرکز بر مدیریت بانوان

آیین تودیع و معارفه مدیران عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی و معارفه قائم مقام وزیر نفت نیز روز شنبه برگزار شد. سید رضا نوروز زاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این مراسم با اشاره به وجود خوراک هیدروکربوری و زیرساخت مناسب و همچنین نیروی انسانی متخصص توسعه هرچه سریع تر صنعت پتروشیمی را ضروری دانست و لازمه آن را جذب سرمایه داخلی و خارجی بر شمرد. وی ظرفیت تولید فعلی صنایع پتروشیمی را 60 میلیون تن در سال بر شمرد و گفت تا پایان برنامه ششم توسعه این ظرفیت باید به 170 میلیون تن برسد.

مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت نیز در این مراسم ضمن بر شماری اقدامات انجام شده در شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دوران تصدی خود برای مدیرعامل جدید آرزوی موفقیت کرد و ارائه راهکارهای بهتر و جدیدتر برای توسعه یکپارچه این صنعت را خواستار شد.

بیژن زنگنه، وزیر نفت نیز در ادامه صحبت های مدیران عامل سابق و کنونی شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر حمایت همه جانبه از بخش های خصوصی و دولتی برای توسعه صنعت پتروشیمی تأکید کرد. وی همچنین از بکارگیری 40 تا 50 درصدی مدیران زن در آینده نزدیک خبرداد و گفت: بانوان شایستگی انجام وظیفه دارند و هیچ فرقی میان مرد و زن نیست. وی ضمن اشاره به آشنایی با سوابق سید رضا نوروززاده پیشرفت هرچه بیشتر طرح های میان دستی و تکمیل زنجیره تولید را خواستار شد.

معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز که در این برنامه حضور داشت با بیان اینکه از بکارگیری زنان در صنعت نفت خرسند هستم گفت: رئیس جمهور در ابلاغیه ای به وزیران از آنها خواسته تا 30 درصد از پست های مدیریتی در ادارات دولتی به زنان اختصاص یابد.

کشتیرانی به صنعت پتروشیمی می آید

در همین روز از بازار بین الملل هم خبر رسید که شرکت لانکسس آلمان که تنها تولید کننده انبوه مواد ترموپلاستیک تقویت شده با فیبرهای پیوسته است قصد دارد تولید کامپاند خود را در چند طرح توسعه ای به منظور تأمین بازار چین و اروپا افزایش دهد.

همچنین بر اساس پیش بینی موسسه ICIS با احداث واحدهای کراکر اتان و کاهش قیمت نفت خام احتمال می رود واحد های جدید پلی اتیلن در سال های 2018-2025 به بهره برداری برسند. بر اساس اعلام Platts محصولات پتروشیمی آمریکا قیمت ارزانتری نسبت به خاورمیانه دارند که این مسئله تهدیدی برای بازار خواهد بود. شرکت های سابیک و آرامکوی سعودی در حال احداث یک طرح تبدیل نفت خام به محصولات شیمیایی باب سرمایه 20 میلیارد دلار هستند.

مهدی شریفی نیک نفس، مدیرعامل شرکت بازرگانی پتروشیمی با بیان اینکه در حال حاضر به طور متوسط سالانه 30 تا 35 میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی، پلیمری، گاز مایع و میعانات گازی از ایران صادر می شود گفت: تأسیس یک شرکت مشترک کشتیرانی برای حمل محصولات ضروری و دارای صرفه اقتصادی است. به گفته وی پیشنهاد این مسأله داده شده و قرار است شرکت مشترک کشتیرانی پتروشیمی ایران با مشارکت هلدینگ های پتروشیمی کشور ایجاد شود که برای آن باید 150 کشتی خریداری شود.

تکمیل زنجیره ارزش و تأمین خوراک ارزان دغدغه مدیران صنعت

غلامرضا شرفی، عضو کمسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با نیپنا بر ضرورت تکمیل زنجیره تولید بر پایه دانش و فناوری روز دنیا تأکید کرد. وی لازمه اخذ سهم کشور از بازار جهانی را به روز رسانی صنایع و تکمیل زنجیره های تولید عنوان کرد.

عزیز تقی زاده رئیس واحد آمونیاک فاز یک پتروشیمی پردیس از انجام 108.122 نفر ساعت کار برای تعمیرات اساسی فاز یک این پتروشیمی خبر داد و افزود: هم اکنون این فعالیت که از نیمه دوم مهرماه آغاز شده بود به اتمام رسیده و این فاز در مدار تولید آمونیاک و اوره قرار دارد.

هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با 38 واحد همگام با دو شرکت دیگر توانست بیشترین تأثیر مثبت را بر محاسبه شاخص کل بورس بگذارد.

رضا خلج، رئیس روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سرمقاله مجله الکترونیکی پیام پتروشیمی نوشت: کاهش قیمت انرژی، بهره‌گیری از منابع جدید خوراک و برنامه‌ریزی در مناطق مختلف جهان برای افزایش چشمگیر ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی، مزایای سنتی صنعت پتروشیمی ایران (ظرفیت+خوراک) را با چالش جدی مواجه کرده است. بر این اساس در شرایطی که حاشیه سود صنعت پتروشیمی کاهش قابل توجهی پیدا کرده است، بخش فروش در این صنعت از طریق بازارسازی و ایجاد ارزش‌ افزوده بیشتر، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

اقدامات HSE هفته

روز دوشنبه (15 آبان ماه) خبر رسید که برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی پروژه استقرار سیستم مدیریت ایمنی فرایند در راستای ارتقای سطح ایمنی فرایند در پتروشیمی نوری اجرا شد. این سیستم با مشاوره شرکت Risktec انگلستان زیرمجموعه شرکت TUV Rheinland آلمان در مدت 3 سال اجرا می شود.

رحیم شریف موسوی، مدیرعامل شرکت پتروشیمی مارون نیز در همین روز از بهره برداری پروژه جدید تصفیه پساب این مجتمع با ظرفیت 200 تن در ساعت در آینده نزدیک خبر داد که با افتتاح آن پساب این پتروشیمی عملا به صفر می رسد. او همچنین از مذاکرات با شرکت ملی نفت ایران برای ساخت 2 طرح جدید NGL به منظور تأمین خوراک این واحد پتروشیمی خبر داد.

اولین مانور سراسری مدیریت بحران و پدافند غیرعامل شرکت های پتروشیمی منطقه پارس در فاز 2 منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی (عسلویه) به منظور آشنایی با شرایط اضطراری ناشی از نشت و آتش سوزی خطوط انتقال گاز برگزار شد.

رضا نوروز زاده، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در آیین تکریم و معارفه ای که روز دوشنبه برگزار شد با بیان اینکه برای مدیریت خود همواره خرد جمعی را مد نظر قرارداده است گفت: هیچگاه از همراهی متخصصان و نخبگان برای کاهش چالش های موجود احساس بی نیازی نکرده ام.

مرضیه شاهدایی، قائم مقام وزیر نفت نیز در این مراسم گفت: راه اندازی مدیریت سرمایه‌گذاری برای تامین مالی و جذب سرمایه گذاران خارجی در فرصت پسابرجام و نظارت و کمک برای تسریع اجرای پروژه‌های در دست اقدام و رفع موانع تولید منجر به اثبات صنعت پتروشیمی در بین شرکت‌های معتبر خارجی و جهانیان بود ، همچنین شرکت ملی صنایع پتروشیمی به لحاظ قانونی امکان سرمایه‌گذاری در مناطق محروم و نیمه محروم یا کمتر توسعه دیده و های‌ تک را دارد که پروژه ۵۰۰ هزار تنیMTP با لایسنس مشترک شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت ایرلیکویید اولین طرح سرمایه‌گذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی بعد از خصوصی سازی بوده است.

رضا پدیدار رئیس کمسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی هم در گفتگو با نیپنا با رد این ادعا که فاینانس خارجی برای سرمایه گذاری کشور گران تمام می شود گفت: فاینانس بر اساس جذابیت هر پروژه و بازده آن ارائه می شود و با جذابیت بیشتر و بازدهی بالاتر نرخ آن پایین تر است.

فرهنگی های هفته

روز سه شنبه (16 آبان ماه) صد و چهارمین نشریه الکترونیکی پیام پتروشیمی منتشر شد.

همزمان با ایام اربعین حسینی و حضور زائرین حرم حسینی در مسیر کربلا، موکب منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در موقعیت قمر بنی هاشم شهرستان ماهشهر برپا شد و روزانه 20 تا 30 نفر از همکاران شرکت پتروشیمی به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات به زائرین اربعین می پردازند.

بورس پر رونق پتروشیمی و خبر خوش صادراتی

بورس کالا روز سه شنبه میزبان معامله 36 هزار و 226 تن انواع مواد پلیمری در تالار فرآرده های نفتی و پتروشیمی بود.

رضا محتشمی پور، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی از کاهش تعرفه صادرات 15 قلم محصولات پتروشیمی به ترکیه در جریان مذاکرات با مقام های ترکیه ای خبر داد. وی همچنین گفت در مذاکرات آتی برای تسهیل صادرات دیگر محصولات پتروشیمی به این کشور مذاکره می کنیم.

علی عسگر ظاهری عبدوند، عضو کمسیون انرژی مجلس اسلامی در مصاحبه با نیپنا عنوان کرد مجلس شورای اسلامی به منظور حمایت از سرمایه گذاران در صنعت پتروشیمی به صورت همه جانبه از ظرفیت های قانونی بهره گیری می کند.

روز چهارشنبه (17 آبان) سهامداران گروه شیمیایی 19 میلیون 697 هزار سهم این گروه را به ارزش 54 میلیارد و 162 میلیون ریال را خریداری کردند.

تعداد بازدید : ۲,۴۴۸