آغازرایزنی برای عرضه خوراک پتروشیمی هادر بورس انرژی

آغازرایزنی برای عرضه خوراک پتروشیمی هادر بورس انرژی
(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶) ۱۷:۲۴

مدیرعامل بورس انرژی گفت: درحال رایزنی با وزارت نفت برای پذیرش و عرضه خوراک پتروشیمی ها در این بورس هستیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، علی حسینی مدیرعامل بورس انرژی امروز سه شنبه(29 فروردین ماه)  در آخرین روز از دهمین نمایشگاه بورس، بانک ، بیمه با اشاره به این که تجارت انرژی در بخش دولتی یکی از مشکلاتی بوده که این بورس همیشه با آن مواجه بوده، اظهار امیدواری کرد این مقوله با حضور بخش خصوصی مرتفع شود.

وی با اشاره به سه بازار فیزیکی (عرضه فراورده های نفتی،پتروشیمی  گاز)، بازار مشتقه (قراردادهای سلف موازی استاندارد و اختیار) و بازارهای فرعی (معامله بازارهای تک محموله) و 150 معامله گر فعال تحت عنوان شرکت های حقوقی خارجی گفت: نیمی از کدهای معاملاتی سال 95 پس از برجام و جذب معامله گران خارجی صورت گرفته است.

حسینی با بیان اینکه تمامی نیروگاه های توزیع برق، پتروشیمی های بزرگ و اکثر نیروگاه ها جزو خریداران و عرضه کنندگان بورس انرژی هستند گفت: افزون بر فراورده های ویژه نفتی ،تمامی 5 فراورده اصلی بعلاوه سوخت هوایی در این بورس پذیرش و عملیاتی شده است.

وی با برشمردن اقدامات توسعه ای انجام شده در این بورس درخصوص برنامه های آتی گفت: توسعه رینگ بین الملل، بسترسازی جهت عرضه موفق فراورده های پتروشیمی و پالایشگاهی، پیگیری راه اندازی بازارهای مشتقه و تدارک شرایط لازم ،تامین مالی فعالان حوزه انرژی و فعالیت در بخش برق و اب و کربن در دستور کار قرار دارد.

حسینی با اشاره به رایزنی با سازمان بورس جهت عرضه سنخیت کالایی بورس ها گفت: با وزارت نفت جهت ارائه کالاهای پایه مانند خوراک پایه پتروشیمی از طریق بورس انرژی رایزنی صورت گرفته اما با توجه به سازو کار معاملاتی و اینکه این امر در بورس کالا یا انرژی صورت بگیرد تصمیم گیری خواهد شد.


تعداد بازدید : ۱,۴۰۲