ظرفیت تولید متانول تا سال 2018 به 10 میلیون تن می رسد

ظرفیت تولید متانول تا سال 2018 به 10 میلیون تن می رسد
(سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵) ۱۸:۵۴

مدیرعامل هلدینگ تاپیکو گفت: همزمان با به بهره برداری رسیدن چندطرح جدید متانول درکشور ظرفیت تولید این محصول تا سال 2018 به 10میلیون تن خواهد رسید.

  به گزارش خبرنگارنیپنا، محمد حسن پیوندی مدیرعامل هلدینگ تاپیکو، عصرامروزسه شنبه(12 بهمن ماه) درروز دوم کنفرانس نفت 2017 در سخنانی با اشاره به جایگاه صنعت پتروشیمی ایران اظهارکرد: صنعت پتروشیمی متاثر از اتفاق هایی دردنیا است که شامل استفاده از خوراک گازی ارزان برای تولید محصولات پتروشیمی است که ارزان ترین خوراک صنعت پتروشیمی محسوب می شود و ساخت یک واحد الفینی با خوراک اتان 60 درصد کمتر ازایجاد یک واحد با خوراک مایع یا نفتا  سرمایه نیاز دارد.
پیوندی افزود: تاثیرسنگین خصوصی سازی به طور خاص در صنعت پتروشیمی کشور در یک شرایط زمانی خاص و همچنین پدیده هدفمندی یارانه ها و تغییر قیمت نفت و تاثیر آن بر توسعه کل صنعت موجب کاهش روند رشد صنعت براساس پیشبینی ها بوده است.
مدیر عامل تاپیکو درمورد ظرفیت های آینده این شرکت گفت: صنعت در حال حاضر 5 میلیون تن تولید متانول دارد که 400 هزار تن در کشور استفاده می شود و  3میلیون و ششصد و پنجاه هزار تن با به سرویس وارد شدن پتروشیمی کاوه و پتروشیمی مرجان در سال آینده به ظرفیت اضافه می شود و درنهایت 8.5 میلیون تن به ظرفیت تولید این محول افزوده خواهد شد و تا سال 2018 با به سرویس آمدن دوواحد متانول پتروشیمی بوشهر وآرین به ظرفیت 10 میلیون تن متانول خواهیم رسید.
وی ادامه داد: اگر شرکت ملی صنایع پتروشیمی درمورد تخصیص زمین با تاپیکوهمکاری کند بزودی واحد تبدیل متانول به پروپیلن اجرا خواهد شد تا ظرفیت 1.5 میلیون تن متامنول سال آینده تاپیکو به محصولی با ارزش افزوده بیشتر تبدیل شود.
مدیر عامل تاپیکو در مورد جایگاه خوراک گازی اتان در دنیا گفت: هیچکس فکر نمیکرد که اتان با کشتی حمل شود و الان اینیوس با سیستم حمل و نقل خود اتان را به انگلستان منتقل می کند یا شرکت ریلیانس که سرمایه گذاری کلانی در مقوله حمل و نقل گازی انجام داده است که این سرمایه گذاری با توسعه کانال پاناما برای بالا بردن سرعت عبور کشتی به شرق و چین توانسته پیش بینی های صنعت را تغییر دهد همچنین تصوراین بود که خاورمیانه با وجود منابع و تقاضا بزرگترین واحد NLG در جهان باشد حتی قطر نیز در این زمینه سرمایه گذاری کرد اما با استفاده از گاز اتان ارزان جهت حرکت NLG از آمریکا به آسیا شده است.
پیوندی در مورد مشکل جذب سرمایه گذار در صنعت پتروشیمی گفت: باید درزمان تحریم ها بستر لازم را فراهم کرده و سواحل را به صورت سایت برای جذب سرمایه گذاری ها آماده می کردیم و فقط به عسلویه اکتفا نمی نمودیم و بستر لازم برای سرمایه گذاری و اشتغال را فراهم می کردیم. زیرا سرمایه گذار خارجی نمی داند کجا سرمایه گذاری کند.
پیوندی در مورد مشکلات صنایع پایین دستی پتروشیمی گفت:ما برای توسعه صنعت نیازمند صنایع میان دستی پتروشیمی هستیم که موجب توسعه دانش فنی و تکنولوژیک و تامین خوراک است زیرا صنایع پایین دست پتروشیمی به پروپیلن نیاز دارند که صنایع میان دست پتروشیمی می توانند این محصول را تولید کنند حجم زیادی اتان داریم که حجم زیادی اتیلن از آن تولید می کنیم و این در حالی است که میزان تولید پروپیلن کمت از یک میلیون تن است.

 

تعداد بازدید : ۱,۷۸۲