تحلیل بازارهای آسیا در هفته سوم سپتامبر 2016

سردرگمی نرخ گریدهای پلیمر/ پیش بینی قیمت های جدید

سردرگمی نرخ گریدهای پلیمر/ پیش بینی قیمت های جدید
(شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵) ۱۰:۱۲

در هفته سوم سپتامبر بازارهای آسیایی روز های پر رونقی را سپری کردند و قیمت ها روندی صعودی پیدا کرد و در اکثر کالاها افزایش نرخ به ثبت رسید.

در این بین بیشترین افزایش مربوط به پلی اتیلن سنگین تزریقی بود که با 20 دلار افزایش نسبت به هفته پیش مواجه شد. مابقی کالاهایی که با افزایش نرخ مواجه شدند همگی 10 دلار افزایش نرخ را تجربه کردند.
در این بین تنها کالایی که با کاهش نرخ مواجه شد PET گرید بطری بود که با 5 دلار کاهش به قیمت 880 دلار به ازای هر تن رسید.
کالاهای پلی استایرن معمولی، مقاوم و انبساطی، پلی اتیلن سنگین بادی و PVC گروه هایی بودند که بدون تغییر بودند.
خلاصه وضعیت مواد پلیمری در بازارهای آسیا
-اتیلن و پروپیلن
-اتیلن
در هفته گذشته ذکر این محصول تحت تاثیر فشار عرضه به خصوص از طرف عربستان قیمت این محصول 5 دلار افت را تجربه کرد و به 1065 دلار به ازای هر تن رسید. این فشار عرضه ها در هفته جاری نیز ادامه پیدا کرد و خبر تحویل محموله هایی با سررسید اواخر سپتامبر از منطقه خاورمیانه و به میران بیش از 22 هزار تن سبب شد که قیمت این محصول بار دیگر 5 دلار افت را تجربه کرده و به 1060 دلار برسد، این کاهش در هفته جاری نیز ادامه یافت و بار دیگر این کالا 5 دلار کاهش را تجربه و به قیمت 1055 دلار به ازای هر تن رسید.وقیمت این محصول در ماه ژوئن در هفته ابتدایی 20 دلار کاهش یافته و در دو هفته گذشته دارای روندی ثابت بوده و قیمت آن در محدوده 1040 دلار بوده است. در اواخر ژوئن بار دیگر قیمت این محصول صعودی شده و به مرز 1100 دلار رسید، در اوایل ماه ژوئیه قیمت این محصول ثابت بوده ولی در هفته سوم ژوئیه قیمت این محصول با 25 دلار کاهش مواجه شده است. در هفته چهارم ژوئیه نیز کاهش 35 دلاری نرخ ثبت شده است.
در گذشته ذکر شد به نظر می رسد از 1 آگوست (11 مرداد 1395) با اورهال شدن واحدهای بزگ تولیدکننده این محصول که تا 10 آبان 1395 هم ادامه خواهد داشت بازار با کاهش شدید حجم عرضه ها مواجه شده و قیمت این محصول بار دیگر تقویت شود و افزایش یابد البته به شرط عدم کاهش شدید نرخ نفت.
در هفته دوم آگوست قیمت این محصول تحت تاثیر کاهش عرضه ها با 15 دلار افزایش مواجه شده است. همچنین در هفته سوم آگوست نیز قیمت این محصول باز هم افزایش یافته و به قیمت 1060 دلار به ازای هر تن رسیده است.
در هفته چهارم آگوست قیمت این محصول 10 دلار دیگر افزایش یافته و به قیمت 1070 دلار به ازای هر تن رسیده است.
در هفته اول سپتامبر قیمت این محصول تحت تاثیر افزایش حجم عرضه ها توسط عربستان صعودی با 5 دلار کاهش مواجه شد و با قیمت 1065 دلار به ازای هر تن معامله شد.
در هفته دوم سپتامبر نیز فشار عرضه ها ادامه یافته و این محصول بار دیگر با 5 دلار کاهش مواجه شد. در چند هفته اخیر قیمت این کالا در بازه بین 1000 تا 1100 دلار در نوسان بوده است. در هفته سوم سپتامبر هم کالا با 5 دلار دیگر کاهش به 1055 دلار به ازای هر تن رسید.
پروپیلن در هفته گذشته هم با 20دلار افزایش به قیمت 815 دلار رسید، در هفته جاری قیمت این محصول تحت تاثیر افزایش حجم عرضه ها با 15 دلار کاهش به ازای هر تن مواجه شده تا قیمت این محصول بار دیگر به قیمت 800 دلار به ازای هر تن برسد. قیمت این محصول در هفته گذشته بیشترین قیمت در 6 ماه اخیر بود و اگر روند به همین شکل پیش برود باز هم قیمت پلی پروپیلن با افزایش مواجه خواهد شد.

روند قیمتی پروپیلن در 9 ماهه اخیر در بازار های جنوب شرق آسیا:
قیمت این محصول روند صعودی خود را از اواخر ماه مه میلادی شروع کرده بود ولی در ماه ژوئن قیمت این محصول تقریبا با ثبات بود ، در هفته سوم ژوئیه قیمت این محصول افت سنگین 56 دلاری را تجربه کرده بود و در هفته چهارم ژوئیه هم 10 دلار افزایش دیگر به ثبت رسید.
در هفته دوم آگوست قیمت این محصول با افزایش 15 دلاری بار دیگر به سطوح بالای 700 دلاری وارد شد، به نظر می رسد بیشتر تحت تاثیر افزایش قیمت نفت این افزایش رخ داده است.
در هفته چهارم آگوست و تحت تاثیر افزایش شدید قیمت نفت قیمت این محصول نیز با افزایش بالای 40 دلاری مواجه شده و وارد سطوح 750 دلاری شد و پیش بینی می شود که قیمت محصول پلی پروپیلن هم در هفته های آتی با افزایش بیشتری هم مواجه شود. در هفته اول سپتامبر قیمت این محصول نیز با 30 دلار افزایش به قیمت 795 دلار به ازای هر تن رسید.
در هفته دوم سپتامبر روند صعودی قیمتی این محصول با قدرت ادامه پیدا کرده و با 20 دلار افزایش قیمت این محصول به سطوح قیمتی بالای 800 دلاری وارد شد تا بالاترین قیمت این محصول در 6 ماهه اخیر رقم بخورد و انتظارات برای افزایش مواد ساخته شده از این محصول را شکل دهد.ولی در هفته منتهی به 14 سپتامبر با 15 دلار کاهش مواجه شده و به قیمت 800 دلار به ازای هر تن رسید.

پلی اتیلن سبک فیلم
در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک فیلم در بازارهای جنوب آسیا با افزایش 10 دلاری نسبت به هفته گذشته مواجه شده و با نرخ¬ 1210 دلار به ازای هر تن معامله شد، این محصول در دو هفته اخیر در مجموع با 30 دلار افزایش مواجه شد. در این هفته اوضاع تقاضا بهبود یافته بود و حجم عرضه ها کاهش یافته بود به این دلیل قیمت محصول روندی صعودی را در پیش گرفت. البته ناگفته نماند که فصل اوج مصرف این محصول در برخی از کشورهای شروع شده و تناژ زیادی را خریداری می کنند.

پلی اتیلن سبک خطی
در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی اتیلن سبک خطی در بازارهای جنوب آسیا با 10 دلار افزایش نسبت به هفته پیش مواجه بوده و با نرخ¬ 1210 دلار به ازای هر تن معامله شد تا در مجموع دو هفته اخیر افزایشی معادل 35 دلار را تجربه کرده باشد، دلیل این افزایش کاهش حجم عرضه ها ذکر شده است.
البته این افزایش در واکنش به افزایش 30 دلاری قیمت اتیلن در اواخر ماه آگوست و افزایش بهای تمام شده تولید این محصول بوده ایت که با تاخیر انجام شده است.

پلی اتیلن سنگین
گریدهای تزریقی و فیلم کالای پلی اتیلن سنگین طی هفته¬ای که گذشت به ترتیب با 20 و افزایش نرخ مواجه بودند و هر کدام به ترتیب با قیمت های 1170و 1160 دلار معامله شدند. و گرید سنگین بادی در این هفته بدون تغییر نسبت به هفته پیش بود و با قیمت 1150 دلار به ازای هر تن معامله شد.

پلی پروپیلن
در هفته ای که گذشت قیمت کالای پلی پروپیلن در بازارهای جنوب آسیا با 10 دلار افزایش نسبت به هفته پیش و با قیمت 1025 دلار به ازای هر تن معامله شد.
قیمت این کالا بعد از هفته ها کاهش بار دیگر و بعد از صعودی شدن نرخ نفت و پروپیلن و همچنین کاهش حجم عرضه ها در هفته گذشته صعودی شد.
دلیل اصلی این افزایش در این هفته کاهش عرضه ها بوده است و عمده دلیل کاهش حجم عرضه ها به خاطر اورهال ناخواسته یک شرکت ژاپنی بوده است که پیش بینی می شود از دوشنبه یک بار دیگر به مدار تولید برگردد.

پلی استایرن
قیمت کالای پلی استایرن معمولی طی هفته ای که گذشت بدون تغییر نسبت به هفته گذشته بوده و با قیمت 1160 دلار معامله شد. کالای پلی استایرن مقاوم نیز ببدون تغییر نسبت به هفته پیش و با قیمت 1200 دلار معامله شد. روند استایرن مونومر به عنوان مواد اولیه اصلی تولید این دو محصول با کاهش مواجه بود.

PVC
در هفته ای که گذشت قیمت کالای PVC بدون تغییر نسبت به هفته پیش بوده و با نرخ¬ 925 دلار به ازای هر تن و به صورت تحویل در بنادر اصلی هندوستان معامله شد، تولیدکنندگان بزرگ و در راس آن ها فورموسای تایوان قیمت های پیشنهادی خود را در هفته بعدی و به صورت تحویل در اکتبر اعلام می کنند. تحلیل گران بازار انتظار دارند که از ماه سپتامبر به بعد بازار پی وی سی باز هم صعودی شود، زیرا بسیاری از واحدهای تولیدکننده این محصول خطوط تولید خود را برای تعمیرات و نگهداری سالانه متوقف خواهند کرد و بازار با کاهش حجم عرضه مواجه خواهد شد. پیش بینی ها نشان از این دارد ، قیمت های پیشنهادی برای ماه اکتبر باز هم افزایش را نشان دهند این افزایش بین 20 تا 30 دلار خواهد بود.

پلی اتیلن ترفتالات گرید بطری
قیمت کالای PET گرید بطری در هفته ای که گذشت با 5 دلار کاهش نسبت به هفته پیش مواجه بوده و با قیمت 880 دلار به ازای هر تن معامله شد.

نرخ دلار : در حال حاضر نرخ دلار مبادله ای طبق اعلام بانک مرکزی برابر با 31347 ریال و نرخ دلار در بازار تهران برابر با 35.527 ریال می باشد، که به نسبت با مبنای محاسبه نرخ های قبلی 67 ریال افزایش را نشان می دهد. البته به نظر می رسد نرخ مبنای قیمت های پایه آتی چیزی در حدود 35520 ریال باشد، که به نسبت به مبنای محاسبه قبل 60 ریال افزایش را نشان می دهد که بسیار ناچیز و بی اهمیت است.

پیش بینی: به نظر می رسد قیمت های جدید ترکیبی از کاهش و افزایش در گروه های مختلف باشد که به نظر می رسد این تغییرات قابل توجه نخواهد بود.


کالاهای PVC، PET و پلی اتیلن سنگین اکستروژن (لوله) پتانسیل کاهش بیشتری را نسبت به بقیه دارند، پیش بینی می شود PVC کاهشی بیش از 30 تومانی، PET کاهشی بیش از 50 تومانی و سنگین اکستروژن نیز با کاهشی بیش از 40 تومان مواجه شود.

تهیه کننده: سید جواد موسوی؛ کارشناس بورس محصولات پتروشیمی

تعداد بازدید : ۲,۱۸۷