زمان طلایی برای فروش پلیمرها دربورس کالا

زمان طلایی برای فروش پلیمرها دربورس کالا
(چهارشنبه ۶ اَمرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۴۵

زمانی طلایی برای فروش پلیمرها در بورس کالا پدید آمده و معامله های جدید نشان از بازگشت رونق به بازار دارد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، معامله های پلیمرها در بورس کالا به گونه ای جذاب شده که شاید مثال آن در ماه ها و حتی از زمان آزادشدن قیمت ها در بورس کالا ، کم سابقه بوده است. این وضعیت نشان می دهد که بازار از یک سو به عرضه های بیشتری نیاز داشته و از سوی دیگر در صورت عدم مدیریت این وضعیت ، این التهاب باز هم ادامه خواهد یافت. البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در کمتر زمانی شاهد وجود این حجم از تقاضا بوده ایم بنابراین زمانی طلایی برای افزایش حجم فروش به صورت نقدی و یا سلف در بورس کالا فراهم شده است.

در روز گذشته شاهد عرضه بیش از 60 هزار تنی پلیمرها در بورس کالا بودیم که رقم قابل ملاحظه ای بوده و به نسبت هفته های اخیر بالاترین حد را نشان می دهد. با توجه به این عرضه های نسبتاً جذاب چیزی نزدیک به 210 هزار تن تقاضا در بورس کالا به ثبت رسید که در نهایت باعث شد تا 50 هزار و 600 تن از انواع پلیمرها در یک روز مورد داد و ستد قرار بگیرد که رقم بسیار جذابی به شمار رفته و از سوی دیگر نشان می دهد که این حجم به بالاترین حد از فروردین ماه سال جاری تاکنون ، دست یافته است.

معاملات پلیمرهای روز سه شنبه در بورس کالا شرایطی بسیار ملتهب را تجربه کرد تا جایی که این وضعیت حداقل در دو سال اخیر کم سابقه بوده است. رشد محسوس تقاضا در بورس کالا ، نیاز به عرضه های بیشتر ، تقویت حجم تولید در صنایع پایین دستی ، موجودی پایین انبارها ، تقویت بازار محصولات نهایی در صنعت پلاستیک و پلیمر را می توان واقعیت های مهم بازار داخلی دانست. نگاهی به جذاب ترین معاملات پلیمرها در بورس کالا که در جدول زیر گردآوری شده است نشان می دهد که تعدد و حجم عرضه های جذاب در بورس کالا بسیار بالا بوده یعنی غالب گریدها با محبوبیت عام و جذابیت خرید رو به رو بوده اند که قطعاً از سوی صنایع مصرف کننده در تالار بورس کالا ثبت نشده و اهداف سفته بازی و واسطه گری را در خود نهفته دارد. این وضعیت نشان می دهد که تقاضا در بازار داخلی بیش از عرضه ها در بازار وجود دارد.

در خصوص PVC به عنوان جذاب ترین گرید این روزهای بازار نیز باید گفت که به رغم افزایش عرضه ها ، باز هم بازار به عرضه های بیشتری نیاز دارد زیرا از یک طرف هنوز تقاضای واقعی در بازار وجود داشته و از طرف دیگر ، هنوز هم واسطه گری جذابیت دارد. البته نگاهی به گریدهای جذاب نشان می دهد که غالب انواع پلیمرها با جذابیت بالایی همراه بوده که نشان می دهد رونق تولید در صنایع پایین دستی به تمامی انواع و گروه های پلیمری مربوط شده است.

در بازار داخلی پلیمرها در روزهای اخیر شاهد افزایش آرام قیمت ها بودیم هرچند که در روز گذشته ، این روند افزایشی به نوعی وارد یک فاز تعدیل شد یعنی با کاهش بهای برخی از پلیمرها ، ثباتی نسبی به بازار تزریق شده است. افزایش حجم تولید در صنایع پایین دستی ، پایین بودن موجودی انبارها ، عرضه های جذاب روز سه شنبه و دورنمای مثبت بازار را می توان از دلایل این وضعیت به شمار آورد. با توجه به این شرایط و مخصوصاً با توجه به التهاب موجود در معاملات بورس کالا ، باید گفت که رشد قیمت ها در بورس قطعاً به بازار داخلی نیز سرایت خواهد کرد یعنی رشد قیمت تمام شده در بورس کالا به افزایش قیمت ها در بازار داخلی نیز منجر خواهد شد.

 

تعداد بازدید : ۱,۳۹۷