ایجاد بازارهای ثالت پتروشیمی با مشارکت شرکت های خارجی

ایجاد بازارهای ثالت پتروشیمی با مشارکت شرکت های خارجی
(شنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۵) ۱۶:۳۵

عضوکمیسیون انرژی اتاق تهران گفت: سرمایه گذاران خارجی با حضور خود تکنولوژی و سرمایه می آورند، بنابراین می توان با مشارکت شرکت های خارجی ، بازارهای ثالث خارجی را هم برای محصولات پتروشیمی های جدید فراهم کرد.

حمید رضا صالحی نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهارکرد: به دلیل عدم توجه کافی به ظرفیت ها، فرصت ها و توان بالقوه ای که کشور دارد فرصت های سرمایه گذاری با خطر مواجه است.
صالحی با بیان این که وزارت نفت برنامه ریزی هایی برای ساخت ده ها طرح جدید پتروشیمی انجام داده است گفت: در صنعت پتروشیمی برای حدود 45 طرح نهایی شده ، بیش از40 میلیارد دلار سرمایه گذاری پیش بینی شده است که با حمایت و برنامه ریزی صحیح سرمایه گذران می توانند در این حوزه سرمایه گذاری کنند.
وی افزود: برای حضور سرمایه گذاران خارجی، ارائه ضمانت های دولتی موضوع مهمی است که دولت باید روی آن توجه بیشتری داشته باشد. اگر دولت واقعا می خواهد پروژه هایی که تعریف کرده به اتمام برسد باید یک برنامه دقیق در این زمینه ارائه دهد.
نائب رئیس کمیسیون انرژی اتاق تهران خاطر نشان ساخت: بسیاری از طرح های پتروشیمی در این سالها به تولید نرسیده است زیرا نه بخش خصوصی داخلی توان مالی برای انجام آنها را داشته و نه نظام بانکی در این زمینه خوب عمل کرده است. بنابراین در حال حاضر که بعد از برجام موقعیت خوبی برای جذب سرمایه گذاری خارجی به وجود آمده، دولت باید تلاش کند تا موانع سرمایه گذاری در کشور را تسهیل کند.
صالحی با بیان اینکه ثبات و امنیت اقتصادی در ایران و از همه مهم تر دادن گارانتی دولتی برای سرمایه گذاران خارجی اهمیت دارد گفت: سرمایه مثل آهوی آماده پرش است اگر در کشوری ثبات اقتصادی نباشد سرمایه گذار سرمایه خود را از کشور خارج می کند. بنابراین برای تقویت سرمایه گذاری در ایران باید برای سرمایه گذار ارزش قائل بود زیرا سرمایه گذار اشتغال ایجاد می کند و باعث می شود کیک اقتصاد کشور بزرگتر شود.
وی عنوان کرد: باید توجه داشت که با ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور، بخش خصوصی تقویت و پر قدرت می شود. همچنین سرمایه گذاران خارجی با حضور خود تکنولوژی و دانش مدیریت می آورند و همچنین می توان با مشارکت شرکت های خارجی ، بازارهای ثالث خارجی را هم برای محصولات پتروشیمی های جدید فراهم کرد.
صالحی با بیان اینکه در صنایع پایین دستی که مهمترین بخش زنجیره صنعت پتروشیمی است هنوز سرمایه گذاری انجام نشده است گفت: دولت باید به این موضوع اهمیت دهد که با توجه به صنایع پایین دستی، ارزش افزوده و درآمد بیشتری برای کشور می تواند ایجاد کند. بنابراین باید برنامه های جذابی برای جذب سرمایه گذاران خارجی در این بخش داشته باشد.

تعداد بازدید : ۲,۱۹۵