دومین سرعت گیر جهانی پتروشیمی ها در دو هفته اخیر

دومین سرعت گیر جهانی پتروشیمی ها در دو هفته اخیر
(سه شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۵) ۱۵:۴۰

کاهش قیمت نفت به کمترین حد در دو ماه اخیر می تواند با کاهش قیمت تمام شده بر بازارهای جهانی مؤثر واقع شود اما با توجه به پایان یافتن ماه رمضان و روزهای گرم سال و امید به افزایش تقاضای مؤثر ، هنوز فاکتورهای مهمی برای حمایت از این بازار وجود دارد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، برگزیت یعنی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا یکی از مهمترین رخدادهای روزهای اخیر در بازار جهانی محصولات پتروشیمی به شمار می رود. این واقعه که تأثیر خود را در این بازار با کاهش قیمت نفت بر جای گذاشت نتوانست التهاب و یا بحران خاصی را به بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی القاء کند زیرا روند افزایش تقاضا که از اواسط ماه رمضان خودنمایی کرد ، اجازه نداد که قیمت ها در این بازار کاهشی شود. هنوز هم روند افزایشی قیمت غالب محصولات پتروشیمی با محوریت پلیمرها در بازارهای جهانی تجربه می شود ولی برای دومین بار در دو هفته اخیر شاهد کاهش محسوس سرعت این رشد هستیم هرچند که برای برخی از گریدها حتی تثبیت نرخ و عقب نشینی مقطعی و محدودی نیز به ثبت رسید.
در بازارهای جهانی قیمت نفت مجدداً کاهش یافته تا جایی که بهای این کالا حتی از سقوط نرخ به تبعیت از برگزیت نیز سطوح پایین تری را تجربه می کند. آمارها نشان می دهد که نگرانی از کاهش تقاضای جهانی نفت خام باعث شده تا بهای این کالا به پایین ترین سطح در دو ماه اخیر تنزل پیدا کند که نگرانی های جدیدی را پیش روی فعالان این بازار قرار می دهد. این در حالی است که از یک سو حجم تولید نفت خام در آمریکا در هفته گذشته بزرگ ترین کاهش را از آوریل 2015 تاکنون تجربه کرده هرچند که واردات نفت خام آمریکا نیز به رکورد 8.363 میلیون بشکه در روز رسیده است.
در لحظه تنظیم این گزارش در پایان هفته گذشته بهای هر بشکه نفت خام آمریکا موسوم به WTI ، 45 دلار و 23 سنت و بهای هر بشکه نفت خام برنت نیز 46 دلار و 63 سنت مورد معامله قرار گرفت هر چند که به نسبت روز قبل از آن افزایشی محدود را تجربه کرد. با توجه به قیمت های موجود باید از هم اکنون انتظار کاهش قیمت خوراک مایع محصولات پتروشیمی را داشته باشیم که می تواند قیمت تمام شده این کالا را بر اساس مواد اولیه پالایشگاهی تغییر داده و آن را کاهش دهد.
در هر حال با پایان یافتن ماه رمضان و همچنین در روزهای گرم سال می توان انتظار داشت تا حجم تقاضا در اقصی نقاط جهان افزایش یافته بنابراین فاکتورهای قدرتمندی برای حمایت از بازار وجود خواهد داشت. به نظر نمی رسد که کاهش قیمت نفت بتواند رشد نرخ ها در بازارهای جهانی محصولات پتروشیمی را متوقف کرده هرچند که به شدت از شتاب آن کاسته و این رشد را به تعویق خواهد انداخت.


تعداد بازدید : ۱,۲۰۳