رشد 28 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا

رشد 28 درصدی حجم معامله پلیمرها در بورس کالا
(چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵) ۱۱:۵۴

معاملات محصولات پلیمری در بورس کالا روز سه شنبه با رونق مطلوبی رو به رو بودتا جایی که شاهد افزایش 28 درصدی حجم معامله پلیمرها به نسبت هفته پیش از آن بودیم.

به گزارش خبرنگار نیپنا، دیروز سه شنبه بورس کالای ایران شاهد معامله بیش از 41 هزار تن انواع محصولات پلیمری بود که رقم قابل توجهی به شمار می آید. این در حالی است که در هفته گذشته این رقم چیزی نزدیک به 32 هزار تن بوده که از رشد 9000 تنی حجم معامله پلیمرها در روز سه شنبه حکایت می کند.
اعلام قیمت های پایه جدید با جهت گیری کاهشی آن ها ، افزایش 19 هزار تنی حجم عرضه ها ، انتظار بازار مبنی بر بهبود معاملات با پایان یافتن ماه رمضان ، تقویت جذابیت عرضه ها و حضور محسوس خریداران و اعمال برخی محدودیت ها بر کدهای معاف از مالیات که احتمال افزایش قیمت ها را تقویت می کند را می توان از دلایل رشد حجم معاملات به شمار آورد.
در هفته گذشته حجم عرضه پلیمرها در بورس کالا چیزی نزدیک به 40 هزار تن به ثبت رسیده بود ولی در روز گذشته ، این رقم به 59 هزار تن نزدیک شد که باز هم جذابیت بیشتری را برای خریدان اصلی ایجاد کرد. به نظر می رسد با توجه به چشم انداز آرام بهبود تقاضا و رونق بازار در روزهای پیش رو و دقیق تر پس از پایان تعطیلات عید فطر ، صنایع بالادستی و پایین دستی خود را برای از سر گرفتن قدرت مند تولید آماده کرده و با تقویت حجم عرضه ها ، می توان به دورنمای بهتر بازار امیدوار بود. این در حالی است که حجم بزرگی از عرضه ها در نهایت در بورس کالا مورد معامله قرار گرفته که می تواند به ادامه روند بهبود فعلی ، انرژی تازه و جدیدی را تزریق کند. با توجه به تمامی این موارد به احتمال قوی روزهای آینده شاهد تقویت بنیادین بازار باشیم.
در بازار آزاد پلیمرها شرایط پیشین یعنی ثبات نسبی قیمت ها در کنار افزایش بهای برخی از گریدها در کنار افت قیمت برخی دیگر را شاهد هستیم که از تثبیت شکننده نرخ ها حکایت دارد. به نظر می رسد با توجه به شب های احیاء سپری شده و زمان باقی مانده تا تعطیلات عید فطر ، خریداران خود را برای از سر گرفتن فعالیت ها آماده کرده بنابراین با افزایش تقاضا در بازار آزاد می توان به رشد آرام قیمت ها امیدوار بود.
از سوی دیگر شاهد اعمال محدودیت های بیشتری بر روند خرید کدهای معاف از مالیات مخصوصاً برای عرضه های PVC هستیم که این روند نظارتی ، این ذهنیت را در بازار پدید خواهد آورد که معافیت های مالیاتی گروهی خاص در کنار ورود کالاهای مورد معامله آن ها به سرزمین اصلی و مخصوصاً بازارهای تهران با قیمت هایی پایین تر از قیمت تمام شده در بورس کالا محدود خواهد شد. این واقعیت خود سیگنال بسیار بزرگی برای افزایش قیمت ها در بازار آزاد به شمار رفته و همچنین می تواند به جذابیت خرید از بورس کالا نیز کمک کند.
تعداد بازدید : ۱,۳۸۱