گامی بزرگ برای بهبود بازار پتروشیمی ها

گامی بزرگ برای بهبود بازار پتروشیمی ها
(شنبه ۸ خرداد ۱۳۹۵) ۱۱:۰۹

شرایط معاملاتی محصولات پتروشیمی هفته گذشته در بورس کالا امیدوارکننده بود و نزدیکی به ماه مبارک رمضان نیز تأثیری بر کاهش حجم معاملات در بورس و بازار به همراه نداشت.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بورس کالای ایران هفته گذشته شاهد افزایش محسوس حجم معامله پلیمرها در بورس کالا بود تا جایی که حجم معامله هفتگی پلیمرها به بالاترین حد از آغاز اردیبهشت ماه تاکنون افزایش یافت. در معاملات هفته گذشته شاهد رشد 26 درصدی حجم معاملات و یا افزایش 10 هزار تنی آن بودیم که نشان دهنده بهبود کلی بازار پلیمرها در معاملات بورس کالا و یا بازار آزاد خواهد بود.
بر اساس این گزارش ، دلیل اصلی افزایش حجم معاملات را باید در رشد حجم عرضه ها از سوی شرکت های مختلف پتروشیمی دانست زیرا باعث شد تا حجم عرضه انواع مختلف پلیمرها در بورس کالا به بالاترین حد در سال جاری یعنی بیش از 66 هزار و 800تن برسد که سیگنال بسیار مهمی برای دورنمای بازار به شمار می رود. با توجه به وجود تقاضا در بازار داخلی و همچنین بهبود آرام قیمت ها در بازار آزاد می توان رشد عرضه ها را رخداد بسیار مهمی در روزهای گذشته به شمار آورد که جهت گیری کلی بازار را تغییر خواهد داد و البته نیاز به تحلیل و تفسیر بیشتری دارد.
با توجه به کاهش قیمت محصولات پتروشیمی در بازارهای جهانی و همچنین نوسان نه چندان محسوس قیمت دلار در بازار داخلی ، برخی از عرضه کنندگان اصلی محصولات پلیمری در بورس کالا این احتمال را مد نظر قرار داده که شاید قیمت های پایه کاهش یابد بنابراین با افزایش حجم عرضه های خود به صورت نقدی و یا سلف تلاش داشتند تا از قیمت های بالای فعلی استفاده بیشتری کرده و همچنین به تقاضای موجود در بازار نیز پاسخ دهند. این رخداد که نشان دهنده توجه فعالان بزرگ به واقعیت های بازار است را باید بسیار مهم تلقی کرد زیرا دورنمای بهتری را پیش روی بازار قرار داده و همچنین با تقویت حجم عرضه ها به بازار آزاد می تواند به صورتی بنیادین از بازار حمایت کند.
نکته دیگر را باید نزدیکی به ماه مبارک رمضان دانست زیرا به صورت سنتی در این دوران حجم تولید در بسیاری از صنایع پایین دستی پلیمرها کاهش یافته یعنی تقاضای مؤثر در بازار داخلی و بورس کالا تضعیف خواهد شد. با توجه به این شرایط افزایش حجم عرضه ها در بورس کالا می تواند به افزایش حجم فروش و همچنین تقویت سودآوری شرکت های پتروشیمی منتهی شود که سیگنال مثبت و مهمی برای این بخش از صنایع به شمار می آید.
این گزارش می افزاید: پس از بررسی معاملات پلیمرها در بورس کالای ایران می توان به بررسی وضعیت کلی در بازار محصولات شیمیایی نیز پرداخت زیرا این گروه کالایی نیز همچون پلیمرها تأثیر بسیاری بر روند عمومی بازار دارند. در هفته گذشته حجم عرضه محصولات شیمیایی در بورس کالا تغییر چندانی نداشته و تنها شاهد کاهشی نزدیک به 1 درصد به نسبت هفته قبل بودیم. همین ویژگی باعث شد تا حجم معاملات محصولات شیمیایی نیز در بورس کالا کاهش ناچیزی پیدا کند ولی تأثیری بر روند عمومی بازار نداشت.
نکته مهم عرضه محصولات شیمیایی را باید پایین بودن عرضه برخی گریدهای جذاب دانست مثلاً دی اتیل هگزانول که هم اکنون زمان اوج تقاضای آن است عرضه های بیشتری نیاز داشته و یا جوش شیرین هفته هاست که عرضه نشده است. از سوی دیگر منومر وینیل استات ، دی اتانول آمین ، منو اتیلن گلایکول و دی اتیلن گلایکول همچنین برخی دیگر از سایر محصولات شیمیایی هم اکنون با تفاضای فزاینده ای رو به رو بوده یعنی در صورت افزایش حجم عرضه نقدی و یا حتی عرضه سلف با زمان تحویل میان مدت تا دراز مدت می توان به حجم فروش قابل قبولی دست یافت از سوی دیگر التهاب در بازار نیز به حداقل خود خواهد رسید.
تعداد بازدید : ۱,۳۸۶