ایران پلاست به گام دهم رسید

ایران پلاست به گام دهم رسید
(دوشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۵) ۱۰:۳۲

بزرگترین رویداد نمایشگاهی صنعت پتروشیمی ایران از هفته آینده با حضور گسترده شرکت های ایرانی و خارجی فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

نمایشگاه امسال در شرایط جدید اقتصادی و سیاسی به وجود آمده برای کشورمان می تواند فصل جدیدی از مسیر توسعه صنعت پتروشیمی ایران را به ویژه در بخش پلیمر رقم بزند و دوران پساتحریم فرصتی جدید برای توسعه متوازن پتروشیمی در کشورمان پدید آمده است و باید از این فرصت به بهترین شکل بهره مند شد.

آئین گشایش دهمین نمایشگاه ایران پلاست قرار است که با حضور وزیران نفت و صنعت، معدن و تجارت و نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی از اعضای کمیسیون های مختلف برگزار شود که این امر حکایت از اهمیت این نمایشگاه برای دولت و مجلس دارد.

امروزه صنعت پتروشیمی در سراسر جهان با شتاب در حال گسترش است بطوری که تهیه و تبدیل مواد اولیه مانند متان، اتان و نفت به محصولات مصرفی مانند کیف و کفش و لباس و پوشاک، همه لوازم برقی و غیر برقی آشپزخانه، قطعات خودرو و تجهیزات مربوطه و بیشتر چیزهایی را که در پیرامون خود می بینیم و از آنها استفاده می کنیم از میز و صندلی و لوازم لوکس تزئینی داخل و بیرون از منزل و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت یک ساختمان تا لوازم پزشکی و کامپیوتر و میلیون ها مورد دیگر ...در بر می گیرد.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که باوجود مزیت نسبی ایران در پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن، متاسفانه  به دلیلی چالش های مختلفی که در سال های اخیر صنعت پتروشیمی با آنها مواجه بوده است شاهد زنجیره های گسسته ای در این بخش هستیم و به همین دلیل بیشتر مواد تولیدی در شاخه های مختلف صنایع پتروشیمی پس از صادرات به کشورهای صنعتی چون چین ، هند ، ژاپن و اتحادیه اروپا و تبدیل به محصولات نهایی، دوباره با قیمت های گزاف به کشور وارد شده و مورد مصرف قرار می گیرند.

بدون تردید تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی به عنوان یک راهبرد مهم مورد توجه تمام فعالان صنعت پتروشیمی ایران است و باید با هدف جلوگیری از خام فروشی به دنبال تسهیل زمینه برای رونق تولید و صادرات محصولات نهایی بود و برگزاری دهمین نمایشگاه ایران پلاست می توان در این راه نقش افرین باشد.

تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی از مهمترین برنامه های صنعت پتروشیمی ایران در نقشه راه این صنعت به شمار می رود و باید گفت پتروشیمی یکی از صنایع پیشتاز در تحقق اقتصاد مقاومتی و کاهش خام فروشی است و باید از تمام ظرفیت های موجود در بخش های مختلف این صنعت بهره گرفت.

مزیت رقابتی فرآورده های پتروشیمی به ویژه در بخش پایین دستی در مقابل فروش نفت و گاز موجب شده است امروزه این گروه از صنایع در کانون توجه دولتمردان، قرار گیرد و با توجه به نقش مهم این صنایع در توسعه اقتصادی و اجتماعی و نیز وجود ظرفیتهای بالقوه در کشور، صنعت پتروشیمی با توانمندی ها و ظرفیتهای قابل توجه برای صنایع داخلی و خارجی  باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 تجربه دوره های پیشین ایران پلاست نشان دهنده این مطلب است که صنایع پایین دستی پتروشیمی می توانند از فرصت این رویداد نمایشگاهی با هدف بهره گیری از فناوری و دانش روز جهان بهره گیرند و تعامل و همکاری با بزرگان پتروشیمی جهان را رقم بزنند.

در نهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست ٧٦٠ شرکت داخلی و خارجی از ١٣ کشور جهان حضور داشتند که این امر سبب شکسته شدن رکورد میزان حضور تعداد شرکتها در این نمایشگاه شد.

از سوی دیگر دهمین نمایشگاه ایران پلاست دارای شرایط خاصی است و برای نخستین بار در طول برگزاری این نمایشگاه بین‌المللی، تعداد کشورهای حاضر در نمایشگاه ایران پلاست به عدد بی‌سابقه 25 کشور رسیده است و شرکت‌هایی از آسیا، اروپا، اقیانوسیه و آفریقا برای حضور در نمایشگاه ایران پلاست غرفه در اختیار گرفته‌ اند.

حضور 13 کشور اروپایی، 10 کشور آسیایی، یک کشور آفریقایی و یک کشور از قاره اقیانوسیه در این نمایشگاه، از نکات قبل توجه نمایشگاه امسال به شمار می رود و در مجموع تاکنون شرکت‌هایی از آلمان، اتریش، ایتالیا، فرانسه، انگلیس، اسپانیا، جمهوری چک، سوئیس، هلند، دانمارک، لهستان، روسیه، بلژیک، چین، کره جنوبی، تایوان، هند، سنگاپور، ترکیه، امارات متحده عربی، عراق، بحرین، پاکستان، آفریقای جنوبی و استرالیا در فهرست کشورهای حاضر در نمایشگاه ایران پلاست قرار دارند.

حضور شرکت کنندگان خارجی را در این نمایشگاه  دارای ویژگی های خاصی است و در این راستا خارجی ها با هدف حضور در بازار ایران برای طولانی مدت، شرکت در طرح ها و سرمایه گذاری در بخش های مختلف و صنایع بالادستی و پایین دستی و همچنین فروش ماشین آلات مورد نیاز در صنایع پایین دستی، مواد اولیه از جمله پلیمرهای پیشرفته تر و آمیزه ها، همچنین قطعات مختلف صنعتی در این صنایع به شمار می رود.

گفتنی است که یکی از مهمترین انتظارات فعالان و کارآفرینان صنایع تکمیلی پتروشیمی و بویژه غرفه گذاران نمایشگاه ایران پلاست در طول ٩ دوره گذشته، بازدیدهای تخصصی از نمایشگاه بوده است، براین اساس برای دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست برنامه ریزی ویژه‌ای به منظور افزایش بازدید حرفه ای و تخصصی از این نمایشگاه شده است.

براساس این گزارش، با انجام مکاتبات و هماهنگی های گسترده توسط امور بین‌الملل دبیرخانه دهمین نمایشگاه ایران پلاست، برنامه ریزی برای گروه بزرگی از بازرگانان و تجار بین‌المللی و خارجی فعال در صنایع تکمیلی پتروشیمی از دهمین نمایشگاه بین المللی ایران پلاست قطعی شده است.

در نمایشگاه بین المللی ایران پلاست ٢٠15، فعالان صنعت پلاستیک ایران و جهان در  گروه های مختلفی مانند، مواداولیه، ماشین آلات و تجهیزات پلیمری، محصولات ساخته شده و نیمه ساخته، خدمات فنی و مهندسی و کامپوزیت ‌های پلیمری حضور خواهند داشت و دهمین نمایشگاه ایران پلاست فرصت خوبی برای تولیدکنندگان داخلی است تا با آخرین دستاوردها و فناوری های صنعت پلاستیک کشورهای صاحب نام آشنا شوند.

تعداد بازدید : ۱,۵۵۶