با حضور وزاری دفاع و صنعت، معدن و تجارت و مقامات کشوری و لشگری انجام شد

کلنگ‌زنی واحد یوتیلیتی متمرکز شهرک پتروشیمی مکران

کلنگ‌زنی واحد یوتیلیتی متمرکز شهرک پتروشیمی مکران
(شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۴) ۱۴:۰۲

کلنگ احداث واحد یوتیلیتی متمرکز شهرک پتروشیمی مکران واقع در چابهار با حضور حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت، اکبر ترکان مشاور عالی رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد، تنی چند از معاونین وزرای دفاع و صنعت و معدن به همراه مسوولان استانی و مدیران و سرمایه گذاران شهرک پتروشیمی مکران به زمین زده شد.

به گزارش روابط عمومی پتروشیمی مکران در این مراسم سردار دهقان ارتقاء امنیت را وظیفه ذاتی نیروهای مسلح دانست و کمک به دولت و افزایش امنیت ناشی از سرمایه گذاری و اشتغال در مناطق محروم و مرزی را منطبق با دکترین دفاعی ایران دانست.

محمدرضا نعمت زاده، با تشریح روند انتخاب چابهار به عنوان قطب پتروشیمی در دوره قبلی وزارت مهندس زنگنه در وزارت نفت، به موقعیت عالی چابهار اشاره و بیان نمود که به عنوان متولی صنعت و کسی که پتروشیمی را به خوبی می شناسد تضمین می دهد که در صورت رعایت استانداردها، هیچ آلودگی ناشی از فعالیت شهرک پتروشیمی مکران متوجه آب و هوا نخواهد شد.

مهندس اکبر ترکان نیز در سخنانی گفت تمام نظام پیرو فرمایش مقام معظم رهبری به دنبال توسعه سواحل مکران هستند و نیروهای نظامی به دنبال ایجاد امنیت هستند و وزارت خانه های دفاع، نفت و صنعت و معدن به دنبال پیشرفت و توسعه این منطقه هستند و بی شک توسعه مورد نظر مقام معظم رهبری صورت خواهد گرفت وهیچ تردیدی برای تحقق بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص توسعه سواحل مکران و چابهار وجود نخواهد داشت.

در ادامه امام جمعه اهل تسنن زاهدان، استاندار و نماینده مردم چابهار نیز به بیان نقطه نظرات خود و نقش پتروشیمی در پیشرفت استان و منطقه اشاره نمودند.

این واحد یوتیلیتی با بهره‌گیری از استانداردهای زیست‌محیطی روزدنیا و به صورت متمرکز و با ظرفیت تولید برق 1000 مگاواتی و تصفیه پساب هزار و 300 مترمکعب در ساعت و برخورداری از یکی از پیشرفته‌ترین زباله‌سوزهای دنیا با ظرفیت زباله‌سوزی 7 تن در ساعت در زمینی با مساحت 106 هکتار در سه فاز راه‌اندازی می‌شود که فاز یک آن 42 ماه و فاز نهایی 8 سال به طول می‌انجامد.

سرمایه‌گذاری موردنیاز در سه فاز این واحد یوتیلیتی 1500 میلیون یورو است که توسط بخش خصوصی تامین می‌شود.

برتری این واحد یوتیلیتی نسبت به واحدهای یوتیلیتی موجود در شهرک‌های پتروشیمی کشور این است که از ابتدا به صورت متمرکز و با ظرفیت بالا ساخته می‌شود.

شهرک پتروشیمی مکران در محدوده منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار واقع شده که شامل طرح‌های اوره آمونیاک، متانول، متانول آمونیاک، الفین، آروماتیک، MTP و کریستال ملامین است.

ظرفیت تولید این مجتمع در  حدود 23 میلیون تن پیش‌بینی شده که از این میزان تولید، 20 میلیون تن صادراتی و مابقی محصولاتی است که به عنوان خوراک برای مجتمع‌های پتروشیمی و صنایع پایین دستی در نظر گرفته شده و یا وارد بازارهای کشور خواهد شد.همچنین قرار است حدود 30 واحد پایین دستی در شهرک پتروشیمی مکران احداث شود.

تعداد بازدید : ۱۳,۰۴۹