شماره 79

سعید خیری زاده

سعید خیری زاده
(دوشنبه ۸ تیر ۱۳۹۴) ۱۴:۴۰

علاقه سرمایه خارجی و التماس بانکهای خارجی

سعید خیری زاده با بیان این که شرکت بازرگانی پتروشیمی پیش از خصوصی سازی بازوی مالی و بازرگانی صنعت پتروشیمی به شمار می آمد، گفت: یکی از خاطرات به یادماندنی من در دورانی که مدیرمالی این شرکت بودم رقم خورد. در آن زمان شرکت ملی صنایع پتروشیمی بابت پرداخت اقساط وام به بانک مرکزی باید به این بانک 20 میلیون دلار پرداخت می کرد درحالی که در حساب شرکت تنها 2 تا 3 میلیون دلار وجود داشت.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی ایران در گفت و گو با خبرنگار نیپنا افزود: در سال 1381بنده برای اجرای پروژه ای به آلمان رفته بودم و با توجه به ارتباط و اعتمادی که بین شرکت بازرگانی پتروشیمی و بانک درزنر وجود داشت، تنها با یک درخواست کتبی تقاضای وام فوری به مبلغ آن وام کردیم تا شرکت NPCبتواند از پس پرداخت اقساط خود به بانک مرکزی ایران برآید.

وی با تاکید بر این که تا اوایل سالهای دهه 80 شرکت ملی صنایع پتروشیمی در سطح بین المللی از اعتبار بسیاری برخوردار بود گفت: هم اکنون خصوصی سازی کاری با این شرکت کرده که به هیچ عنوان اعتبار گذشته را ندارد.

خیری زاده گفت: به یاد دارم در دوران مدیریت مهندس نعمت زاده هیئت تجاری از بانک پاریبا (بزرگ ترین بانک قاره اروپا) برای مذاکره با شرکت ملی نفت ایران به ایران سفر کرده بود، با وجود ان که شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران پیش از ورود انها به کشور میلیون ها دلار از این بانک وام گرفته بود، هیئت تجاری این بانک بار دیگر بدون هماهنگی به شرکت NPC آمد تا شاید بتواند وام بیشتری به ما بدهد.

وی گفت: دوران پیش از ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد دوران طلایی و باور نکردنی صنعت پتروشیمی به لحاظ تامین منابع مالی خارجی بود و بانکهای خارجی وامهای بلند مدت با بهره کم به ایران پرداخت می کردند.

این بازنشسته صنعت پتروشیمی ایران پیش خرید محصولات پتروشیمی پارس با پیشرفت 90 درصدی از سوی شرکت بین المللی گرنکور با مبلغ 600 میلیون دلار را از دیگر شواهد علاقه مندی بانکها و شرکتهای خارجی برای همکاری با ایران دانست و گفت: در آن زمان بانک پاریبا واسطه  ای بین ما و شرکت گرنکور شد. این بانک پول خرید این شرکت خارجی را به ایران داد و قرار شد زمانی که این پتروشیمی به تولید رسید پول خود را به صورت اقساط با در نظر گرفتن سود دریافت کند.

وی گفت: به یاد دارم که وام بانک پاریبا را مهندس نعمت زاده در زنجیره ساخت و ساز شرکتهای پتروشیمی جدید سرمایه گذاری کرد.

خیری زاده گفت: در گذشته بانکهای خارجی به اعتبار سر برگ شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران و امضاء مهندس نعمت زاده با ما مدیران منابع مالی همکاری و تعامل می کردنند در حالی که هم اکنون اگر شما یک وام دو میلیون تومانی از بانکهای داخلی طلب کنید انها از شما صد جور ضمانت نامه و ضامن می خواهند.

 

 

تعداد بازدید : ۲,۹۰۶