مدیر طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی خبر داد:

بهره برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۵

بهره برداری از ۱۵ طرح پتروشیمی تا پایان سال ۹۵
(چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۹۴) ۰۹:۳۱

مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی با اشاره به اولویت بندی ۶۰ طرح پتروشیمی گفت: ۱۵ طرح در اولویت اول قرار دارند که در سال‌های ۹۴ و ۹۵ به ظرفیت ۸.۵ میلیون تن به بهره‌برداری خواهند رسید.

مرضیه شاهدایی در گفتگو با خبرنگار نیپنا اظهار کرد: با توجه به تعداد بالای این طرح‌های توسعه ای و پیشرفت فیزیکی متفاوت این طرح‌ ها را اولویت‌بندی کردیم چنانچه طرح‌های بین 60 تا 100 درصد را در اولویت اول قرار دادیم تا نظارت، همیاری و کمک به آنها پیش از بقیه طرح‌ها انجام شود.

مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی ادامه داد: طرح‌های با پیشرفت از 20 تا 60 درصد در اولویت دوم و از یک تا 20 درصد در اولویت سوم قرار گرفتند.

وی ادامه داد: این 60 طرح مجموعاً 33.4 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز دارد و ظرفیت تولید صنایع پتروشیمی را دو برابر می‌کند چنانچه ظرفیت فعلی 60 میلیون تنی به 120 میلیون تن در سال افزایش می‌یابد و تا پایان 94 حدود 6 یا 7 طرح به ظرفیت 2.7 میلیون تن و در پایان سال 95 حدود 8 طرح دیگر به ظرفیت 5.8 میلیون تن راه‌اندازی خواهد شد.

مدیر طرح‌های شرکت ملی پتروشیمی با بیان این که 6 طرح پتروشیمی در اولویت دوم و 39 طرح در اولویت سوم قرار دارند گفت: طرح‌های اولویت دوم از سال 96 شروع به ورود به مدار می‌کنند و عمدتاً فاینانس آنها فعال شده است و طرح‌های اولویت سوم با مشکلات اجرایی به خصوص فعال نشدن فاینانس و همین طور رفع تحریم‌ها مواجه هستند.

شاهدایی اظهار کرد: بیشترین مشکل طرح‌های پتروشیمی در دست اجرا تأمین فاینانس است اما مشکلات دیگری از جمله آورده سرمایه‌گذاران، تأمین خوراک در بالادست، تأمین دانش فنی، تأمین تجهیزات و اقلام و گرفتن خدمات از شرکت‌های معتبر خارجی از جمله دیگر مشکلات این پروژه‌هاست که بخشی از آنها به شرایط تحریم باز می‌گردد و امید است با توجه به فضای جدید به وجودآمده بتوانیم جهش دوباره صنعت پتروشیمی ایران را رقم بزنیم.

تعداد بازدید : ۲,۶۰۵