با استفاده از مدل فراخوان پالایشگاه های سیراف انجام می شود

جذب سرمایه گذار برای پتروشیمی اسلام آباد غرب

جذب سرمایه گذار برای پتروشیمی اسلام آباد غرب
(شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۴) ۱۱:۵۸

عباس شعری مقدم با اشاره برگزاری فراخوان جذب سرمایه گذار برای ساخت پالایشگاه های سیراف گفت: قرار است همان مدل فراخوان پالایشگاه های سیراف برای ساخت پتروشیمی اسلام آباد غرب اجرا شود.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در گفتگو با خبرنگار نیپنا، همچنین از نهایی شدن نرخ خوراک مجتمع های پتروشیمی و فرمول محاسبه بلند مدت آن در نیمه نخست امسال خبر داد.

به گزارش نیپنا، امروزه سرمایه گذاران در صورت تعیین نرخهای بلند مدت خوراک می توانند امکان سنجی بهتری برای حضور خود در طرحها داشته و اقدام به سرمایه گذاری کنند. تعیین فرمول نرخ گاز و خوراک مایع مصرفی واحدهای پتروشیمی طی بازه زمانی بلندمدت موجب می گردد تا سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت طی سال های آتی به افق قیمتی مشخصی دست یابند و برای آنها نگرانی از بابت نوسانات عوامل تأثیرگذار بر این فرمول وجود نداشته باشد. اگر بخواهیم علاقه سرمایه گذاران را برای حضور در ایران به فعالیت برسانیم باید سه اصل را رعایت کنیم ؛ اول تعیین قیمت خوراک در دراز مدت که قابل رقابت با کشورهای رقیب باشد، دوم ایجاد زیرساخت‌ ها توسط دولت و سوم ثبات قوانین. صنعت پتروشیمی ایران که با اتکاء به خوراک فراوان مایع و گازی، نیروی کار تحصیلکرده و جوان، موقعیت جغرافیایی منحصر بفرد با دسترسی به آبهای آزاد و نزدیکی به بازارهای هدف، حمایتهای دولت و سرمایه گذاریهای کلان صورت گرفته، در حال حاضر نقشی فراملی و فرا منطقه ای در اقتصاد ایران داشته و علیرغم اعمال محدودیتهای گوناگون سیاسی و تجاری، موقعیت ممتاز خود را در بازارهای بین المللی حفظ کرده است.

به نظر می رسد با توجه به اینکه کشور ما صاحب منابع طبیعی و انرژی بوده و نسبت به سایر کشورهای منطقه دارای اولویت هایی در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی است، تعیین نرخ بازگشت سرمایه ارزی معنایی نداشته باشد و می بایست ترجیهات و مشوق هایی در نحوه تعیین قیمت خوراک در نظر گرفته شود تا سرمایه گذاران خارجی نیز نسبت به تزریق نقدینگی به این صنعت رغبت پیدا کنند.

تعیین نرخ گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی طی بازه زمانی بلندمدت موجب می گردد تا سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و فعالان در این صنعت طی سال های آتی به افق قیمتی مشخصی دست یابند و برای آنها نگرانی از بابت نوسانات عوامل تأثیرگذار بر این فرمول وجود نداشته باشد. حجم سرمایه گذاری ها، نوع محصول و نیز نحوه خرید مواد اولیه و مواد مصرفی از جمله فاکتورهایی است که در فرمول جدید اثرگذار واقع می شود.

تعداد بازدید : ۲,۵۴۰