شماره 25

فرهنگسرای فرودسی،پایگاهی برای ارتقای فرهنگ و اندیشه

فرهنگسرای فرودسی،پایگاهی برای ارتقای فرهنگ و اندیشه
(شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷) ۱۱:۰۰

شرکت عملیات غیرصنعتی در راستای مسئولیت اجتماعی خود از سال های دور، اندیشه ی حرکت های زیربنایی فرهنگی را مدنظر داشته و در این مسیر، فعالیت هایی را بااحداث فرهنگسرای فردوسی در شهرستان بنا گذاشت. زهره متقی مسئول فرهنگسرای فردوسی در خصوص فعالیتهای این کانون گزارشی ارائه داده است که در ادامه خواهیدخواند.

در مجموعه ای به نام «فرهنگسرای فردوسی» که در آذرماه سال 1373 بنیان گذاشته شد، کتابخانه ای غنی، ارزشی و درخور نام خود به فراخور آن زمان که در نوع خود، نه تنها در بندرماهشهر که در استان نیز اسم و رسم و اعتباری دارد؛ چلچراغ این مجموعه گردید.
کتابخانه ای که ابتدا با پنج هزار عنوان از منابع عمومی و در حوزه های دانشگاهی، تحقیقاتی و منابع مرجع و کمیاب، گسترده شده و در این راستا، اقشار مختلف از کودک تا بزرگسال را تحت پوشش مطالعاتی خودقرار داد.این کتابخانه از ابتدا تا کنون این افتخار را دارا بوده که با توجه به نیازهای مطالعاتی مراجعه کنندگان خود، منابع موردنیاز را به روزرسانی و در فواصل مختلف، اقدام به خریداری کتب و منابع کتابخانه نماید که مهمترین آن، خرید هرساله از نمایشگاه بین المللی کتاب تهران بوده است؛ به طوری که در حال حاضر، تعداد کتب موجود در کتابخانه به55000 جلد کتاب وحدود 35000 عنوان ارتقا یافته است.
وجود نشریات گوناگون علمی، ادبی، فرهنگی، صنعتی، غذایی و... در این مجموعه، نشان از کامل بودن منابع، برای پویایی و سرزندگی آن دارد. همچنین به فراخور مناسبت های مختلف، مانند هفته ی کتاب و کتابخوانی، برنامه های فرهنگی متنوعی برای شناساندن و تعالی فرهنگ در سطح شهرستان اجرا می نماید. همچنینبا دایر نمودن سالن های مطالعه برای تحقیق و مطالعه دانش آموزان و دانش پژوهانی که به آن مراجعه می کنند؛ فضایی مطالعاتی و پژوهشی را فراروی شهروندان قرار داده است.
در بخش بعدی مجموعه، برگزاری دوره های مختلف آموزشی در راستای ارتقای سطح یادگیری و انتقال دانش، اطلاعات و آموزه های گوناگون به هنرجویان در سطوح مختلف علمی، هنری و مهارتی صورت می پذیرد.
دوره هایی شامل: قرآن و معارف، صنایع دستی و هنری - صنایع غذایی - هنرهای تجسمی - زبان های خارجه - علوم رایانه -رباتیک و خلاقیت – موسیقی - علم نجوم و ستاره شناسی – خیاطی - عکاسی، فیلم سازی و فیلمنامه نویسی -کمک آموزشی و ...

برگزاری نمایشگاه ها و جشنواره ها

در کنار کتابخانه و بخش آموزش در فواصل مختلف، نمایشگاه ها و جشنواره های مختلفی اعم از: نمایشگاه علوم قرآنی - نمایشگاه کتاب - نمایشگاه نوشت افزار- نمایشگاه کمک آموزشی - نمایشگاه های عکس، خوشنویسی و نقاشی - نمایشگاه هنرهای دستی بانوان - جشنواره ی کودک و نوجوان - جشنواره ی جوان - جشنواره ی اقوام ایران زمین - جشنواره ی غذا ، شیرینی و نوشیدنی - جشنواره علمی و خلاقیتی اتم (نجات تخم مرغ) و ... برپا می گردد که هدف از انجام اینگونه فعالیت ها،تزریق شور و نشاط و ایجاد سرگرمی، بالابردن روحیه جمعی به کالبد جامعه بوده که در سایه ی آن، پرورش مهارت های مختلف تربیتی نیز سرلوحه ی خدمات ارائه شده،قرار گرفته است.
در این میان، فرهنگسرای فردوسی جهت ارتقای دانش کارکنان و پرسنل شرکت عملیات غیرصنعتی و سایر شرکت های منطقه، دوره های مختلف علمی - تخصصی و همچنین سمینارها و همایش های مختلف روانشناسی با هدف بهینه سازی مهارت های زندگی برای خانواده های منطقه را برگزار می نماید.
در پایان، باید یادآور شد، در این مجموعه که به نام زیبای حکیم ابوالقاسم فردوسی بزرگ مزین گشته، به همت شرکت عملیات غیرصنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی، تلاش گردیده خدمات و اقداماتی عملی در راستای اعتلای فرهنگ و غنی سازی اندیشه و پرورش مهارت ها و استعدادهای مختلف افراد صورت پذیرد که ماحصل این فعالیت ها،شهروندانی اهل فرهنگ و اندیشه و توانمند در عرصه های علمی، ادبی و... باشد.

زهره متقی/ مسئول فرهنگسرای فردوسی شرکت عملیات غیر صنعتی و خدمات صنایع پتروشیمی ماهشهر

تعداد بازدید : ۱,۷۴۶