معاون وزیر نفت خبر داد: تدوین نقشه راه جهش دوباره صنعت پتروشیمی

معاون وزیر نفت خبر داد: تدوین نقشه راه جهش دوباره صنعت پتروشیمی
(دوشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۳) ۰۹:۱۱

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در پنجمین جایزه تعالی صنعت پتروشیمی گفت: در ساختار جدید این شرکت اقدام به تبیین نقشه راهی شده است که به موجب آن جهشی دوباره در صنعت روی می دهد ولی این بار با سرمایه بخش خصوصی.

 متن سخنرانی مهندس شعری مقدم در جایزه تعالی سال 93 به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

سلام عرض می کنم خدمت حضار گرامی خانمها و آقایان ، و همکاران عزیزم. و تسلیت می گویم مناسبت ایام فاطمیه را

برای من موجب افتخار است که برای دومین سال توفیق سخنرانی در این مراسم را می یابم

امروزه بنگاههای اقتصادی کشورمان در مسیر جهانی شدن و پیوستن به نظام تجارت جهانی که چندان اختیاری هم نیست با چالشهای بیشماری مواجه هستند. زیرا حضور در بازارهای جهانی و حتی در بازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبائی قدرتمند است که به دلیل گستردگی و پیچیدگی فرآیندها و ساختار ها ، تنها آنانی می توانند در این صحنه ی رقابت، به بقای خود ادامه دهند که بتوانند نسبت به خواسته ها و انتظارات مشتریان و ذینفعان خود پاسخگو بوده، و در کنار آن ، گوشه چشمی هم به سودآوری و ثروت آفرینی داشته باشند.

در این راستا ، طرح سوالاتی چند از قبیل:" آیا سازمان ما توان رقابت در این فضا را دارد؟ در چه موئلفه هایی ضعیف هستیم؟ سازمان ما چگونه بایستی باشد که در صحنه ی رقابت،  پیروز مند باشد؟ و تفاوت سازمان ما با یک سازمان سرآمد و متعالی در مقیاس جهانی چیست؟" اینگونه سوال ها موجب می شود که مؤسسات اقتصادی کشورمان به دنبال الگوهایی از سازمانهای موفق در امر کسب و کار باشند، سازمانهایی که نیازهای اصلی جامعه را به بهترین نحو برآورده می کنند و در این راه سرآمد دیگر سازمانها هستند و می دانند در فضای رقابتی برای رشد، ماندگاری و برتری، چگونه باید عمل کنند.

در این زمینه، مطالعات متعددی از نظر شناسایی عوامل کلیدی موثر بر بهبود عملکرد سازمانها  صورت گرفته که جوایز ملی کیفیت و مدلهای مختلف تعالی سازمانی نظیر دمینگ، بالدریج و EFQM از آن جمله هستند.

مدلهای تعالی سازمانی ابزارهائی قوی هستند که برای سنجش میزان استقرار این عوامل در سازمانهای مختلف به کار گرفته می شوند. با بکارگیری این مدلها، سازمانها می توانند از یک سو میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی مورد ارزیابی قرار دهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمانها ، به ویژه با بهترین آنها مقایسه کنند.

مدلهای تعالی سازمانی پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است؟ چه اهدافی و مفاهیمی را دنبال می کند و چه برتری هائی بر رقبای خود دارند.

امروز اکثر کشورهای دنیا با تکیه بر این مدلها ، جوایزی را در سطح ملی و منطقه ای برقرار کرده اند که محرک سازمانهایشان در تعالی، رشد و ثروت آفرینی باشد. مدلهای تعالی با محور قرار دادن کیفیت محصول (کالا یا خدمات) و مشارکت همه اعضا سازمان می توانند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج کنند.

 متاسفانه از یکصد سال پیش تاکنون اقتصاد ایران مبتلا  به بیماری های متعددی بوده است که از مهمترین آنها می توان به وابستگی به نفت  و ساختار دولتی کهنه و پر هزینه آن اشاره نمود.

خوشبختانه با ابلاغ سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی و اقتصاد مقاومتی ، گامهای موثری در جهت اصلاح بر داشته شده است. در این شرایط شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز مانند دیگر سازمانهای توسعه ای لباسی نو بر تن کرده است. و در این ساختار جدید اقدام به تدوین نقشه راهی نموده است تا جهش توسعه ای دوباره را ولی با سرمایه های بخش خصوصی ممکن سازد .

مدیریت شرکت ملی صنایع پتروشیمی بسیار امیدوار است که در صورت موفقیت گروه مذاکره کننده هسته ای بتواند با این نقشه راه ، ضمن جبران نمودن عقب ما ندگی های گذشته صنعت پتروشیمی را به چشم انداز تعیین شده اش برای سال 1404 نیز برساند.

در این نقشه راه تمرکز بر سامان دادن برنامه های پنج ساله ششم  توسعه صنعت پتروشیمی کشور بر پایه اصول و موازین بهره وری است، برنامه هائی که در آن به جای اتخاذ رویکرد تزریق مستمر منابع مالی دولتی ، بر کارآمد نمودن نحوه استفاده از منابع منابع بخش خصوصی و در نهایت تعالی سازمانی تاکید گردد .

تعالی،فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی و تلاش برای درک و پاسخگویی به انتظارات ذینفعان درجامعه است.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                               

سازمانهای متعالی،با ایجاد شفافیت وپاسخگویی مناسب به ذینفعانشان در قبال عملکرد  خود،رویکردهایی اخلاقی اتخاذ میکنند،به مسؤلیتهای اجتماعی خویش و حفظ محیط زیست حال و  آینده  توجه نموده و فعالانه این خصوصیات را ترویج می کنند. زیرا مسؤلیتهای اجتماعی اینگونه سازمانها در سند ارزشهای آنان تبیین و با سایر فعالیتهای آنها یکپارچه شده است. این سازمانها انتظارات والزامات قانونی،اجتماعی،محلی وحتی منطقه ای خود را ازطریق مشارکت در فعالیتهای آزاد ذینفعان،برآورده می کنند. این سازمانها،ضمن اینکه در مورد ریسکها و مخاطرات،مدیریت صحیحی را اعمال می کنند،درتلاش برای اجرای پروژه ها یی هستند که هم منافع سازمان وهم منافع جامعه را تامین نماید و اطمینان کامل کلیه ذینفعان را نیز در نظر دارند. آنها از تأثیرات حال و آینده سازمان بر جامعه آگاه بوده و مراقبت های لازم برای حداقل نمودن اثرات زیانبار احتمالی ناشی از کسب و کار خود را اعمال می کنند.

خوشبختانه ، در مدل جایزه تعالی در صنعت پتروشیمی که امسال پنجمین دوره آن به اجرا در می آید ، ارزیابی ها با تکیه بر اهمیت منابع انسانی،و توجه به مسؤلیتهای اجتماعی انجام شده است. لذا نتایج به دست آمده قطعاً همچون یک آینه شفاف نشانگر نقاط قوت و ضعف کل این صنعت در کشور بوده و به عنوان سرمایه‌ای ارزشمند مسیر سیاست‌گذاریهای آینده را روشن خواهد نمود. و انشاء الله با بررسی اقدامات گذشته، برنامه ی گسترده ای برای اجرای بهینه این مدل در سالهای آتی تدوین خواهد شد.

در پایان ضمن تبریک به تمام شرکتهائی که فرایند های ارزیابی را با موفقیت پشت سرگذارده و رتبه های ارزشمندی را کسب نموده اند. امیدوارم  سال آینده شاهد حضور تعداد بیشتری از شرکتها در این آزمون تعالی باشیم و بتوانیم در عمل هم با توجه به مسوولیت های اجتماعی مان  ثابت کنیم که اولویت اول ما خدمت به جامعه است و ته کسب سود به هر قیمتی. و بدانیم که سود برای بنگاه های اقتصادی به مثابه هواست برای انسان ، همانطور که انسان بدون هوا می میرد یک بنگاه اقتصادی نیز بدون کسب سود از بین می رود آما همانگونه که هدف هیچ انسانی در زندگی نفس کشیدن نیست بلکه حرکت بسوی کمال است ، هدف هیچ بنگاه اقتصادی نیز نباید کسب سود ،که طی نمودن مسیر تعالی آنهم از طریق برآورده نمودن نیازهای اصلی جامعه به بهترین نحو ممکنه باشد. که این است راز ماندگاری سازمانهای اقتصادی که بیش از یک قرن هنوز هم در صحنه کسب و کار فعالانه می درخشند.

با اغتنام از این فرصت لازم است که از همه دست اندر کاران این مراسم به وی‍ژه شورای سیاستگزاری و دبیر و اعضای تیم ارزیابی که با تلاش و اعمال مدیریت خوب خود سعی نمودند که این مراسم و آزمون های آن به بهترین و سلامت ترین وجه ممکن برگزار شود تشکر نمایم  واز شما حضار گرامی نیز سپاسگزار باشم که به عرایضم توجه فرمودید

والسلام

تعداد بازدید : ۱,۲۲۳