معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی:

ایران لنگرگاه با ثبات و امن تولید و ترانزیت حامل های انرژی و پتروشیمی در منطقه است

ایران لنگرگاه با ثبات و امن تولید و ترانزیت حامل های انرژی و پتروشیمی در منطقه است
(چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳) ۱۴:۵۴

معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در کنگره نفت و گاز آسیا-اروپا، گفت: جمهوری اسلامی ایران لنگرگاه امن و ثبات منطقه در حوزه تولید و فروش حامل های انرژی و فرآورده های پتروشیمی هایی است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، مرتضی شاهمیرزایی، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در "نشست همکاری های استراتژیک ایران و روسیه در حوزه صنایع نفت و گاز، علم و تکنولوژی کنگره ملی نفت و گاز روسیه"، اظهار کرد: ایران با مجموع ذخایر نفت و گاز خود از زمان های بسیار دور در نقشه انرژی جهان جایگاه ویژه و برجسته ای دارد.

وی، ایران را لنگرگاه ثبات و امنیت در منطقه خواند و گفت: کشورمان به دلیل دارا بودن سواحل طولانی در خلیج فارس تا دریای عمان و اقیانوس هند به عنوان شاهراه عبور و حمل و نقل نفت، میعانات گازی، گاز مایع، محصولات مختلف پتروشیمی و سایر محصولات به شمار می رود و نقش مهمی را ایفا می کند.

شاهمیرزایی ادامه داد: ایران در زمینه خدمات فنی و مهندسی به عنوان یکی از بازیگران مهم در دنیا مطرح است و آماده همکاری در زمینه تولید و فروش کالاها و تجهیزات به شرکت ها و مشتریان همسو در سراسر جهان هستیم.

وی افزود: در حوزه پالایشگاهی از 11 پالایشگاه کوچک و بزرگ برخوردار هستیم و در حوزه گاز نیز تولید روزانه گاز غنی ایران بیش از یک میلیارد و صد میلیون متر مکعب است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به روند پرشتاب توسعه صنعت پتروشیمی ایران، خاطرنشان کرد: ظرفیت تولید این صنعت در سال گذشته از مرز 95 میلیون تن عبور کرد و این ظرفیت در پایان امسال افزون بر 100 میلیون تن خواهد شد.

شاهمیرزایی با اشاره به تنوع تولید سبد محصولات پتروشیمی با بیش از تولید 550 گرید، تصریح کرد: صنعت پتروشیمی ایران در بخش توسعه دیپلماسی انرژی با همکاری کشورهای همسو از جمله روسیه، کشورهای حوزه آسیای میانه، همکاری و سرمایه گذاری های خوبی را در هاب های توسعه زنجیره ارزش به ویژه در مناطق ماهشهر، چابهار و جاسک در دست اجرا دارد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان این که 97 درصد از کاتالیست های مورد نیاز صنایع نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی و صنایع معدنی داخلی سازی شده است، گفت: آمادگی کامل داریم تا با همسایگان و کشورهای همسو در زمینه های طراحی، اجرا، راه اندازی و بهره برداری، تعمیرات و نگه داشت تجهیزات و نیز تولید انواع فناوری ها و کاتالیست های مورد نیاز همکاری کنیم.

معاون وزیر نفت افزود: ایران در تولید دانش فنی محصولات آمونیاک، اوره، الفین، تبدیل گاز به متانول، اتان، اتیلن و سایر فرایندها به خودکفایی کامل رسیده است.

به گزارش نیپنا؛ کنگره ملی نفت و گاز آسیا- اروپا روز گذشته 28 فروردین ماه (16April) با حضور سفیر ایران در روسیه، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی، معاون وزیر انرژی فدراسیون روسیه و سایر مقامات دیپلماسی در حوزه انرژی روسیه برگزار شد.


تعداد بازدید : ۷۲۲