صنعت پتروشیمی در سالی که گذشت(6)

پایان تابستان 1402 با درخشش نمایشگاه ایران پلاست

پایان تابستان 1402 با درخشش نمایشگاه ایران پلاست
(سه شنبه ۷ فروردین ۱۴۰۳) ۱۰:۰۰

نیپنا گزارش می دهد؛ در نخستین روز از شهریورماه 1402، مرتضی شاهمیرزایی در آیین گشایش نمایشگاه بین‌المللی فارمکس گفت: ۲۷ شرکت پتروشیمی با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مطلوب تولیدی خود، از صنایع دارویی کشور برای تأمین مواد اولیه حمایت می‌کنند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: متانول، اسید استیک، کاستیک، تولوئن و آمونیاک پنج گروه اصلی پایه برای استفاده در صنایع دارویی است که از سوی شرکت‌های پتروشیمی تولید و عرضه می‌شود.

روز چهارم شهریورماه، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مناسبت هفته دولت، دستاوردهای این صنعت در دولت سیزدهم را برشمرد و گفت: گسترش روابط تجاری خارجی و تکمیل زنجیره ارزش از مهم‌ترین اقدام‌های صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم است.

 شاهمیرزایی با اشاره به گسترش روابط دیپلماسی در دولت سیزدهم گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی مذاکرات فراوانی با کشورهای همسایه و همسو داشته که به توسعه همکاری‌های خارجی در زمینه فروش کاتالیست، مواد شیمیایی، صدور خدمات فنی و مهندسی، تأمین تجهیزات و قطعات منجر شده است.

روز نهم شهریورماه احمد شکری مدیر طرح‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی به مذاکرات انجام‌شده با کشورهای همسایه و همسو با توسعه روابط بین‌المللی در دولت سیزدهم اشاره کرد و گفت: اعلام آمادگی کرده‌ایم که صفر تا ۱۰۰ پنج فرآیند پتروشیمی را از دانش‌فنی تا راه‌اندازی در پتروشیمی‌های فراسرزمینی اجرا کنیم.

روز یازدهم شهریورماه اعلام شد که هیئت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های نفت، امور اقتصادی و دارایی، نیرو، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور و پیرو نشست‌هایی با صنایع و مجامع مختلف از جمله پتروشیمی‌ها و به استناد اصل یکصدوسی‌وهشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین‌نامه روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را اصلاح کرده است و بدین ترتیب، دولت تا پایان برنامه هفتم، روش محاسبه نرخ خوراک گاز صنایع را با هدف تقویت تولید و پیش‌بینی‌پذیری اقتصاد به فرمول بازگرداند.

سیزدهم شهریور، مرتضی شاهمیرزایی در آیین امضای تفاهم‌نامه تأمین دانش‌فنی و اجرای طرح پتروالفین فن‌آوران با کنسرسیوم چینی گفت: امضای این تفاهم‌نامه با شرکت‌های زیرمجموعه تاپیکو آغاز توسعه همکاری‌های آتی صنعت پتروشیمی ایران با شرکت‌های چینی خواهد بود.

 مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: حدود ۱۵۰ میلیارد دلار فرصت سرمایه‌گذاری در صنعت پتروشیمی ایران برای ۱۰ سال آینده در حال فراهم شدن است.

روز 21 شهریورماه و همزمان با نزدیک شدن شمارش معکوس برگزاری نمایشگاه ایران پلاست، مدیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست گفت: نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست الگویی موفق از هم‌دلی و مشارکت گسترده مجتمع‌های پلیمری، صنایع پایین‌دستی پتروشیمی و سازندگان توانمند ایرانی است که می‌تواند مسیر تکمیل زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی را تسهیل کند.

چهار روز بعد، معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی بر استفاده حداکثری از آثار گسترش دیپلماسی انرژی در وزارت نفت دولت سیزدهم طی برگزاری هفدهیمن دوره نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست تأکید کرد.

سرانجام روز 26 شهریورماه، هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست با رویکرد توسعه تکمیل زنجیره ارزش، حمایت از تولید ملی و رونق ساخت داخل در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران آغاز به‌کار کرد.

ایران‌پلاست هفدهم که به مدت چهار روز برگزار شد، با مشارکتی بی‌سابقه همراه بود؛ بطوریکه تمامی فضای نمایشگاهی به ۵۶۰ شرکت داخلی و ۲۱۰ شرکت خارجی در مساحت ۳۲۰۰ مترمربع تخصیص داده شد.

تفاهم‌نامه‌ها و قراردادهای مختلفی طی روزهای برگزاری ایران‌پلاست هفدهم میان فعالان صنعت پتروشیمی ایران و همچنین همکاری های خارجی امضا شد از جمله تفاهمنامه همکاری بین ایران و ازبکستان، تفاهمنامه احداث نخستین پارک شیمیایی کشور در نایبند استان بوشهر و... برگزاری بیش از ۲۰ نشست‌ تخصصی و کارگاه آموزشی و تخصصی از دیگر برنامه‌های هفدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست بود و بیش از ۳۰۰ مهمان خارجی از جمله مقام‌ها، تجار و سرمایه‌گذاران در دوره هفدهم نمایشگاه ایران‌پلاست حضور یافتند.

 «پلاست جابز» یکی از بخش‌های جدید ایران‌پلاست هفدهم بود که در این بخش با شناسایی فارغ‌التحصیلان نخبه رشته‌های مرتبط با صنعت پتروشیمی، تلاش شد تا این گروه متخصص جوان به مراکز صنعت نفت معرفی شوند.

فرید دوستی مدیر هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی ایران‌پلاست در آئین افتتاحیه آیین نمایشگاه، با تأکید بر اینکه راهبرد صنعت پتروشیمی با آغاز به‌کار دولت مردمی به حداقل رساندن خام‌فروشی بوده است، گفت: تبلور سیاست‌ها و برنامه‌های جامع شرکت ملی صنایع پتروشیمی با تأکید ویژه بر تکمیل زنجیره ارزش محصولات پتروشیمی و حمایت از توسعه صنعت پایین‌دست را می‌توانیم در نمایشگاه هفدهم ایران‌پلاست شاهد باشیم.

معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه، با تأکید بر اینکه افزایش ۲۰ برابری مهمانان خارجی هفدهمین نمایشگاه ایران‌پلاست به این معناست که تهدیدها و تحریم‌های اقتصادی در این صنعت جایی ندارد و از این مرزها عبور کرده‌ایم، گفت: صنعت ارزش‌آفرین، اشتغال‌زا و ارزآور پتروشیمی حرکت جهنده و تحولی را آغاز کرده است.

تعداد بازدید : ۱,۰۹۲