مدیرعامل شستان مطرح کرد:

تکمیل زنجیره ارزش راهبرد پتروشیمی بوشهر

تکمیل زنجیره ارزش راهبرد پتروشیمی بوشهر
(دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹) ۱۲:۵۲

بهره برداری از طرح پتروشیمی بوشهر منجر به افزایش تولید محصولات صنعت پتروشیمی، جلوگیری از خام فروشی، فراهم کردن درآمد ارزی کشور، تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده بیشتر می شود.

به گزارش خبرنگار نیپنا،  مدیرعامل شستان در آیین بهره برداری از فاز اول طرح پتروشیمی بوشهر که صبح امروز دوشنبه سوم شهریور بصورت ویدئو کنفرانس از سوی رییس جمهور ی برگزار شد گفت: مجتمع عظیم پتروشیمی بوشهر در مساحت ۷۰ هکتار در سه فاز طراحی شده است که فاز اول این کلان پروژه شامل استحصال اتان، تولید متانول و بهره برداری از سرویس های جانبی شامل اکسیژن، آب صنعتی و خطوط انتقال است. کار اجرایی این فاز با وجود  فشارها و تحریم های بین المللی طی ۵ سال انجام و امروز آماده بهره برداری است.

وی در ادامه در مورد محصولات تولیدی در فازهای مختلف پتروشیمی بوشهر توضیح داد و گفت: محصولات تولیدی در فاز اول شامل تولید 1323 هزار تن در سال متان ، 850 هزار تن در سال اتان، 130 هزار تن در سال پروپان، 30 هزار تن در سال بوتان، 3 هزار تن در سال پنتان پلاس، 125 هزار تن در سال گوگرد و 1650 هزار تن در سال متانول است و در مجموع یک میلیارد و سیصد و سی و دو میلیون یورو برای ساخت این بخش ها هزینه شده است. در فاز دوم اتیلن گلایکول و محصولات جانبی دیگر و در فاز سوم اسید استیک و وینیل استات خواهد بود.

مدیر عامل شستان در مورد خوراک ادامه داد: خوراک پتروشیمی بوشهر ۹.۶ میلیون مترمکعب گاز ترش خواهد بود که پتروشیمی بوشهر اولین پتروشیمی است که گاز ترش دریافت می کند و بعد از استحصال خوراک مورد نیاز واحدهای پتروشیمی، محصولات پایین دستی خود در تکمیل زنجیره ارزش را تولید می کند به عبارت دیگر نخستین پتروشیمی کشور است که از گاز ترش محصولات نهایی و پایین دستی پتروشیمی را تولید می کند.

وی در مورد میزان سرمایه گذاری انجام شده توضیح داد و گفت: برآورد سرمایه گذاری در فاز اول و دوم پتروشیمی بوشهر دو میلیارد یورو است که از طریق فاینانس و سرمایه گذاری داخلی تامین شده است که از این میزان یک میلیارد و ۳۳۰ میلیون یورو آن به فاز اول اختصاص داشته است.

مدیرعامل شستان در مورد ظرفیت تولید فاز اول پتروشیمی بوشهر گفت: در صورت تامین کامل خوراک گازی می توانیم سالیانه ۴ میلیون تن محصول تولید کنیم . این در حالی است که در حال حاضر ۴۵ درصد خوراک پتروشیمی بوشهر تامین می شود و با مساعدت وزیر نفت ۱۰۰ درصد خوراک تامین خواهد شد. بخش عمده محصول پتروشیمی بوشهر صادراتی است و موجب ارز آوری برای کشور نیز می شود.

وی در زمینه اشتغال ایجاد شده توسط پتروشیمی بوشهر گفت: در اجرای طرح پتروشیمی بوشهر حدود ۹ هزار نفر اشتغال مستقیم و چندین هزار نفر اشتغال غیر مستقیم داشتند و بعد از بهره برداری از فاز اول ۱۵۰۰ نفر بصورت مستقیم در پتروشیمی بوشهر مشغول به کار هستند که بخش عمده آنها از نیروهای بومی منطقه هستند.

مدیرعامل شستان در مورد فازهای بعدی این مجتمع نیز گفت: با وجود تمام مشکلات ناشی از تحریم عملیات نصب فاز دوم پتروشیمی بوشهر از اواسط سال گذشته آغاز شده و سال آینده بهره برداری خواهد شد. بعد از بهره برداری از سه فاز در مجموع سالیانه ۶.۵ میلیون تن با محصولات مختلف به ظرفیت تولیدی صنعت پتروشیمی کشور اضافه خواهد شد.

وی در ادامه آثار اجتماعی و اقتصادی طرح را برشمرد و گفت: افزایش تولید محصولات صنعت پتروشیمی، جلوگیری از خام فروشی، فراهم کردن درآمد ارزی کشور، تکمیل زنجیره ارزش و تولید محصولات با ارزش افزوده، کمک به توسعه کشور، بهبود شرایط زندگی مردم، ایجاد اشتغال و افزایش توان سهامداران شرکت بخشی از آثار اجتماعی و اقتصادی بهره برداری از پتروشیمی بوشهر است.

وی در پایان از عرضه سهام شستان در بورس اوراق بهادار تا پایان سال خبر داد.

تعداد بازدید : ۴,۵۹۸