وزیر نفت:

تداوم بهره برداری از طرح های توسعه ای با وجود شرایط تحریم

تداوم بهره برداری از طرح های توسعه ای با وجود شرایط تحریم
(دوشنبه ۳ شهریور ۱۳۹۹) ۱۲:۱۱

وزیر نفت گفت: صنعت نفت با وجود تحریم ها و فشارهای خارجی، بهره برداری از طرح های توسعه ای را پیش برده است.

به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز دوشنبه (3 شهریورماه) در آئیین بهره برداری از چند طرح توسعه ای صنعت نفت اظهارکرد: امروز در مجموع 4.7 میلیارد یورو طرح افتتاح می شود که 3.1 میلیارد دلار آن مربوط به خط ششم و نهم سراسری گاز و ایستگاه های آن  است و همچنین  یک میلیارد و سیصد و سی و سه میلیون یورو نیز مربوط به فاز نخست پتروشیمی بوشهر است.

زنگنه درباره  افتتاح فاز نخست مجتمع پتروشیمی بوشهر گفت: از ابتدا قرار بود گاز پالایشگاه‌های فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی به میدان آغاجاری در خوزستان تزریق شود و بنایی هم برای شیرین‌سازی گاز این فازها نداشتیم، قرار بود این گاز به صورت ترش بعد از گرفتن میعانات گازی و مقداری ال‌پی‌جی با خط لوله ۵۶ اینچ به خوزستان منتقل شود.

وی ادامه داد:  به پیشنهاد سرمایه‌گذار طرحی ارائه شد که براساس آن بخشی از گازی که دارای اتان و ال‌پی‌جی بود را به سرمایه‌گذار بدهیم تا با سرمایه خود این گاز را شیرین‌سازی و تفکیک و برای مصرف خود از آن استفاده کند که این سرمایه‌گذاری انجام شده است و در فاز دوم پتروشیمی بوشهر  نیز که 35 درصد پیشرفت دارداتیلن، اتیلن گلایگول و پلی اتیلن سنگین تولید خواهد شد.

زنگنه تصریح کرد: این طرح از مصادیق تحقق اقتصاد مقاومتی و جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش است.

وزیر نفت با بیان اینکه امروز در هفته دولت سه طرح مهم صنعت نفت در مجموع با ۴.۷ میلیارد یور سرمایه‌گذاری از سوی رئیس جمهوری افتتاح می‌شود، تصریح کرد: این طرح‌ها شامل حدود ۳ میلیارد یورو تامین مالی خط انتقال ششم، نهم و ایستگاه‌هایش، یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری پتروشیمی بوشهر و ۳۲۰ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیروگاه غرب کارون است که این رقم در مقیاس جهانی است.

افزایش توان صادرات گاز ایران

زنگنه با بیان اینکه طرح‌هایی که امروز در صنعت گاز افتتاح شد مربوط به انتقال و پایداری شبکه این سوخت پاک است، خطاب به رئیس جمهوری افزود: همانطور که مستحضر هستید، ما فاصله زیادی بین مراکز اصلی تولید گاز در جنوب کشور با مراکز اصلی مصرف گاز در مرکز، شمال، شمال شرق و غرب کشور داریم، از این رو ناچاریم برای انتقال گاز خطوط لوله احداث کنیم.

وی ادامه داد: به طورساده باید عرض کنم برای انتقال هر ۱۰۰ میلیون مترمکعب گاز در روز نیازمند احداث یک خط لوله ۵۶ اینچ یعنی بالغ بر یک و نیم متر و چندین ایستگاه تقویت فشار در مسیر هستیم. هزینه احداث هر کیلومتر خط لوله ۵۶ اینچ برحسب تغییر شرایط بین یک تا ۲ میلیون دلار و هزینه احداث هر ایستگاه تقویت فشار حدود ۷۵ میلیون یوروست بنابراین هر زمان که می‌خواهیم ۶۰۰ میلیون مترمکعب گاز را از منطقه عسلویه به دیگر نقاط منتقل کنیم بیش از ۶ خط لوله و ده‌ها ایستگاه تقویت فشار نیاز داریم.

وزیر نفت هزینه سرمایه گذاری طرح‌های انتقال گاز خط لوله سراسری ششم و ایستگاه‌های تقویت فشار مربوط به آن را ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو اعلام کرد و افزود: نکته قابل توجه این است که هزار و ۴۰۰ میلیون یورو از این مبلغ برای نخستین بار از سوی بخش خصوصی به صورت  ساخت، بهره‌برداری و واگذاری (BOT) تامین شده است. که این امر ما را قادر کرد تا بتوانیم صادرات گاز به عراق را عملی کنیم.

زنگنه گفت: مجموع رقم صادرات گاز ایران به کشورهای ترکیه و عراق تا پایان امسال به ۸۰ میلیون مترمکعب در روز خواهد رسید.

۹۵ درصد جمعیت ایران زیر پوشش شبکه گاز هستند

زنگنه به پروژه دیسپچینگ ملی گاز که امروز افتتاح شد اشاره کرد و یادآور شد: طراحی دیسپچینگ ملی از سال ۱۳۷۶ که من وارد وزارت نفت شدم شروع و اجرا شد، اما با توجه به گسترش عظیم شبکه گاز کشور مجددا به‌روزرسانی و بازسازی شد.

وی با بیان اینکه مسئولیت دیسپچینگ پایش و فرماندهی شبکه گاز کشور است، خاطرنشان کرد: پالایشگاه‌های گازی، ایستگاه‌های تقویت فشار گاز و خطوط اصلی انتقال گاز همگی تحت فرماندهی دیسپچینگ ملی گاز عمل می‌کنند؛ دیسپچینگ هم با ابزارهایی که در اختیار دارد و اطلاعاتی که به آن می‌رسد به صورت لحظه‌ای در تمام ساعات شبانه روز براساس نیاز تصمیم گیری می‌کند.

وزیر نفت با اشاره به اینکه بیش از ۳۷ هزار کیلومتر خطوط انتقال گاز داریم ادامه داد: هم اکنون ۹۵ درصد جمعیت ایران و عمده صنایع کوچک و بزرگ و نیروگاه‌ها تحت پوشش شبکه گاز هستند، وظیفه دیسپچینگ نیز حفظ فشار گاز در شبکه برای تداوم و استمراز تامین گاز است.

  جهش ۶ برابری تولید نفت در غرب کارون

وزیر نفت از نیروگاه غرب کارون بعنوان سومین طرح که امروز افتتاح می شود نام برد و با بیان این که نیروگاه غرب کارون نیروگاه اختصاصی شرکت نفت برای میدان‌های مشترک غرب کارون است، افزود: ما در میدان‌های غرب کارون با یک جهش ۶ برابری تولید از ۷۰ هزار بشکه در روز عبور کرده و به توان تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسیده‌ایم که ان شالله با تکمیل طرح‌های بعدی شامل آزادگان، یادآوران و یاران توان تولید به یک میلیون بشکه در روز خواهد رسید.

وی درباره علت تاسیس نیروگاه اختصاصی برق در غرب کارون از سوی شرکت نفت گفت: به دلیل وضع تولید برق دراستان خوزستان، مدیریت شرکت ملی نفت تصمیم گرفت به منظور به منظور پایداری تولید نفت، تاسیسات برق را احداث کرده و خود به تامین برق مورد نیاز بپردازد.

زنگنه با بیان اینکه شرکت نفت برق را از شرکت مپنا به قیمت ۲.۲۵ سنت یورو خریداری می‌کند، افزود: شرکت مپنا این نیروگاه را به صورت ساخت، بهره‌برداری و مالکیت (BOO) در غرب کارون احداث کرد و امروز ۲ واحد گازی آن به مدار آمده‌اند و واحد بخار آن هم در دست احداث است، شبکه انتقال و ایستگاه‌های آن هم از سوی شرکت ملی نفت ایران احداث شده است.

وزیرنفت  در پایان از همه سرمایه‌گذاران چه دولتی و چه خصوصی در اجرای پروژه‌ها و مگاپروژه‌های نفت تشکر کرد.

تعداد بازدید : ۲,۸۸۳