37 میلیارد دلار ارزش تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال 1404

37 میلیارد دلار ارزش تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال 1404
(پنج شنبه ۱۶ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۰۲

وزیر نفت گفت: ارزش تولید محصولات پتروشیمی تا پایان سال 1404 به 37 میلیارد دلار خواهد رسید.

  به گزارش خبرنگار نیپنا، بیژن زنگنه وزیر نفت امروز پنج شنبه (16 مردادماه) در آیین افتتاح طرح های پتروشیمی متانول کاوه ، کیمیای پارس خاورمیانه و واحد کاتالیست پتروشیمی لرستان اظهارکرد: افزون بر طرح هایی که امروز افتتاح  می شوند 13 طرح دیگر نیز تا هفته های آتی به بهره برداری خواهند رسید که ظرفیت تولید را 25 میلیون تن افزایش می دهد.

 وزیر نفت افزود: هدف صنعت پتروشیمی جلوگیری از خام فروشی و تکمیل زنجیره ارزش، تامین خوراک صنایع پایین دستی و جلوگیری از خروج ارز است همچنین این صنعت بزرگ ترین تامین کننده ارز سامانه نیما به عنوان صادرات غیر نفتی به شمار می رود.

وی با بیان این که سال 1376 ارزش تولید صنعت کمتر از یک میلیارد دلار بود گفت: ارزش تولید در سال 92 به 11 میلیارد دلار  رسید و 18 طرح توسعه ای نیز  تا سال 98 به بهره برداری رسید.

وزیر نفت ادامه داد: با توجه به تولیدی شدن 27 دیگر تا سال 1400 ارزش تولید به 25 میلیارد دلارخواهد رسید و تا سا ل 1404 این رقم  با توجه به ریل گذاری های انجام شده در مسیر توسعه و در قالب جهش سوم صنعت به 37 میلیارد دلار می رسد.

نقش مهم پتروشیمی ها در بورس

 زنگنه به نقش مهم پتروشیمی ها در بورس اشاره کرد و افزود: 25 درصد ارزش بازار سرمایه متعلق به صنعت پتروشیمی است .

وی افزود:‌ در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی انجام شد تا سهام شرکت‌های پتروشیمی برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، گسترش مالکیت عمومی و مردمی کردن اقتصاد در بورس عرضه شوند. سهام شرکت‌های پتروشیمی پارس، تندگویان و نوری طی دو سال اخیرعرضه شدند و ان شاء ا.. چند شرکت دیگر هم با همکاری بورس بزودی عرضه می‌شوند.

وزیر نفت گفت:  طرح های جمع آوری گازهای همراه مشعل در قالب NGL 3200 , NGL 3100 پالایش سپهر پارسیان، بید بلند 2، پتروپالایش کنگان در حال ساخت هستند  که تامین کننده خوراک پتروشیمی ها خواهند بود و ظرفیت تولید اتان از 3.5 میلیون تن در ابتدای دولت به 14 میلیون تن رسیده است.

 زنگنه با تاکید بر نقش مهم کاتالیست ها در صنعت پتروشیمی اظهارکرد: 40 گروه کاتالیست در پتروشیمی وجود دارد که 85 نوع به ارزش 270 میلیون دلاراست و 18 کاتالیست به ارزش 104 میلیون دلار بومی سازی شده است و تا سال 1400  نیز 18 کاتالیست دیگر به ارزش 90 میلیون دلار بومی سازی خواهد شد.

ارزش 1.6 میلیارد دلاری طرح های افتتاح شده در روز جاری

 وزیر نفت با بیان این که 3 طرحی که امروز بطور رسمی افتتاح می شوند گفت: 2 طرح متانول کاوه  که سرمایه گذاری آن از سوی بخش خصوصی انجام شده و کیمیای پارس خاورمیانه که سرمایه گذار آن هلدینگ پترو فرهنگ است حدود 4 میلیون تن به ظرفیت تولید این محصول اضافه می کنند .

وی ادامه داد: تولید متانول کشور در سال 98 حدود 6.7 میلیون تن بوده است که این رقم به تدریج به 17 میلیون تن خواهد رسید و در پایان جهش سوم به 24.5 میلیون تن می رسد و با توجه به این که ممکن است بازار اشباع شود و مازاد در بازار وجود داشته باشد باید تکمیل زنجیره ارزش مورد توجه قرار بگیرد و به صنایع پایین دست متانول توجه کرد و در این راستا طرح های زنجیره پیشران را با هدف تبدیل این محصول به پروپیلن بزودی به دولت ارائه خواهیم کرد.

 

 

تعداد بازدید : ۳,۶۳۰
Loading