رئیس جمهور:

افتتاح 3 طرح مهم ملی و زیربنایی به ارزش حدود 1.6 میلیارد دلار

افتتاح 3 طرح مهم ملی و زیربنایی به ارزش حدود 1.6 میلیارد دلار
(پنج شنبه ۱۶ اَمرداد ۱۳۹۹) ۱۳:۳۲

رئیس جمهور افتتاح سه طرح پتروشیمی به ارزش حدود یک میلیارد و 600 میلیون دلار را گامی ارزنده در مسیر توسعه و آبادانی کشور برشمرد و گفت: روند افتتاح طرح های عظیم ملی، عمرانی، تولیدی و زیربنایی در کشور به رغم شرایط سخت تحمیلی دشمنان، با شتاب ادامه می یابد.

به گزارش نیپنا، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی روز پنجشنبه در مراسم بهره‌برداری از پروژه‌های متانول کاوه و پتروشیمی کیمیای پارس خاورمیانه در استان بوشهر و پروژه تولید کاتالیست در استان لرستان که زمینه اشتغال پایدار ۲ هزار و ۱۱۰ نفر را فراهم کرد، گفت: شرکت های دانش بنیان امروز در همه زمینه ها فعال هستند و ثمره این تلاش ها رساندن کشور به خودکفایی در بسیاری از این زمینه ها است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه "پیوسته گفته ایم می خواهیم از صادرات نفت خام فاصله گرفته و آن را پس از تبدیل به فرآورده های باارزش، صادر کنیم"، اظهارداشت: در پتروشیمی شاهد یک تحول بزرگ هستیم به گونه ای که در سال 76 ارزش تولیدات این بخش یک میلیارد دلار بود که این رقم در ابتدای دولت تدبیر و امید به حدود 11 میلیارد دلار رسید و در این دوره، این رقم با یک جهش بزرگ دو برابر شده است.

دکتر روحانی با اشاره به افتتاح 17 طرح پتروشیمی در کشور تا پایان امسال گفت: همزمان با جهش دوم در عرصه صنعت پتروشیمی، سرمایه گذاری های لازم برای جهش سوم پتروشیمی در سال 1404 انجام شده که می تواند مجموع ارزش تولیدات این بخش را به رقم 37 میلیارد دلار برساند که این یک تحول بزرگ در کشور خواهد بود.

رئیس جمهور از تلاش همه مهندسان، تلاشگران و سرمایه گذاران در بخش پتروشیمی قدردانی کرد.

دکتر روحانی در ادامه با تبریک روز خبرنگار به همه خبرنگاران کشور گفت: خبرنگاران نقش مهمی در آگاهی دادن و هوشیاری مردم در بحث کرونا و ایجاد نشاط در بین مردم دارند.

رئیس جمهور ایجاد امید، اعتماد و نشاط در جامعه و تقویت سرمایه اجتماعی را رسالت سنگین رسانه های همگانی برشمرد و اظهارداشت: روزهای سختی را می گذرانیم. در کنار کرونا، تحریم، تحریف و تهدید، دشمنانی داریم که در رسانه های بیگانه می خواهند مردم را دلسرد کنند اما در برابر همه اینها امید، اعتماد، ایمان، تلاش، وحدت و هماهنگی داریم.

دکتر روحانی گفت: قوای کشور، نیروهای مسلح و مردم در سایه هدایت های رهبر معظم انقلاب اسلامی، شاهد یک وحدت و اتحاد هستند و در تقویت این وحدت و اتحاد، رسانه ها و خبرنگاران می توانند بسیار نقش آفرین باشند.
رئیس جمهور افزود: به وزیر ارتباطات دستور می دهم امسال هم به مناسبت روز خبرنگار، اینترنت رایگان در اختیار خبرنگاران گذاشته شوند

متن کامل سخنان رئیس جمهور در این مراسم به شرح زیر است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

جای بسی خوشحالی است که باز خداوند به زحمت‌کشان این مرز و بوم، مهندسین، کارگران و مدیران عزیز توفیق داد تا امروز شاهد بهره‌برداری از سه طرح بسیار مهم برای اقتصاد و خودکفایی کشور و همچنین برای درآمد ارز صادرات غیرنفتی باشیم که همه اینها در کنار اشتغالی که برای جوانان عزیز بوجود می‌آورد، مهم است.

در میان این طرح‌ها افتتاح یک طرح کاتالیست داشتیم که ‌آن هم برای ما بسیار مهم بود؛ تولید کاتالیست به دلیل اینکه نیازمند بودیم این کاتالیست را از خارج تامین کنیم و امروز الحمدالله در بخش بزرگی به خودکفایی رسیدیم و روی پای خودمان ایستادیم؛ جوانان دانشمند خودمان این طراحی را انجام دادند و خوشبختانه به ثمر نشسته است. اینجا برای ما خوشحالی مضاعف است که شرکت‌های دانش‌بنیان در همه زمینه‌ها امروز فعال هستند و بحمدالله در بسیاری از زمینه‌ها داریم به خودکفایی می‌رسیم.

اینکه می‌گوییم ارز را چطور برای کشور تامین کنیم، یکی از راه های تامین ارز این است که تولید در بسیاری از رشته‌ها به گونه‌ای باشد که ما را از ارز بی‌نیاز کند؛ در ساخت قطعات، در ساخت تولیداتی که مورد نیاز است و خوشبختانه امروز شاهد این تحول در کشور در این سالهای بسیار سخت تحریم اقتصادی هستیم و این افتتاح در واقع برای ما خوشحالی مضاعف داشت.

نکته دیگر اینکه همواره تاکید کردیم می‌خواهیم از صادرات نفت خام فاصله بگیریم و به جای اینکه نفت و گاز را به صورت خام صادر کنیم، آن را به فرآورده‌های باارزش که یکی از آنها پتروشیمی است، تبدیل کنیم. خوشبختانه در زمینه پتروشیمی شاهد یک تحول بسیار بزرگ هستیم؛ اینکه وزیر نفت در مقدمه این بحث توضیح دادند که در سال 76 کلِ تولید پتروشیمی حدود یک میلیارد دلار بوده، در آغاز دولت تدبیر و امید یعنی سال 92 حدود 11 میلیارد دلار بوده و به همین صورت در حال پیشرفت هستیم و شاهد یک جهش بزرگ تا پایان امسال و سال آینده هستیم که تولید کشور را در پتروشیمی به 2 برابر می‌رساند و امسال که سال 99 است، 17 طرح پتروشیمی را به افتتاح می‌رسانیم؛ که تعدادی از آن را افتتاح کردیم و 13 طرح برای افتتاح باقی مانده و بقیه طرح‌ها افتتاح شده و این بسیار مهم است و علاوه بر این ریل لازم و سرمایه‌گذاری‌های لازم را برای جهش سوم انجام می‌دهیم.

در تولید پتروشیمی که ان شاء‌الله در سال 1404 به ثمر می‌رسد، در واقع از یک میلیارد دلار به 11 میلیارد دلار رسیدیم و داریم به 25 میلیارد می‌رسیم و در نهایت از 25 میلیارد در جهش بعدی به 37 میلیارد دلار خواهیم رسید؛ این به معنای یک تحول بزرگ در کشور است و باید از همه مهندسین، دست‌اندرکاران، تلاش‌گران و آنهایی که سرمایه‌گذاری می‌کنند و بخش‌های مختلف تشکر و قدردانی کنیم.

امروز دیدیم یک بخش پتروشیمی که افتتاح شد با سرمایه فرهنگیان عزیز بوده و این هم برای ما بسیار خوشحال‌کننده است که به هر حال آنهایی که کارمند هستند و حقوق ثابت دارند، فرهنگیان جای خود دارند به خاطر جایگاه بلند و مقام و منزلتی که دارند؛ اما کل کارمندان دولت به هر حال یک حقوق ثابتی دارند و وقتی بازنشسته می‌شوند، این حقوق ثابت‌ تر و کمتر می‌شود و باید چیزی در کنار آن باشد که در دوران بازنشستگی آن را جبران بکند و این همین صندوق‌هایی است که امروز فعال است و انشاءالله با شرایطی که بورس فراهم می‌کند، صندوق‌های ما و همه بخش‌هایی که امروز سرمایه‌گذاری می‌کنند، می‌تواند فعال‌تر شود.

البته من به بخش‌های دولتی بیشتر خطاب می‌کنم نه بخش خصوصی؛ بخش‌های دولتی بتدریج بعد از سرمایه‌گذاری و به ثمر رساندن، کم کم باید کنار بروند و صاحب سهام باشند؛ یعنی مدیریت این بخشهای اقتصادی را کنار بگذارند و در بورس صاحب سهام شوند و این می‌تواند برای آنها اطمینان‌بخش‌تر و برای آینده فعالیت آنها بهتر باشد.

می‌خواهم در پایان بحث امروز ضمن تبریک به مردم بسیار عزیز و خوب کشورمان به خاطر افتتاح‌‌های امروز؛ که مجموعا یک میلیارد و 600 میلیون دلار افتتاح بود؛ یعنی ارزش آنچه امروز در این سه پروژه افتتاح کردیم، یک میلیارد و 600 میلیون دلار بود و این نشان می‌دهد که در شرایط سخت اقتصادی طرح‌های بسیار بزرگ و مهم را به ثمر می‌رسانیم و افتتاح می‌کنیم و مردم شاهد طرح‌های بسیار زیاد دیگر تا پایان سال خواهند بود.

در عین حال می‌خواهم به خبرنگاران عزیز تبریک بگویم که این ایام به یاد آنها هستیم؛ 17 مرداد یعنی فردا روز خبرنگار است و درود می‌فرستیم به آن خبرنگارانی که جان عزیز خودشان را دادند، شهید شدند یا خبرنگارانی که در این ایامِ کرونا جان خود را از دست دادند و می‌خواهم تشکر کنم از فعالیت همه رسانه‌ها و خبرنگارها به خاطر اینکه برای آگاهی و هوشیاری مردم در بحث کرونا و همچنین برای نشاط مردم تلاش فراوانی را انجام دادند؛ چون از آن طرف دشمنان می‌خواهند از ما نشاط را بگیرند، دشمنان می‌خواهند ما را مایوس کنند.

رسانه‌های داخلی و خبرنگاران عزیز ما یک رسالت بسیار سنگینی دارند و آن ایجاد امید، اعتماد و نشاط یعنی آن سرمایه بزرگ اجتماعی برای جامعه و آینده کشور، است؛ روزهای بسیار سختی را می‌گذرانیم؛ این را اعتراف می‌کنم که فشار دشمنان بر ما بسیار سنگین است؛ در کنار کرونا، تحریم را داریم، در کنار تحریم تحریف را داریم، در کنار تحریف، تهدید را داریم و در کنار همه اینها دشمنانی داریم که در رسانه‌های بیگانه و خارجی می‌خواهند مردم را دلسرد کنند؛ اما به هر حال در برابر همه آنها، امید و اعتماد، ایمان، تلاش، وحدت و هماهنگی را داریم و بحمدالله امروز می‌بینیم قوای کشور، نیروهای مسلح و مردم در سایه هدایت‌های رهبری، شاهد یک وحدت و اتحاد و هماهنگی هستند و در این زمینه رسانه‌ها می‌توانند بسیار نقش داشته باشند؛ خبرنگارها می‌توانند بسیار نقش داشته باشند؛ به آنها تبریک می‌گویم و به وزیر محترم ارتباطات دستور می‌دهم که مثل سال گذشته، امسال هم به مناسبت روز خبرنگار هدیه‌ای تقدیم خبرنگاران شود و مشابه پارسال اینترنت مجانی به عنوان هدیه روز خبرنگار در اختیار آنها گذاشته شود. این روز برای آنها و عید سعید غدیر خم برای همه شیعیان و همه مسلمانان مبارک باشد.

والسلام علیکم و رحمت‌الله و برکاته

تعداد بازدید : ۴,۰۰۱
Loading