135

حوزه های مورد علاقه صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری در حوزه نوآوری

حوزه های مورد علاقه صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری در حوزه نوآوری
(چهارشنبه ۱۵ اَمرداد ۱۳۹۹) ۰۸:۰۰

نوآوری و یادگیری به عنوان دو عامل کلیدی و حیاتی در دستیابی به موفقیت شناخته شده اند.

در صنایع و شرکت های مختلف معیارهای مختلف بسیاری از چشم انداز نوآوری و یادگیری پیشنهاد شده و مورد استفاده قرار گرفته اند، اما یکی از این معیارها در میان تحلیل گران بازار سهام، دانشگاهیان و سایرین مورد پذیرش قرار گرفته است: سهم درصدی درآمد از محصولات و خدمات جدیدی که حاصل از نوآوری و یادگیری است.

دو پروفسور در دانشگاه هاروارد، رابرت اس. کاپلان[1] و دیوید پی. نورتون[2] در یک مطالعه به این نتیجه رسیدند که توانایی شرکت ها در نوآوری، بهبود و یادگیری مستقیما با ارزش آن شرکت مرتبط است (بخشی از یک مفهوم که آنها آن را «کارت ثبت امتیاز متوازن» نامیدند).

این بدان مفهوم است که یک شرکت یا بنگاه اقتصادی و در نگاه کلان یک صنعت- تنها از طریق توانایی برای عرضه محصولات و خدمات جدید، ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان و بهبود کارایی های عملیاتی قادر خواهد بود که وارد بازارهای جدید شود و درآمد و حاشیه سود خود را افزایش دهد. به طور خلاصه، کالاها و خدمات جدید ارزش سهامِ سهامداران را افزایش خواهند داد.

دپارتمان اقتصاد و آمار شورای شیمی آمریکا[3] داده های مربوط به سهم درصدی درآمدهای حاصل از محصولات و خدمات جدید را به عنوان بخشی از مطالعه اقتصادی سالانه اش جمع آوری می کند. تحلیل داده های مذکور حاکی از این است که شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی تخصصی در مقایسه با شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی پایه سهم به نسبت بالاتری دارند. این در حالی است که طی سال های متمادی میزان سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه کاهش یافته است. این داده ها از یک سال به سال دیگر کاملا قابل مقایسه نیستند.

نوآوری تبدیل کردن ایده ها به محصولات و خدمات جدیدی که نیازهای مشتریان فعلی و آتی را برآورده می کند از طریق بکارگیری دانش- یکی از عوامل موفقیت های مالی آتی و ایجاد ارزش است. نوآوری فرصت های تجاری را ایجاد می کند ضمن این که پایه های لازم برای داشتن رشد پایدار و مداوم را فراهم می کند.

نوآوری همچنین می تواند به تبدیل روابط هزینه نسبی منجر شود و مزیت های رقابتی پایدار ایجاد کند. در واقع، نوآوری در قلب صنعت پتروشیمی قرار دارد و به منظور حفظ رشد اقتصادی و بهبود کیفیت و استاندارد زندگی لازم و ضروری است.

حوزه  های اصلی مورد علاقه صنعت پتروشیمی برای سرمایه گذاری در نوآوری

حوزه های اصلی تحقیق و توسعه و نیز توسعه فناوری که به سرعت در بین فعالان و سرمایه گذاران صنعت پتروشیمی جا باز کرده است، شامل موارد زیر می شود:

·         فناوری نانو

·         چاپ سه بعدی

·         متالوسن و سایر کاتالیزورهای تک- سایتی

·         پایداری و بازیافت منابع

·         فناوری های تبدیل

·         فرآیندهای زیستی و کاتالیزورهای زیستی

·         اکسیداسیون مستقیم آلکان ها

·         فرآورش شکست آبی

·         مواد جدید/ بهبودیافته مورد استفاده در کارهای ساختمانی

·         استخراج فلزات کمیاب زمینی (فناوری ها و کاربردها)

·         عایق های پودری، عایق های تشعشعات و عایق های آبی

·         مواد پیشرفته برای بکارگیری در کاربردهای کاراتر (سرامیک، فلزات ماتریسی و غیره)

·         بهبود کارایی انرژی

·         مواد شیمیایی و سایر مواد برای استفاده در میکرو الکترونیک ها ( به عنوان مثال، مواد باتری لیتیوم)

·         فناوری های حلال های پاک کننده جدید

نوآوری در خدمات

نوآوری محدود به محصولات و فرآیندها نمی شود؛ بلکه می تواند شامل مجموعه ای از تلاش ها باشد که منجر به افزایش ارزش می شود. خدمات-بری بسیاری از محصولات در صنعت پتروشیمی در حال افزایش است و نوآوری های مربوط به خدمات به طور روزافزون تبدیل به یکی از مهم ترین انواع نوآوری می شود.

شرکت ها در بسیاری از بخش های صنعت پتروشیمی علاوه بر محصولات شیمیایی و گاهی اوقات به جای آنها- خدمات مدیریتی را به پورتفوی خود اضافه کرده اند. شرکت های تولیدکننده مواد شیمیایی تخصصی و مواد پیشرفته که به دلیل ماهیت خاص شان نیاز به اجزای خدمات فنی گسترده و نمایندگان فروش و خدمات آموزش دیده، مشاوران ورزیده بخش خدمات مشتریان و افراد حرفه ای در بخش سلامت و ایمنی نیروی کار دارند- شاهد افزایش روز افزون نوآوری هستند.

شرکت های فعال در بخش خدمات در نظر دارند خدماتی فراتر از سیستم خدمات سنتی و فنی ارائه دهند و به این منظور از راه حل های خلاقانه استفاده می کنند تا بتوانند در این نوع شرکت ها ارزش افزوده ایجاد کنند.

نوآوری در خدمات در صنایع اتومبیل سازی و لوازم الکترونیکی بیش از سایر صنایع موجود در صنعت پتروشیمی به چشم می خورد. تولیدکنندگان اتومبیل زمانی که به رنگ اتومبیل و ویژگی عایق بودن آن فکر می کنند باید ویژگی های خاصی مانند ویژگی های ضد زنگ زدگی را در نظر بگیرند.

شرکت های اتومبیل سازی به جای اینکه رنگ را به صورت گالنی خریداری کنند، با تولیدکنندگان رنگ ادغام می شوند تا نیازهای آن ها را به صورت کامل برآورده کنند. شرکت های تولیدکننده رنگ نیز معمولا در کارخانه های اتومبیل سازی ادغام می شوند و در همان محل کارخانه کلیه خدمات مربوط به رنگ اتومبیل را ارائه می کنند.

در صنعت لوازم الکترونیکی، خدماتی که اصطلاحا به آنها خدمات «ز گهواره تا مرگ» گفته می شود، به طور قابل توجهی اهمیت پیدا کرده اند.

به عنوان مثال، یک عرضه کننده مواد شیمیایی ممکن است مواد شیمیایی را به یک شرکت تولیدکننده شبه رسانا اجاره دهد تا بتواند فرآیند تولید انواع چیپ را به پایان برساند، به نحوی که شرکت تولیدکننده شبه رسانا مجبور نباشد ضایعات مواد شیمیایی را مدیریت کند.

شرکت های تولید کننده مواد شیمیایی در حال ایفای نقش مشاوره، حل مشکلات و راه حل های عرضه، بهترین اقدامات و ضمانت اجرایی هستند، در حالی که به طور همزمان میزان ضایعات را کاهش داده و هزینه های خود را نیز تعدیل می کنند.

نوآوری در خدمات شیوه جدیدی از تفکر را در صنعت پتروشیمی رواج داده است. ارائه خدمات، به عنوان یک استراتژی متمایز می تواند هزینه های هماهنگی، معاملات و سایر هزینه های تحمیل شده از سوی مشتریان را کاهش دهد.

 بدون تردید این هزینه ها در مقایسه با زمانی که مشتریان خودشان می خواستند دنبال محصولات جدید، خدمات و فعالیت ها (مانند مواد شیمیایی، تجهیزات، تهیه، عملیات، تعمیر و نگهداری، تضمین کیفیت و موجودی) بگردند بسیار کمتر است.

نوآوری در خدمات به مشتریان این امکان را می دهد که بر روی توانمندی های اصلی خودشان تمرکز کنند و باعث افزایش انعطاف پذیری فناوری ها می شود. از نقطه نظر عرضه کنندگان و نوآوران، این نوآوری ها یک سیستم از درآمد و ارزش افزوده های بالاتر ایجاد می کند. نوآوری در خدمات «ارزشِ همه چیز» را به «ارزشِ ایجاد شده توسط همه چیز» تبدیل می کند.

سر

نمودار 1- سهم درآمدهای حاصل از محصولات جدید در صنعت پتروشیمی بین سال های 2008 تا 2018

 

منبع: Bureau of Economic Analysis, ACC


[1] Robert S. Kaplan

[2] David P. Norton

[3] ACC’s Economics and Statistics department

تعداد بازدید : ۲,۹۳۹