شماره 41

سبک زندگی شادبودن

سبک زندگی شادبودن
(چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹) ۰۹:۰۰

خوشحالی فراتر از یک حس خوب و یا یک صورتک زرد خندان است. شادمانی حس لذت بردن تمام و کمال از زندگی‌ و میل به استفاده‌ی بهینه از لحظه‌ لحظه‌ی آن است. شادمانی «چاشنی اسرار‌آمیزی» است که به ما کمک می‌کند بهترین باشیم و به بهترین وجه عمل کنیم.

محققان پی‌برده‌اند که نیمی از شادی به چیزهایی وابسته است که ما قادر به کنترل آنها هستیم. این خبر بسیار خوبی است، زیرا به معنای آن است که همه ‌می‌توانند خوشحال‌تر باشند.  اگر شادی دغدغه امروز شماست بخش بزرگی از میزان شادی ما به طرز تفکر، عادت‌ها و سبک زندگی‌مان بستگی دارد. با آموختن مؤلفه‌های کلیدیِ شادی، می‌توانیم آنها را به کار بگیریم تا زندگی شادتری داشته باشیم.

چرا شادی مهم است؟

آدم‌های شاد موفق‌تر هستند.
آدم‌های شاد بهتر می‌توانند هدف‌های خود را دنبال کرده و به آنها برسند.
آدم‌های شاد سالم‌تر هستند.
آدم‌های شاد عمر طولانی‌تری دارند.
آدم‌های شاد روابط بهتری دارند.
آدم‌های شاد بهتر یاد می‌گیرند.

مؤلفه‌های یک زندگی شاد

  متخصصان این حوزه پی‌برده‌اند که یک سری عناصر کلیدی وجود دارد که می‌تواند باعث افزایش خوشحالی مردم شود. این عناصر عبارتند از:احساسات مثبت خوشحالی. قدرشناسی. عشق. شگفتی. خوشی. بازیگوشی. شوخی. الهام. شفقت. امید. خلاقیت. علاقه. هیجان. لذت. آرامش. بیایید اعتراف کنیم: همه‌ی ما دوست داریم چنین احساساتی را تجربه کنیم.
آدم‌هایِ زندگی ما مهم هستند. روابط خوب یکی از بهترین راه‌ها برای بهره‌مندی از شادمانی و سلامتی است.آموختن مهارت‌های عاطفی خاصی می‌تواند به ما کمک کند روابط خوبی ایجاد و آنها را حفظ کنیم. هنگامی که افرادی در زندگی ما هستند که همیشه می‌توانیم روی‌ آنها حساب کنیم، همان طور که آنها روی ما حساب می‌کنند، به انسان‌هایی قوی‌تر، کاردان‌تر و موفق‌تر تبدیل می‌شویم.

در اینجا برخی از مهارت‌هایی را معرفی می‌کنیم که به ما در ایجاد روابط خوب کمک می‌کنند:

یاد بگیریم چگونه احساسات خود را درک و آنها را بیان کنیم.
از همدردی و یک‌دلی برای درک احساسات طرف مقابل استفاده کنیم.
مهربان باشیم.
حق‌شناسی خود را ابراز کنیم.
برای گفتن اینکه چه می‌خواهیم و یا به چه چیزی نیاز داریم، اعتماد به نفس‌مان را تقویت کنیم.

پیدا کردن معنا و هدف زندگی

زندگی‌ ما می‌تواند پر از فعالیت‌های روزمره و مسئولیت‌ها باشد. خیلی از ما‌ چند کار را به طور هم‌زمان‌ انجام می‌دهیم تا بلکه جلو بیفتیم و دائما به جای بعدی‌ای که باید آنجا باشیم فکر می‌کنیم. ولی بیایید کمی ترمز کنیم و به کاری که در حال انجام آن هستیم و دلیلی که آن را انجام می‌دهیم فکر کنیم. این همان چیزی است که شادی را می‌سازد.

واقعا چگونه شاد زندگی کنیم

برای آندسته از شما که دوست دارید از یکنواختی همیشگی نجات پیدا کنید، در زیر چندپیشنهاد ساده آورده‌ایم که کمکتان می‌کند استفاده بیشتری از زندگیتان ببرید.

قدردان آدم‌ها و چیزهای خوب در زندگیتان باشید

از اطرافیانتان قدردانی کنید و خیلی زود خواهید دید که افراد بیشتری دورتان را می‌گیرند. قدردان زندگی باشید و خیلی زود متوجه می‌شوید که چیزهای بیشتری برای زندگی کردن در اختیار دارید.

حرف‌های منفی دیگران را نادیده بگیرید


شما هیچ کنترلی روی حرف‌های دیگران ندارید؛ اما کنترل اینکه به آنها اجازه بدهید این حرفها را به شما بزنند یا نه دست خودتان است. شما می‌توانید حرف‌های مسموم آنها را رد کنید تا به قلب و فکرتان آسیب نرسانند.

کسانیکه اذیتتان کرده‌اند را ببخشید

اینکه دیگران را ببخشید به این معنی نیست که باز به آنها اعتماد کنید. فقط نباید وقتتان را برای متنفر شدن از کسانی که اذیتتان کرده‌اند تلف کنید چون باید حسابی مشغول دوست داشتن کسانی باشید که دوستتان دارند.
اولین کسی که عذرخواهی می‌کند همیشه شجاع‌ترین است. و اولین کسی که می‌بخشد قوی‌ترین است. اولین کسی که می‌گذرد و از ناملایمات عبور می‌کند، شادترین است. پس شجاع باشید، قوی باشید و شاد. آزاد زندگی کنید.

همان کسی باشید که واقعاً هستید

اگر آنقدر خوش‌شانس باشید که چیزی داشته باشید که شما را از دیگران متمایز کند، به هیچ وجه آن را تغییر ندهید. خاص بودن باارزش است.
در این دنیای دیوانه که سعی دارد شما را مثل بقیه کند، جرات این را پیدا کنید که خودِ فوق‌العاده‌تان باشید. و اگر بخاطر متفاوت بودن بقیه به شما خندیدند، شما هم بخاطر یکسان بودن به آنها بخندید.

به ندای درونیتان گوش دهید

همان کاری را بکنید که ته قلبتان مطمئن هستید درست است. راه، راه خودتان است. ممکن است بقیه در این مسیر با شما همراه شوند اما هیچکس نمی‌تواند این راه را بجای شما بپیماید. و یادتان نرود که قدردان همه روزهای زندگیتان باشید.
روزهای خوب شما را غرق در خوشبختی می‌کنند و روزهای بد تجربه‌تان را بالا می‌برند و بدترین روزها بهترین درس‌ها را به شما می‌دهند.

از هرچه زندگی برایتان پیش می‌آورد لذت ببرید

بعضی‌وقت‌ها باید دست از نگران بودن، تعجب کردن، شک کردن بردارید و ایمان داشته باشید که همه چیز خوب پیش خواهد رفت. به سردرگمی‌هایتان بخندید، هوشیارانه در زمان حال زندگی کنید و از هر چه که زندگی برایتان پیش می‌آورد لذت ببرید.

روابطتان را هوشمندانه انتخاب کنید

روابط باید عاقلانه انتخاب شوند. برای عشق ورزیدن عجله نکنید. آنقدر صبر کنید تا بالاخره عشقتان را پیدا کنید. اجازه ندهید تنهایی شما را به آغوش کسی بیندازد که می‌دانید به شما تعلق ندارد. زمانی عاشق شوید که آمادگی آن را داشته باشید، نه وقتی که تنها هستید. یک رابطه خوب ارزش صبر کردن را دارد.

کسانی که دوستتان دارند را بشناسید

به‌یادماندنی‌ترین افراد زندگی شما کسانی خواهند بود که زمانی دوستتان داشته‌اند که چندان دوست‌داشتنی نبوده‌اید. به این افراد در زندیگیتان خوب دقت کنید و شما هم دوستشان داشته باشید، حتی وقتی چندان دوست‌داشتنی رفتار نمی‌کنند.

خودتان را هم دوست داشته باشید

اگر می‌توانید بچه‌ها را با وجود شلوغی‌هایی که می‌کنند دوست داشته باشید؛ اگر می‌توانید مادرتان را باوجود غرغرهایی که می‌کند دوست داشته باشید؛ اگر می‌توانید خواهر و برادرتان را بااینکه هیچوقت به حرفتان گوش نمی‌دهد دوست داشته باشید؛ اگر می‌توانید دوستتان را بااینکه فراموش می‌کند چیزهایی که قرض گرفته را پس بدهد دوست داشته باشید؛ در این صورت می‌دانید چطور می‌توان آدم‌هایی که کامل نیستند را دوست داشت. پس مطمئناً می‌توانید خودتان را هم دوست بدارید.

کارهای بکنید که در آینده از خودتان متشکر باشید

کارهایی که هر روز انجام می‌دهید مهمتر از کارهایی است که هرازگاهی انجام می‌دهید. آنچه امروز انجام می‌دهید مهم است چون یک روز از زندگیتان را به ازای آن می‌دهید. سعی کنید کاری باشد که ارزش آن را داشته باشد.

بخاطر همه مشکلاتی که ندارید، متشکر باشید

پولدار شدن دو صورت دارد: اینکه هر چه بخواهید داشته باشید و دیگری اینکه به آنچه که دارید راضی باشید. همین حالا قدردان همه چیز باشید و مطمئن باشید که با این روش از هر لحظه از زندگیتان لذت خواهید برد.
خوشبختی زمانی می‌آید که دست از شکایت کردن درمورد مشکلاتی که داریم برداریم و بخاطر همه مشکلاتی که نداریم شکرگزار باشیم. و به خاطر داشته باشید، برای به دست آوردن روزهای خوب، باید با روزهای بد زندگی بجنگید.

برای تفریح کردن وقت کافی بگذارید

گاهی اوقات لازم است که چند قدم عقب بروید تا به همه چیز خوب نگاه کنید. هیچوقت نگذارید زندگیتان آنقدر با کار مشغول شود، ذهنتان آنقدر درگیر نگرانی شود، قلبتان آنقدر انباشته از ناراحتی‌ها و کینه‌های قدیمی شود که هیچ جایی برای تفریح کردن و لذت بردن نداشته باشید.

از کوچکترین چیزهای زندگی لذت ببرید


بهترین چیزهای زندگی رایگان هستند. می‌توانید از ساده‌ترین لجظات زندگی نهایت لذت و شادی را ببرید. تماشای غروب آفتاب یا وقت گذراندن با یکی از اعضای خانواده و هزاران لذت کوچک دیگر رایگان در اختیار شماست. از آنها لذت ببرید چون ممکن است یک روز که به عقب نگاه کنید متوجه شوید که چیزهای بزرگی بوده‌اند.

این واقعیت را بپذیرید که گذشته امروز نیست


اجازه ندهید گذشته حال و آینده شما را بدزدد. شاید به کارهایی که در گذشته کردید مفتخر نباشید اما اشکالی ندارد. گذشته گذشته است و قابل تغییر، قابل فراموشی یا پاک کردن از زندگیتان نیست.
فقط باید آن را قبول کرد. همه ما دچار اشتباه می‌شویم، همه ما دچار مشکل می‌شویم و گاهی افسوس اتفاقات مختلف در گذشته‌مان را می‌خوریم. اما شما اشتباهاتتان نیستید، مشکلاتتان هم نیستید، و الان با قدرت شکل دادن به زمان حال و آینده‌تان اینجایید.

تصمیم بگیرید که بیشتر بخندید

مانند زمانی که برای سالم غذاخوردن و نوشیدن آب بیشتر برنامه ریزی می کنید تصمیم بگیرید که بیشتر بخندید و با خودتان بگویید: من تصمیم می گیرم بیشتر بخندم.

1.هر روز حداقل یکبار بخندید و حتی برنامه ریزی کنید که در محل کار زمان هایی که به استراحت اختصاص داده اید را بخندید.

2. همیشه لبخند بزنید

مطالعات نشان داده که لبخند زدن مانند خندیدن مزایای زیادی دارد، هنگامی که شما لبخند می زنید بدن فکر می کند که شما در حال خندیدن هستید و در نتیجه شما شادتر می شوید.

می توانید یک دلیل برای اینکه به شما یادآوری کند لبخند بزنید برای خود در نظر بگیرید به عنوان مثال هر وقت می خواهید چای یا قهوه بنوشید لبخند بزنید.

از این به بعد سعی کنید در برخورد با افراد لبخند بزنید تا هم زیباتر به نظر برسید و هم شادتر شوید.

3. نگران صدای خنده خود نباشید

در جمع خانواده در میان دوستان خود از خندیدن با صدای بلند خجالت نکشید، اگر دوستانی دارید که شما را بابت صدای خنده تان سرزنش می کنند پس دوستان جدید پیدا کنید.

4. جوک، لطیفه و کتاب های خنده دار بخوانید

اغلب به ما توصیه می شود که اگر می خواهید بیشتر بخندید بهتر است جوک، لطیفه و کتاب های طنز و خنده دار را بخوانید.

5. کمدین ها را دنبال کنید

کمدین مورد علاقه خود را انتخاب کنید و برنامه های طنز او را از طریق شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

6. برنامه ی طنز تلویزیونی را دنبال کنید

نمی خواهم به شما بگویم که تلویزیون تماشا کنید اما می توانید زمان هایی را به تماشای برنامه ی طنز مورد علاقه ی خود در تلویزیون اختصاص دهید.

تماشای فیلم ها و برنامه های تلویزیونی خنده دار می تواند برای درمان افسردگی و درمان بیماری ها مفید باشد.

عکس سلفی بگیرید

یک مطالعه در سال 2016 نشان می دهد که سلفی گرفتن در واقع اعتماد به نفس افراد را افزایش می دهد و آن ها را خوشحال تر و شادتر می کند.

انتظارات خود را پایین بیاورید

اگر توقع زیاد از خودتان و دیگران داشته باشید ممکن است نرسیدن به آن ها موجب نا امیدی شما شود، انتظارات خود را کاهش دهید تا زندگی شادتری داشته باشید.

نقل قول های خنده دار را یادداشت کنید

یک دفترچه بردارید و نقل قول های خنده دار که از کسی می شنوید و یا در جایی می خوانید بنویسید و هر چند وقت یکبار به آن ها سر بزنید و بخندید.

موفقیت های کوچک را جشن بگیرید

مطالعات نشان داده زمانیکه موفقیت های کوچک و بی اهمیت را جشن می گیرید روحیه شما تقویت شده و بیشتر احساس شادی در زندگی دارید.

خاطرات شاد خود را فراموش نکنید

تحقیقات نشان می دهد یادآوری خاطرات شاد قدیمی می تواند باعث افزایش احساس شادی در افراد شود.

تعداد بازدید : ۳,۹۳۹