شبکه یوتیلیتی پتروشیمی‌ها پایدار شد

چراغ تولید در قطب پتروشیمی ایران خاموش نمی‌شود

چراغ تولید در قطب پتروشیمی ایران خاموش نمی‌شود
(شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۷) ۱۲:۵۶

با بهره برداری رسمی از فاز اول پتروشیمی دماوند توسط رئیس جمهور و اتصال این مجتمع به پتروشیمی مبین، ریسک کاهش و توقف تولید مجتمع های پتروشیمی به دلیل نبود سرویس‌های جانبی به ویژه گاز و برق در روزهای سخت تحریم کاهش یافت.

به گزارش نیپنا، کاهش ریسک و هزینه تولید مهمترین برگ برنده عبور از تحریم‌ها برای صنایع پتروشیمی ایران خواهد بود و درست در روزهای آغاز اعمال فشارها و محدودیت‌های غیر قانونی آمریکا، یکی از مهمترین و استراتژیک ترین طرح‌های صنعت پتروشیمی ایران توسط رئیس جمهور در مدار بهره برداری قرار گرفت.
در طول بیش از دو دهه گذشته تاکنون، شرکت ملی صنایع پتروشیمی به نمایندگی از دولت با هدف کاهش هزینه های سرمایه گذاری در ساخت طرح‌های پتروشیمی عسلویه و ماهشهر، طراحی، ساخت و راه اندازی یوتیلیتی‌های متمرکز با هدف تامین سرویس های جانبی صنایع پتروشیمی شامل برق، بخار، اکسیژن، نیتروژن، انواع آب های صنعتی، بهداشتی و ... در قالب مجتمع‌های پتروشیمی فجر در منطقه ماهشهر و مبین در منطقه عسلویه را در دستور کار قرار داد.
با بهره برداری از فازهای جدید پارس جنوبی و افزایش ظرفیت تولید و تامین انواع خوراک گازی صنایع پتروشیمی شامل اتان، متان، پروپان، بوتان، میعانات گازی و ... برنامه ریزی برای ایجاد فاز دوم طرح های پتروشیمی آغاز شد و در راستای این سیاست کلان مجوزهایی برای احداث و بهره برداری از طرح های جدید پتروشیمی در عسلویه هم صادر شده است.
در شرایط فعلی از پتروشیمی کاویان، مروارید، مهر، پارک استایرن شامل ABS پتروشیمی جم، پتروشیمی صدف، پلی استایرن تخت جمشید و انتخاب، مرجان، طرح‌های جدید متانولی همچون آپادانا خلیج فارس، سبلان، دنا، کیمیا پارس خاورمیانه ، دی پلیمر آرین، آرمان، اوره و آمونیاک هنگام، پلی استایرن کیمیا صنایع دالاهو و ... به عنوان مهمترین طرح ها و مجتمع های پتروشیمی فاز دوم صنایع پتروشیمی عسلویه می توان نام برد.
همزمان با شتاب در ساخت و بهره برداری از طرح های جدید پتروشیمی در فاز دوم عسلویه، ساخت دومین یوتیلیتی متمرکز در بزرگترین هاب تولید گاز و پتروشیمی ایران به یکی از برنامه های اولویت دار شرکت ملی صنایع پتروشیمی تبدیل شد که هفته گذشته فاز اول طرح پتروشیمی دماوند با هدف تولید حدود 648 مگاوات برق و 780 تن بخار با سرمایه گذاری حدود 305 میلیون یورویی به صورت رسمی افتتاح شد.
بهره برداری از فاز اول پتروشیمی دماوند ضمن افزایش ظرفیت تولید برق و بخار مورد نیاز صنایع پتروشیمی یک مزیت دیگر برای مجتمع های پتروشیمی ایران در عسلویه به همراه دارد، به طوری که با اتصال و رینگ شدن دو مجتمع پتروشیمی دماوند و مبین، ریسک توقف و یا کاهش تولید محصولات در مجتمع های فاز یک و دوم عسلویه به شدت کاهش می یابد.
بر این اساس در کنار ظرفیت سازی برای ارائه انواع سرویس های جانبی مورد نیاز صنایع پتروشیمی با اتصال این دو مجتمع پتروشیمی عملا امکان تبادل برق، بخار، نیتروژن، اکسیژن، گاز و ... فراهم می شود که با این اتصال عملا در صورت وقوع هرگونه حادثه و یا توقف فعالیت در این دو پتروشیمی امکان تامین نیاز سایر مجتمع های پتروشیمی فاز یک و دو عسلویه فراهم می شود.
«محمدرضاسمیعی» هفته گذشته و در نشستی خبری درباره اتصال پتروشیمی مبین و دماوند با هدف کاهش ریسک توقف و یا کاهش ارائه سرویس های جانبی به صنایع پتروشیمی مستقر در عسلویه، گفت: هم اکنون با ساخت خط انتقال آب، برق، گاز، بخار و ... امکان تبادل و انتقال سرویس های مختلف مورد نیاز پتروشیمی ها فراهم شده است.
مدیرعامل شرکت پتروشیمی دماوند با اشاره به ظرفیت سازی برای انتقال 100 مگاوات برق از احداث خط لوله ای به منظور انتقال روزانه تا سقف 300 هزار مترمکعب گاز خبر داد و افزود: علاوه بر این خطوط تبادل نیتروژن، اکسیژن و انواع آب های صنعتی هم بین دو مجتمع پتروشیمی در حال اجرا است.
از سوی دیگر، به منظور کاهش بیشتر ریسک تولید در صنایع پتروشیمی عسلویه علاوه بر ایجاد رینگ و شبکه انتقال بین پتروشیمی دماوند و مبین، زمینه اتصال پتروشیمی دماوند به شبکه سراسری گاز و برق هم فراهم شده و اجرای طرح اتصال این مجتمع پتروشیمی به شبکه 132 کیلوولتی عسلویه هم از پیشرفتی حدود 60 درصدی برخوردار است.
بهره برداری از فاز اول پتروشیمی دماوند هر چند منجر به افزایش ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در کشور نشده است اما عملا با بهره برداری از فاز اولین مجتمع پتروشیمیایی و اتصال شبکه های گاز، بخار و برق آن به پتروشیمی مبین یک گام بلند برای توسعه زیرساخت های تولید در صنعت پتروشیمی برداشته شد و قطعا کاهش ریسک توقف تولید در صنایع پتروشیمی عسلویه آن هم در روزهای بازگشت تحریم های غیرقانونی را باید به فال نیک گرفت.

محمد علی زمانخانی

تعداد بازدید : ۳,۰۸۲