ناصر نجاریان، مدیرعامل شرکت دانش بنیان ویراتک برتر فارس و عضو انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان تجهیزات پلیمری در حاشیه آخرین روز برگزاری نوزدهمین نمایشگاه ایرانپلاست اظهار کرد: مجموعه ویراتک در سال ۱۴۰۰ تاسیس شده و عمدتاً شامل دانشجویان صنعتی حوزه استان سمنان و به ویژه دانشگاه صنعتی شاهرود بوده است. این شرکت ظرف کمتر از پنج سال از تاسیس خود به نقطهای رسید که ما امروزه به همراه چهار شرکت دولتی و یک شرکت خصوصی دیگر در قالب یک هیات متشکل از شش مجموعه برای نمایشگاهی در آلمان معرفی شدیم و در نمایشگاه تولیدکنندگان برتر از رئیس جمهور پزشکیان و وزیر صمت جایزه دریافت کردیم. قاعدتا در چنین نمایشگاههایی برندهایی مثل ما بیشتر دیده میشوند و میتوانیم برای برندینگ از آن استفاده کنیم.
وی افزود: ما در دو حوزه ساخت قالبهای تزریق پلاستیک و قالبهای تزریق نازک برای ظروف یکبار مصرف کار میکنیم. حوزه دیگر طراحی و ساخت ماشین و رباتهای تزریقکننده در صنایع پلیمری و پلاستیکی است که در این حوزه نیز اخیراً پیش رفته و توانستیم در همان سال اول به درجه دانش بنیان نائل شویم. سامانههای مدیریت تولید و مانیتورینگ را نیز اخیراً تولید کردیم که شامل سخت افزارها و نرم افزارهای نصب شونده روی دستگاهها است که باعث میشود تولیدکننده اطلاعات دستگاهها را به صورت برخط داشته باشد. اکنون ما به عنوان شرکتی که با سه نفر نیرو شروع کردیم، به نقطهای رسیدیم که امروزه ۶۰ نفر نیروی مستقیم شاغل داریم و گروه زیادی را نیز به صورت غیرمستقیم شاغل کردیم.
عضو هیات مدیره انجمن صنفی کارفرماییی تولیدکنندگان تجهیزات ساخت پلیمری با اشاره به این نکته که در هر چهار دوره پایانی نمایشگاه ایران پلاست از سوی شرکت ویرا حضور به عمل آمده است، گفت: ما از زمان تاسیس هرسال در ایرانپلاست حضور فعال داشتیم. ما به عنوان مجموعهای که هر سال افزایش چهاربرابری فروش داریم و اکنون برای محصول هوش مصنوعی شرکت درحال اخذ مجوز دانش بنیان هستیم، به چنین فضاهایی برای معرفی و برندینگ نیاز داشتیم. ما همهساله در سالنی که انجمن صنفی کارفرمایان ماشین ساز تجهیزات پلیمری فعال هستند، حضور داریم.
نجاریان تصریح کرد: قطعا حضور در نمایشگاه ایران پلاست که بزرگترین رویداد صنعت پلاستیک ایران محسوب میشود، اهمیت ویژهای برای شناسایی دستاوردها و پیشرفتهای شرکتمان دارد. دست کم برای بازار داخل ایران، اهمیت ویژهای در این حوزه دارد و ما نیز شرکت جوانی هستیم که باوجود سابقه صادرات محصول، تمرکزمان بر بازار داخل است. ضمن اینکه سالن ۳۸ یکی از بهترین سالنهای نمایشگاه است که به ماشین سازان داخلی اختصاص یافته است. حضور در این سالن باعث ارتباط بیشتر با مشتریان شرکت شده است.
وی افزود: در حوزه خارجی البته مشکلاتی وجود دارد که همه از آن آگاه هستند. ما سابقه فروش به کشور عمان را داشتیم اما اگر به نمایشگاههای عرب پلاست در عربستان سعودی و نمایشگاه اوراسیاپلاست که در ترکیه برگزار میشود، نگاه بیشتری بکنیم، درک خواهیم کرد که حضور مخاطب و شرکتکننده خارجی باید در چه سطحی باشد. حجم مخاطب و بازدیدکننده خارجی اعتبار نمایشگاه را زیاد میکند که به نظر باید در این حوزه چالشهای پایهای حل شود تا بتوانیم از هیاتهای تجاری افغانستانی و عراقی موجود در نمایشگاههای دورههای اخیر فراتر رویم.