وزیر نفت خطاب به مدیران نفتی:

با همین قدرت به کارتان ادامه دهید، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنم

با همین قدرت به کارتان ادامه دهید، از هیچ کمکی دریغ نمی‌کنم
(شنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۸) ۱۰:۲۴

وزیر نفت خطاب به مدیران شرکت‌های نفتی حاضر در ستاد هماهنگی و پشتیبانی نفت گفت: با همین قدرت به کارتان ادامه دهید؛ من هم از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اهواز، بیژن زنگنه باحضور خود در اهواز پس از استماع گزارش از سوی مدیران شرکت‌های حاضر در  ستاد هماهنگی و پشتیبانی مدیریت بحران شرکت ملی نفت ایران گفت: در آغاز سال نو رنج و غم زیادی به جمعی از هموطنان ما در مناطق مختلف کشور از جمله بخش‌هایی از خوزستان وارد شد که همه باید خود را در این غم و رنج شریک بدانیم و شریک هستیم، به‌ویژه در خوزستان و صنعت نفت.

وی با قدردانی از فعالیت‌های شرکت‌های مختلف صنعت نفت از جمله شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، شرکت ملی گاز، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت خطوط لوله و مخابرات نفت، شرکت ملی حفاری، شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) تصریح کرد: واقعیت این است که باید طوری رفتار کنیم تا مردم بدانند در غم و دردشان شریک هستیم و همین روند دنبال‌شده را ادامه دهیم.

تحت مدیریت واحد استان خوزستان هستیم

وزیر نفت با تاکید بر ضرورت همراهی و همدردی با مردم گفت: همدردی همیشه به معنای پول خرج کردن نیست. مردم باید احساس کنند همراهشان هستیم و ما را همراه خود بدانند. در متنی که خطاب به شرکت‌ها در زمینه سیل نوشتم هیچ اشاره‌ای به تاسیسات نفت نداشتم و  تاکید کردم هوای هموطنان را داشته باشید و درد و رنج شان را کاهش دهید.

زنگنه گفت: هر چه غیر از مرگ چاره دارد؛ الحمدالله آسیب جانی کم بوده که این موضوع بسیار مهم است، بقیه آسیب‌ها را هم که دولت در حد توانایی‌اش کمک می‌کند تا درد و رنج مردم کمتر شود، ما نیز تحت مدیریت واحد استان کمک می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه از روز چهارشنبه (21 فروردین‌ماه) دکتر زبیدی نماینده دکتر مسعود کرباسیان و نماینده ویژه بنده در اهواز مستقر شده است، تاکید کرد: مردم باید احساس کنند حواسمان هست؛ آنچه بد است احساس فراموش شدن است و نباید اینگونه باشد؛ ما هم پای کار هستیم و تا آخر ایستاده‌ایم. همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند کارهای زیادی برای کاهش آلام مردم سیل زده باقی مانده است.

اگر سدها نبودند، مشکلاتمان بیشتر بود

وزیر نفت با بیان اینکه من ۶۰ سال سن دارم و چنین سیلی را در خوزستان و هیچ جای کشور به خاطر ندارم که ۲۰ استان همزمان درگیر سیل باشند، تصریح کرد: سیل در خوزستان هنوز تمام نشده و یک موج رفته و موج‌های دیگری ممکن است باشد؛ باید آماده باشیم و حضور داشته باشیم که خسارت به کمترین حد برسد.

وی به سدهای موجود در استان خوزستان که عملیات اجرایی بسیاری از آنها در زمان مرحوم‌ آقای هاشمی آغاز شد، اشاره کرد و با بیان اینکه اگر این سدها نبود مشکلات بیشتری را شاهد بودیم، افزود: در این مرحله باید تلاش‌ها برای کمک‌ به مردم و کاهش درد و رنج آنها و همچنین آسیب‌ها باشد تا ان‌شاءالله به عنوان یک پیکره واحده این شرایط را پشت سر بگذاریم و دوباره سرافراز بتوانیم کارهایمان را انجام دهیم.

خشکاندن هور جنایت بشری است

زنگنه در زمینه تالاب هورالعظیم هم یادآور شد: در نخستین روزهایی که در این دوره به وزارت نفت آمدم، جلسه‌ای بود که می‌گفتند می‌خواهیم هور را خشک کنیم که پاسخ دادم این جنایت بشری است، من از ابتدا مخالف دستکاری در اکوسیستم هورالعظیم بودم و اعلام کردم هیچ منابعی برای این کار اختصاص نخواهم داد و هور باید به شرایط اولیه بازگردد.

وی ادامه داد: چگونه در خلیج فارس کار می‌کنیم و جکت با ارتفاع ۱۰۰ متری می‌زنیم؟ در هور هم لازم باشد (حالا لازم نیست) چهار پایه و سکو می‌زنیم، من هور را خشک نمی‌کنم، کاری کنم که مردم‌ یک عمر لعنتم کنند؟ اکنون نیز به هیچ عنوان جلوی زندگی طبیعی و جریان چرخه آزاد طبیعت را نمی‌گیریم، برنامه ما هم نبوده و نیست و نفت چنین اراده‌ای نداشته و نخواهد داشت، ما باید با طبیعت زندگی کنیم و دربا آن سازگار باشیم.

درد خوزستان، درد ایران

وزیر نفت با بیان اینکه یکسری دشمن داریم، همان‌هایی که می‌گویند سپاه تروریست است، ادامه داد: اکنون برخی به زبان فارسی می‌نویسند، فکر نکنید هر که به زبان فارسی حرف می‌زند ایرانی است؛ خیر، این‌ها ضد بشر هستند، این‌ها همان اسرائیلی‌ها هستند، همان‌هایی که مخالف ما هستند.

زنگنه تصریح کرد: متاسفانه برخی دوستان ما هم متوجه نمی‌شوند و اینها را بازنشر می‌کنند و ابزار دست دشمنان ایران و دشمن یکپارچگی می‌شوند. می‌گویند به دلیل اینکه عرب هستند ‌رسیدگی نمی‌شود، چنین چیزی به هیچ‌وجه در مخیله هیچ یک از مسئولان نظام نیست.

وی با بیان اینکه بخشی از بدن ایران به درد آمده و تمام ایران در درد و رنج است، تاکید کرد: با همین قدرت به کار ادامه دهید. من هم از هیچ کمکی دریغ نخواهم کرد. تولید را هر جا لازم شد برای کارهای زیست محیطی تعطیل کنید، نباید بگذاریم به محیط زیست آسیب رسد.

تاسیسات فرسوده نفتی با چنگ و دندان اداره می‌شود

وزیر نفت برای چندمین بار بر ضرورت نوسازی تاسیسات فرسوده صنعت نفت تاکید و گفت: همکاران ما با چنگ و دندان این تاسیسات را اداره می کنند که از آنان سپاسگزارم.

به گزارش خبرنگار اعزامی شانا به اهواز، بیژن زنگنه در نشست با نمایندگان استان خوزستان با بیان اینکه بزودی نامه ای به مقامات کشور یا رئیس جمهوری درباره تجاوز به حریم خطوط لوله خواهم نوشت، تصریح کرد: تجاوزی که به حریم و بستر رودخانه‌ها شده است (هر چه در این زمینه سرو صدا شده کسی به آن توجهی نکرده است) به طریق بیشتری در خطوط لوله هم در حال تکرار است که فاجعه است.

وی با اشاره به اینکه اهواز پر از خط لوله است و هیچ جایی مانند اهواز در خطر نیست و از فکر کردن به این موضوع شبها خواب ندارم، یادآور شد: بارها در مجلس و از تریبون‌های مختلف اعلام کردم که تاسیسات صنعت نفت فرسوده است و همکاران ما در مناطق نفت‌خیز با چنگ و دندان آن را اداره می کنند. من از آنان سپاسگزارم.

زنگنه با بیان اینکه همه امکانات صنعت نفت در اختیار استان خوزستان است و از آن مضایقه ای ندارم، تاکید کرد: هم اکنون ۶۰۰ دستگاه سنگین شرکت‌های نفتی در این استان در حال فعالیت است و امکانات لجستیک دیگری نداریم، برای تامین تجهیزات از هیچ کمک مالی دریغ نمی کنیم و به‌سرعت آن را تامین خواهیم کرد.

اصرار رئیس جمهوری به تسریع در پرداخت خسارت

وزیر نفت درباره پرداخت خسارت به سیل‌زدگان که دغدغه یکی از نمایندگان هم بود، توضیح داد: به‌طور حتم این موضوع را پیگیری خواهم کرد و معتقدم باید هر چه زودتر انجام شود و در دولت هم از این موضوع حمایت می‌کنم، آقای رئیس جمهوری هم اصرار به تسریع در پرداخت خسارت دارد.

زنگنه با بیان اینکه من با اختصاص بخشی از درآمد نفت به سیل استان خوزستان موافقم، اما بعید است مجلس شورای اسلامی به آن رای دهد، گفت: مقام معظم رهبری با در خواست رئیس جمهوری مبنی بر برداشت مبلغی از صندوق توسعه ملی برای مناطق سیل‌زده موافقت کرده است.

خسارت ۱۰۰۰ میلیارد تومانی سیل به تاسیسات صنعت نفت

وزیر نفت با بیان اینکه بر اساس برآوردهای اجمالی، سیل، هزار میلیارد تومان به تاسیسات صنعت نفت خسارت زده است، درباره تالاب هورالعظیم هم توضیح داد: ما کاملا همراه مردم بوده و هستیم و تابع تصمیم‌های ستاد مدیریت بحران استان خوزستان خواهیم بود.

وی با بیان اینکه من همیشه یک اصل دارم و اینکه با مردم مناطق عملیاتی یک یا دو سال نمی‌خواهیم زندگی کنیم بلکه به اندازه یک تاریخ می‌خواهیم زندگی کنیم و جدا از آنها نیستیم، تاکید کرد: این خیانت است که سیل را به جای دیگری هدایت کنیم که مردم خسارت ببینند، اعلام این موضوع یک شیطنت است که از سوی دشمنان طراحی شده است.

زنگنه درباره همکاری صنعت نفت پس از سیل که از سوی یکی از نمایندگان  مجلس شورای اسلامی مطرح شد هم پاسخ داد: ‌به‌طور حتم در این زمینه نقش خواهیم داشت و همکاری خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه از حدود ۳۰ هزار روستایی که از نعمت گاز برخوردارند، گاز هیچ روستایی به دلیل سیل قطع نشده است، یادآور شد: خط لوله اتیلن غرب تا یک ماه  آینده راه‌اندازی می شود.

وزیر نفت با تاکید بر اینکه ما در خدمت خوزستان هستیم، گفت: خوزستان خانه ماست و همیشه باید آباد باشد، امیدوارم به برکت این روزهای عزیز مردم از این وضع نجات  یباند، خسارت جبران شدنی است، جان است که جبران نمی‌شود.

وی با بیان اینکه موضوع محیط زیست برای ما اهمیت بسیار زیادی دارد، گفت: اعلام کردم اگر خطر زیست محیطی احساس کردید فوری فعالیت تولید در چاه‌ها رامتوقف کنید، حتی خطوط لوله‌ را از نفت خالی و آب بزنید که در صورت پارگی خط لوله با فاجعه زیست محیطی روبه‌رو نشویم.

زنگنه با تاکید بر کمک به مردم گفت: پارسال با کمک به جوانان دشت آزادگان کلاس کنکور گذاشتیم که تعداد بیشتری قبول شدند؛ امسال شاهدیم که زندگی آنها از هم پاشیده شده و کنکور و درس و خانه و آرامشی وجود ندارد؛ باید کمک کنیم تا سختی مردم کاهش یابد.

صنعت نفت در جهت تصمیم‌گیری ستاد مدیریت بحران عمل می‌کند

به گزارش خبرنگار شانا، بیژن زنگنهپس از نشست با جمعی از نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مدیران صنعت نفت که در کمک‌رسانی به سیل‌زدگان فعال هستند، در جمع خبرنگاران گفت: در این نشست نمایندگان به اقتضای مسئولیت‌هایی که به‌طور قانونی عهده‌دار هستند، مشکلات و درخواست‌های خود را از صنعت نفت مطرح کردند.

وی درباره تصمیم‌هایی که در این نشست گرفته شد، افزود: ما این قول را دادیم که کماکان همه امکانات صنعت نفت با اولویت کمک به مناطق سیل‌زده استان خوزستان بسیج باشند البته از آنجا که ما در همه مناطق ماشین‌آلات ملکی نداریم با تأمین منابع مالی برای مناطق نفت‌خیز این امکان را فراهم می‌کنیم که به تعدادی که لازم است تجهیزات سنگین برای ساخت سیل‌بند و محصور کردن روستاها و مناطق مورد نظر ستاد مدیریت بحران، اجاره شود.

وزیر نفت با تأکید بر اینکه در موضوع انتقال آب به هورها ما در کنار مردم هستیم، ادامه داد: ما در جهت خواست و اراده مردم و آنچه که ستاد مدیریت بحران تصمیم می‌گیرد، عمل خواهیم کرد.

زنگنه در زمینه اقدام‌های صنعت نفت پس از فروکش کردن سیل نیز اظهار کرد: قرار بر این شد که ما نحوه بازسازی مناطق را پس از سیل بررسی کنیم به طوری که یکی از مسئولیت‌هایی که من به دوستان دادم، دنبال کردن تأمین خسارت‌های مردم با اولویت و در اسرع وقت است که نظر دولت و رئیس جمهوری نیز بر همین اساس است؛ باز هم بر این نکته تأکید می‌کنم که هرچه زودتر خسارت مردم سیل‌زده در دوران بازسازی تأمین شود، البته امور زیربنایی مانند بازسازی جاده‌ها، لوله ها و غیره که آسیب دیده نیز باید انجام شود.

وی با اشاره به اینکه نیروهای صنعت نفت برای کمک به دوستان برای انجام امور مردم سیل‌زده از تهران در این منطقه مستقر شده‌اند، تصریح کرد: ما مجموعه کارهای کمک به مهار سیل و سیل زدگان را در این دوره و به‌ویژه در دوران پس از فروکش کردن سیل را برنامه‌ریزی می‌کنیم.

به گفته وزیر نفت، دوستان در این نشست نظرشان این بود که منطقه‌ای هم در غرب کارون ایجاد شود که این موضوع باید به دولت منتقل شود و مراحل قانونی آن انجام شود.

زنگنه درباره تأثیر سیل اخیر در تولید نفت ایران گفت: صرف نظر از اینکه در این دوران مقدار تولید نفت کم شود یا نشود، مدیران صنعت نفت به محض احساس خطر از طریق خط لوله و یا تأسیسات نفتی، مسئله زیست محیطی را در خوزستان اولویت خودشان بدانند و اصل را بر این بگذارند که خطری متوجه محیط زیست نشود. به همین دلیل ما بعضی از خطوط لوله را از نفت خالی کرده‌ایم و آب داخل آنها وارد کردیم که اگر آسیبی دیدند، لوله آسیب ببیند و محیط زیست آسیب نبیند.

وی افزود: اصل ما این است که آسیبی به محیط زیست نرسد، همانطور که در زمینه‌های دیگر ما بر این اصل استوار هستیم که هیچگاه برای حفظ تأسیسات نفتی سبب خسارت به جان و مال مردم نشویم.

تعداد بازدید : ۱,۱۱۲