رعایت اصول HSE تضمین مجوز تولید پتروشیمی ها

رعایت اصول HSE تضمین مجوز تولید پتروشیمی ها
(سه شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۹۷) ۱۰:۳۴

شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر اجرای درست اقدامات مرتبط با HSE در صنعت پتروشیمی نظارت دارد و هیچ واحدی بدون رعایت این اصول مجوز تولید نخواهد داشت.

نصیری مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی درگفتگو با خبرنگار نیپنا با اشاره به اینکه رعایت HSE به یکی از افتخارات در صنعت پتروشیمی تبدیل شده است و شرکت ها در آمارها و گزارش های مختلف میزان فعالیت در زمینه HSE را ذکر می کنند گفت : این شرکت به عنوان یک دستگاه نظارتی و حاکمیتی، استانداردها و نکات ایمنی را در جلساتی به مدیران اعلام کرده است تا با اختصاص بودجه مورد نظر از سوی شرکتها اقدامات لازم در این خصوص صورت گیرد.

وی با بیان این نکته که تجمع واحدهای صنعتی در یک منطقه بصورت متمرکز در سطح دنیا محدود بوده و به همین دلیل دانش نکات امنیت و ایمنی برای این مجموعه ها چه در داخل و چه سطح بین المللی از منظر ملاحظات ایمنی و مدیریت ریسک یکپارچه تجمع آلایندگی و تاثیر آن بر انسان و محیط زیست بسیار کم است افزود: بر همین اساس محتوای دانشی مورد نیاز را در قالب یک کتاب تحت عنوان Multy Complex Safety &Security در دست تهیه داریم تا راهبرد موثر کاهش آلودگی و افزایش ایمنی در منطقه را به شرکتها آموزش دهیم.

نصیری به موضوع بازنگری میزان آب آتش نشانی مورد نیاز شرکتهای پتروشیمی در دو منطقه ماهشهر و عسلویه بر اساس سناریوهای Worst Case اشاره کرد و همچنین پیش بینی سیستم های پشتیبان تامین آب آتش نشانی از دریا (High Flow)برای شرایط اضطراری را بعنوان یک اقدام در دست اجرا برای منطقه ماهشهر بیان کرد.

نصیری در ادامه گفت : در حوزه پدافند غیر عامل دو نرم افزار بومی و ملی در حال طراحی است که بر اساس SPA و API780 اتحادیه اروپا ارزش گذاری می شود و ضمن ارزیابی آسیب ها و تهدیدات، یک سامانه تحقیقاتی جامع برای تحلیل شرایط صنعت پتروشیمی خواهد بود.

مدیر HSE شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد میزان آمادگی واحدهای پتروشیمی در مقابله با بحران گفت: سالانه یک مانور سراسری در منطقه و سالی دو بار مانوری در سطح فرماندهی بحران با حضور مدیران عامل و روسای مجتمع ها با پشتیبانی منطقه اجرا می شود که ناظرانی از سازمان پدافند غیرعامل بر روند آن نظارت می کنند. همچنین در زمینه سایبری نیز مانور قطع اینترنت و اتصال به شبکه اینترانت برگزار شد که شرکتها از شکافهای امنیتی خود برای ورود هکرها و اخلالگران سایبری آگاه شدند و با بستن این حفره های امنیتی در شبکه می توانند براحتی با حمله های سایبری مقابله کنند.

وی ضمن تاکید بر استفاده از فناوری های نوین و استفاده از ایده های دانشگاهی در صنعت گفت: صنعت پتروشیمی مجالی برای استفاده از فناوری های نوین مانند نانو است این فناوری در حال حاضر در لباس های آتش نشانان و ماسکهای فرار و تکنولوژی تصفیه فاضلابهای صنعتی و ... استفاده شده است و ضمن افزایش مقاومت در برابر آتش، نقش خنک کنندگی نیز دارد اما در حوزه تجهیزات و فرآیند تولید فناوری نانو هنوز وارد نشده است. با این وجود در دانشگاهها بصورت مداوم فن بازارهایی برگزار می شود که متشکل از ایده های نوین برای بهینه سازی تولید و ایمنی است. این ایده ها نیازمند توجه و سرمایه گذاری هستند تا موجب رشد بیشتر صنعت شوند.
.

تعداد بازدید : ۱,۶۴۳