وزیر نفت:

افزایش تولید و توانمندسازی پیمانکاران مهم‌ترین هدف طرح‌ نگهداشت و تولید است

افزایش تولید و توانمندسازی پیمانکاران مهم‌ترین هدف طرح‌ نگهداشت و تولید است
(سه شنبه ۲ بهمن ۱۳۹۷) ۱۷:۳۶

وزیر نفت، افزایش تولید نفت، توانمندسازی پیمانکاران و ایجاد نشاط در سازندگان داخلی را مهم‌ترین هدف بسته‎های قراردادی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید عنوان کرد.

به گزارش نیپنا به نقل از شانا، بیژن زنگنه امروز (سه‌شنبه، دوم بهمن‌ماه) در آیین امضای 9 قرارداد طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، با بیان اینکه امروز روز مبارکی برای صنعت نفت است، افزود: این روز را به همه همکارانم که یک سال و نیم زحمت کشیدند تبریک می‌گویم.

وی با اشاره به اینکه در ابتدای وزارتم در دولت دوازدهم ایده‌ای را با همکارانم با هدف اشتغال‌زایی و ایجاد تحرک میان پیمانکاران ایرانی با استفاده از توان مالی داخلی مطرح کردم، اظهار کرد: اجرای این طرح پیام روشنی به بیگانگان و برخی داخلی‌هاست که تلاش می‌کنند با تحریم در دل مردم نگرانی ایجاد کنند.

وزیر نفت با بیان اینکه 4 درصد ۶ میلیارد تومان به اهداف مسئولیت اجتماعی اختصاص می‌یابد، تصریح کرد: این بدان معناست که ۲۴۰ میلیون دلار (2 هزار میلیارد تومان) برای مسئولیت اجتماعی اختصاص می‌یابد که تحول بزرگی است و سبب ایجاد روابط خوب بین نفت و بقیه می‌شود.

زنگنه از نوسازی تاسیسات صنعت نفت با اولویت مناطق نفت‌خیز جنوب به‌ عنوان طرح دیگری که مورد پیگیری است نام برد و گفت: بسیاری از تاسیسات نفتی ما مانند موزه‌هاست که در حال کار هستند، برای این منظور مشاوران انتخاب شدند که هم اکنون کارشان به پایان رسید.

وی ادامه داد: هنر این نیست که از دولت پول دریافت کنیم و آن را به پول نقد تبدیل کنیم، بلکه هنر این است که از ثروت و امکاناتی که در اختیار داریم بدون آنکه به بودجه عمومی فشار بیاید، پول و ثروت خلق کنیم و این همان موضوعی است که در طرح نگهداشت و تولید انجام خواهد شد.

اصلاح روش اجرای طرح‌ها

وزیر نفت با بیان اینکه طرح مهندسی مخزن میدان‌های مهم مناطق نفت‌خیز جنوب و دیگر مناطق نیز در حال اجراست، گفت: جمع آوری اطلاعات در مرحله نخست و استفاده از مهندسان مشاور قرار است با این طرح انجام شود.

زنگنه با بیان اینکه یکی از مزیت‌های طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت این است که منابع مالی آن از دولت و یا منابع داخلی شرکت ملی نفت ایران تامین نمی‌شود، تصریح کرد: منابع مالی این طرح‌ها قرار است از بخشی از افزایش تولید میدان بر اساس ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید تامین شود.

وی ادامه داد: انتشار اوراق منفعت برای تامین منابع مالی این طرح‌ها در مرحله نخست در نظر گرفته شده است و پس از آن (یک سال) منابع مالی از تولید میدان تامین می‌شود.

وزیر نفت یکی دیگر از اهداف اجرای طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت را اصلاح روش اجرای طرح‌ها دانست و گفت: به اعتقاد من روش اجرای طرح‌های ما به‌ویژه در بخش نگهداشت و تولید امانی بوده که در این کار برای نخستین بار به‌طور سازمان‌یافته به EPC و EPD تبدیل شده است که بیشتر پیمانکاران عمومی (جی‌سی) می‌توانند آن را انجام دهند.

وی با بیان اینکه در اجرای طرح‌ها باید نظام اجرایی به‌گونه‌ای باشد که بالارفتن کیفیت، منطقی شدن هزینه‌ها و زمان اجرای پروژه عملیاتی شود، افزود: این هدف زمانی محقق می‌شود که به یکپارچگی، بهم پیوستگی، معنادار بودن و اقتصاد یک پروژه توجه شود.

یک میلیارد دلار ارزش ۱۰ قرارداد امضا شده

زنگنه با تاکید بر اینکه در این طرح‌ها تنها از پیمانکاران داخلی استفاده می‌شود و بهره‌گیری حداکثری از سازندگان داخلی مدنظر است، گفت: فهرست بلندبالایی از سازندگان داخلی تهیه شده است و پیمانکاران موظفند کالاهای مورد نیاز خود را از آنها تامین کنند.

وی افزایش تولید نفت، توانمندسازی پیمانکاران داخلی و ایجاد نشاط را مهم‌ترین اهداف اجرای طرح‌های نگهداشت تولید عنوان کرد و گفت: امیدواریم با تامین منابع مالی، پیمانکاران با قدرت کارشان را آغاز کنند.
وزیر نفت ادامه داد: اجرای این کار، بسیار مطلوب و در این شرایط آغاز خوبی است و ارزش این طرح‌ها در کنار قراردادی که شرکت نفت فلات قاره پیش‌تر امضا کرده، بیش از یک میلیارد دلار است.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح با تصمیم خودمان ۶ ماه به تاخیر افتاده است، گفت: دلیلش این بوده است که وقتی تولید این طرح‌ها آغاز می‌شود بتوانیم نفت اضافه را به راحتی در بازار به فروش برسانیم و بخشی از درآمد آن را برای وام‌ها و اوراق مشارکت پرداخت کنیم.

قرارداد نگهداشت و افزایش توان تولید نفت با شرکت‎های ایرانی امضا شد
9 قرارداد از مجموعه بسته‎های قراردادی طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان‌های نفتی در دست بهره‎برداری کشور، بین شرکت‎های تابعه شرکت ملی نفت ایران و پیمانکاران ایرانی برنده مناقصات امضا شد.

قراردادهای طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت، عصر امروز (سه‎شنبه، دوم بهمن ماه) با حضور وزیر و جمعی از مدیران ارشد صنعت نفت، بین دو شرکت تابعه شرکت ملی نفت ایران و هفت شرکت ایرانی امضا و تکلیف 9 بسته کاری از مجموع 33 بسته کاری تعریف‎شده در این طرح مشخص شد.

امروز، شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب قرارداد پروژه‎های کبود، گچساران خامی، لالی آسماری و نرگسی را به ترتیب با شرکت‎های شرکت حفاری و اکتشاف انرژی‌گستر پارس، شرکت ملی حفاری ایران، شرکت پتروگوهر فراساحل کیش و شرکت حفاری دانا کیش امضا کرد و قرارداد دو پروژه منصوری آسماری و رامشیر نیز بین شرکت ملی مناطق نفت‎خیز جنوب و شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت (اویک) امضا شد.

شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز قرارداد پروژه‎های دانان، سعادت‎آباد و نفت‎شهر را به ترتیب با گروه مپنا، شرکت گلوبال پتروتک کیش و شرکت ملی حفاری ایران امضا کرد.

پیش‎تر نیز اواخر مهرماه امسال، شرکت نفت فلات قاره ایران برای پروژه سیوند و اسفند، با شرکت پتروایران قرارداد همکاری امضا کرده بود. به این ترتیب تاکنون قرارداد 10 بسته کاری طرح نگهداشت و افزایش توان تولید نفت امضا شده است.

طرح نگهداشت و افزایش توان تولید در میدان‌های نفتی در دست بهره‌برداری کشور با پیش‎بینی بیش از 6 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری برای اجرا در طول سه سال تعریف شده است. این طرح ملی که با هدف بهره‎مندی از توان شرکت‏‎های ایرانی و اشتغال‌زایی در دستور کار قرار گرفته، مشتمل بر 33 پروژه است که 29 پروژه در بخش خشکی و چهار پروژه در بخش فراساحل را شامل می‎شود. این پروژه‎ها با میانگین سرمایه‌گذاری حدود 220 میلیون دلار و در محدوده جغرافیایی هفت استان نفت‌خیز کشور (خوزستان، بوشهر، فارس و هرمزگان، کرمانشاه، ایلام و کهگیلویه و بویر احمد) اجرا خواهند شد و پیش‎بینی می‌شود با اجرای آنها، ظرفیت تولید نفت خام کشور به‌طور میانگین حدود 300 هزار بشکه در روز افزایش یابد.

نصب و ارتقای تأسیسات سطح‌الارضی، اجرای خطوط لوله نفت و گاز، عملیات حفاری، تعمیر و تکمیل چاه، نصب و ارتقای تجهیزات سرچاهی و اجرای جاده‌های دسترسی و موقعیت‌ چاه‌ها از اهم فعالیت‌های پیش بینی شده در اجرای بسته‎های کاری این طرح است.

در راستای استفاده از توان سازندگان داخلی نیز فهرستی از کالاهای پر مصرف این طرح که امکان ساخت داخل آنها وجود دارد از سوی معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری تهیه و پیمانکاران ملزم به سفارش‎گذاری اقلام این فهرست به شرکت‎های ایرانی شده‎اند. از سوی دیگر، فهرست هشتادوچهارگانه ممنوعیت خرید کالاها و تجهیزات خارجی دارای تولید مشابه داخل ابلاغی وزیر نفت و نیز تصویب‎نامه هیئت وزیران در خصوص ممنوعیت خرید کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی به عنوان مدارک الزام‎آور در این پیمان‎ها گنجانده شده است. افزون بر این، تحقق وظایف و مسئولیت‌های اجتماعی شرکت ملی نفت ایران از طریق انجام پروژه‌های عام‎المنفعه در روستاها و شهرهای محل اجرای هر پروژه و با هماهنگی مقامات استانی از دیگر نکات حائز اهمیت در فرآیند اجرای این طرح خواهد بود.

تعداد بازدید : ۱,۳۷۴