شماره 25

زینب،بانوی عشق و حماسه

زینب،بانوی عشق و حماسه
(شنبه ۱۵ دی ۱۳۹۷) ۱۱:۰۰

پنجم جمادی الاولی روز ولادت باسعادت بانوی قهرمان کربلا، پرچم دار نهضت پس از شهادت حسین علیه السلام، حضرت زینب کبری سلام الله علیها است. این روز را روز پرستار می نامند.

زینب(س)، بانوی قهرمان کربلا،در پنجم جمادی الاولی، دیده به جهان گشود.علاقه و ایمان حضرت زینب به برادرش امام حسین(ع) به حدی بود که با اجازه همسر، خانه و زندگی را وانهاد و در پی رسالتی بزرگتر، پای در سفر کربلا نهاد؛ سفری که تاریخ ساز شد.این بانوی بزرگ در طول سفر به نینوا، همواره نقش مشاور و همفکر فعال امام زمانش را برعهده داشت. قدرت شخصیت زینب (س)، آنقدر بالا بود که پس از عصر عاشورا - آن زمان که امام حسین(ع) و مردان همراه ایشان، زندگی را بر سر پیمان گذاشتند و گذشتند - استوار ایستاد و با صلابت در کنار پرستاری از مجروحان و بازماندگان نقش اطلاع رسانی را ایفا کرد، آنچنان که دربار یزید از قدرت کلام و دانش این بانوی بزرگ اسلام به حیرت آمد؛ به اعتراف همگان، دانش نهفته در سخنان و صلابت سخنرانی حضرت زینب (س) آنچنان به پدرش امیرمؤمنان علی (ع)شباهت داشت، که همگان را به حیرت انداخت.

ایشان با روشنگری و بیان نافذ، آنچنان وقایع کربلا را بازگو کرد که پایه های حکومت جور و ظلم یزید را متزلزل ساخت. حضرت زینب (س) در کنار تبیین قیام امام حسین (ع)، نقش حفاظت از کاروان باقیمانده از سفر کربلا و پرستاری از مجروحان را نیز بر عهده داشت.

روز ولادت این بانوی بزرگ روز پرستار نامیده شد تا از مقام شامخ حضرت زینب (س) تقدیر به عمل آمده، الگویی برای بانوان جامعه باشد. روز ولادت این بانوی بزرگ اسلام و روز پرستار بر همگان مبارک.

( یک بیت از موسوی گرمارودی)

مستوره پاک پرده شب

ای پرده کاینات زینب

تعداد بازدید : ۱,۷۳۵