چهار راهبرد NPC برای تحقق جهش دوم پتروشیمی

چهار راهبرد NPC برای تحقق جهش دوم پتروشیمی
(دوشنبه ۳ دی ۱۳۹۷) ۱۶:۳۶

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مراسم تکریم رضا نوروز زاده مدیرعامل پیشین این شرکت از راهبردهای خود برای تحقق جهش دوم در صنعت پتروشیمی رونمایی کرد.

به گزارش خبرنگار نیپنا بهزاد محمدی امروز (دوشنبه 3 دی ماه) گفت: در حکم وزیر نفت برای بنده ،برجهش دوم این صنعت تاکید شده است که برای رسیدن به آن ابتدا باید جهش دوم تفسیر شود و به دور از شعارگرایی تلاش کنیم تا آن را به نحو شایسته محقق کنیم .
رییس هیات مدیره شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه جهش دوم توسعه صنعت پتروشیمی در 4 حوزه قابل تعریف است گفت: در گام اول باید نقشه راه توسعه صنعت پتروشیمی  تدوین شود، در گام بعدی نقشNPC دراین فرایند باز تعریف گردد و در مرحله سوم طرح های در دست اجرا  را به سر انجام برسانیم تا این جهش تکمیل شود.
معاون وزیر نفت چهارمین گام را بحث انرژی سازمانی مطرح کرد و گفت: باید سطح انرژی و انگیزه در بدنه NPC را بالا برد و در این خصوص نیازمند رابطه دو طرفه و تجدید قوا هستیم و امیدواریم با همکاری همه کارکنان پتروشیمی این امر محقق شود.
محمدی با بیان اینکه ما در NPC وظیفه داریم با مساعدت و همکاری مشکلات بخش خصوصی را مرتفع کنیم افزود: امروز مهمترین چالش این بخش تامین مالی است که خوشبختانه با تمهیدات اندیشیده شده در دولت و وزارت نفت قرار برانتشار اوراق مشارکت ارزی و ریالی است که با اخذمصوبات لازم، کار اجرایی آن آغاز می شود.
وی با اشاره به نقش هلدینگ های بزرگ پتروشیمی در کشور بر نگاه عملیاتی و همکاری اجرایی و نزدیک با هلدینگ ها تاکید کرد و گفت: ما باید مولد باشیم و بتوانیم تحرک لازم را در صنعت ایجاد کنیم.
محمدی افزود: صنعت پتروشیمی با گردش مالی حدود 76 هزار میلیارد تومان در سال  95 اولویت اول اقتصاد ایران است و از این نظر نسبت به صنایع دیگر به نوعی رتبه اول را به خود اختصاص داده است.
وی به عملکرد صنعت پتروشیمی اشاره کرد وگفت : ظرفیت نصب شده در سال 96 ، 64 میلیون تن می باشدکه 53/6 میلیون تن معادل 84 درصد عملکرد تولید ما در این سال بوده است.
وی ادامه داد : از این میزان 30/7 میلیون تن محصول قابل فروش در بورس و صادرات عرضه شده است  و مابقی نیز به صورت بین مجتمعی و درون مجتمعی مصرف شده است .
محمدی گفت:سال گذشته 22/4 میلیون تن محصول پتروشیمی صادر شد که 12میلیارد دلار ارزآوری داشته است. ضمن اینکه 8/3 میلیون تن محصول پتروشیمی به ارزش 5 میلیارد دلار در بازار داخلی به فروش رسیده است.
به گفته مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی در حوزه طرح ها 102 طرح مجوز گرفته اند که از این میان 30 طرح بالای 20 درصد پیشرفته داشته اند و 26 طرح هم از صفر تا 20 درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
محمدی  افزود: امیدوارم بتوانیم با تکمیل طرح های نیمه کاره تا پایان سال 1400 ظرفیت صنعت را به 80 میلیون تن برسانیم که در صورت تحقق این امر صادرات ما نیز به مرز 25 میلیارددلار خواهد رسید.
محمدی بر اهمیت پژوهش و فناوری در صنعت پتروشیمی تاکید و ابراز امیدواری کرد: مجتمع ها و هلدینگ های پتروشیمی همکاری بیشتری با شرکت پژوهش و فناوری انجام دهند و باور داشته باشند که پژوهش می تواند به صنعت پتروشیمی کمک کند و نقش مولد را داشته باشد.
معاون وزیر نفت به اهمیت آینده نگری در ایجاد واحدهای پتروشیمی تاکید کرد و افزود: در احداث واحدهای پتروشیمی باید برنامه ریزی دقیق براساس نیاز بازار و متناسب با وضع جهان انجام شود.
بهزاد محمدی همچنین ضمن تجلیل از خدمات دکتر نوروز زاده مدیرعامل پیشین شرکت ملی صنایع پتروشیمی گفت: سابقه آشنایی من با ایشان به سال 94 باز می گردد که فعالیت هایی را با ایشان به عنوان مدیر عامل ایمیدرو و در قالب کنسرسیوم پارس جنوبی انجام دادیم و امیدوارم ایشان در فعالیت های بعدی موفق باشند.

تعداد بازدید : ۲,۱۵۳