بازیافت و تصفیه پسماندها لازمه حیات اقتصاد پتروشیمی ها

بازیافت و تصفیه پسماندها لازمه حیات اقتصاد پتروشیمی ها
(دوشنبه ۹ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۲:۴۵

در همایش راهبردی به سوی توسعه پایدار در صنعت نفت، ضمن تاکید بر ضرورت بازیافت و تصفیه پسماندهای صنعت پتروشیمی، از این اصل به عنوان عامل مهم و ضروری حیات اقتصاد طرح ها و مجتمع های پتروشیمی معرفی شد.

به گزارش خبرنگار نیپنا، سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست امروز (دوشنبه 9 مرداد) در همایش راهبردی به سوی توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی، اقتصاد دوار را راهی برای رسیدن به اقتصاد سبز و تلفیقی از حفاظت زیست محیطی و اقتصاد دانست و گفت: بازیافت و تصفیه پسماندهای صنعت پتروشیمی لازمه حیات اقتصادی طرح ها و مجتمع های پتروشیمی است.
وی تصریح کرد: برای اینکه چرخه تولید به نتیجه برسد و به جامعه آینده کمک کند باید مسائل زیست محیطی در نظر گرفته شود و مرحله اول آن حفظ منابع برای تداوم حیات یک واحد تولیدی مثل آب، خاک، معادن، منابع طبیعی و نفت است که باید از آن بهره برداری اصولی شود.
معاون سازمان محیط زیست اظهار کرد: سابقه فعالیت صنعت نفت به بیش از یک قرن می رسد و تاکنون به دلیلی ذخایر فراوان آن نگران کمبود منابع نبودیم و به نوعی نگاه واحدهای تولیدی به منابع به جای نگاه حفاظتی یک نگاه مصرفی بوده است و وقتی نگاه مصرفی باشد فقط تولید محصول در نظر گرفته می شود و قطعا در انتخاب تکنولوژی، فرآیند تولید و کاربری، اصول راهبرد حفاظت در نظر گرفته نمی شود.
وی ادامه داد :نگاه مصرفی با یکسان سازی رویکرد و تامین نفع جمعی از طریق ابزارهای اتصالی بین دو سیستم تولید و حفاظت از محیط زیست خواهد بود.
معاون سازمان محیط زیست افزود: با پایش مداوم و روزانه تجهیزات واحدهای تولیدی محصولات پتروشیمی، هزینه تعمیرات کاهش یافته و مسائل حفاظت از محیط زیست نیز رعایت می شود.
متصدی با بیان اینکه تغییر رویکرد در سازمان محیط زیست ایجاد شده است و برگزاری همایش راهبردی به سوی توسعه پایدار در صنعت پتروشیمی گواه بر این تغییر رویکرد است، گفت : بسیاری از پروژه های توسعه ای سامان یافته و مجوزهای لازم در صنعت پتروشیمی احراز شده است و در زمینه کاهش آلاینده ها و تصفیه پساب ها و پسماندها از طریق ارزیابی اثرات زیست محیطی و رعایت استانداردهای محیط زیستی اقدامات خوبی صورت گرفته است وگزارش ارزیابی اثرات زیست محیطی به توسعه و اقتصاد کمک می کند .
متصدی در ادامه رویکرد جدید را اقتصاد دوار عنوان کرد و گفت: تجربه ای که کشورهای دیگر برای ادامه فعالیت واحدهای تولیدی همگام با اقدامات زیست محیطی به دست آورده اند را می توان در قالب اقتصاد دوار لحاظ کرد. به عنوان مثال یک تصفیه خانه فاضلاب از طریق بازچرخانی آب در فرآیند تولید به حیات صنعت و کاهش هزینه های تولید کمک می کند.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در پایان خاطر نشان کرد که منابع ابدی نیستند و باید از هدر رفت منابع جلوگیری کنیم و از تکنولوژی هایی استفاده کنیم که ضمن تولید محصولاتی با کیفیت بهتر در فرآیند حفاظت از محیط زیست نیز کارساز باشند. براساس گزارش آژانس اطلاعات انرژی آمریکا و سازمان بهداشت جهانی، ایران رتبه دهم تولید کننده گازهای گلخانه ای و رتبه هشتم آلودگی هوا را در جهان به خود اختصاص داده است که مبنای یکی تولید گاز دی اکسید کربن و دیگری آلاینده های خطرناک کمتر از ۱۰ میکرون است بنابراین باید در این عرصه صنایع همگام با اقدامات زیست محیطی حرکت کنند.

تعداد بازدید : ۱,۲۹۵